Nekromanti Tillagning av järpe

Janne|aw

Veteran
Joined
3 Nov 2003
Messages
2
Hej hopp alla käcka forumister! :gremlaugh:

Igår sköt jag en liten järpe i de norrländska skogarna med min morfars gamla hagelbrakare. Efter resultatgivande jakt begav jag mig hemåt till Den ljuva södern :gremcool: där jag sedan hängde upp fjäderfäet i benen på sedvanliga manér. :gremtongue:

Min fråga :gremconfused: till Er är nu huruvida jag bör låta fågeln hänga bara tills ikväll (måndag), eller om den ska få möras ända tills onsdag (!?). Har ingen tidigare erfarenhet av hönsfåglar, men hoppas att kanske nån av Er besitter denna ädla kokkonst.

Vidare undrar jag :gremshocked: om det är moraliskt rätt för en anka i Drakar och Demoner (-91 års version om Ni tvunget undrar) att nedgöra och äta andra fåglar, exempelvis gäss eller mindre skogsfåglar. :gremconfused: [color:\\"#99FF00\\"] [/color]

Med hopp om välsmakande svar från rollspelande gourmander
/Janne
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Hej och välkommen till mitt enkla forum.

Tyvärr är du tragiskt Off Topic, och tråden kommer antagligen flyttas till DoD-forumet eftersom det är det enda rollspelsinriktade den handlar om.

Ang. ankfan då.. Tja, nej, jag tror inte de äter fåglar till middag även om de(ankorna) är mer mänskliga än djur. Själv gjorde jag misstaget att fråga en ankhandelsman om han hade sprängd anka när vi shoppade proviant. :gremcrazy:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Tja, nej, jag tror inte de äter fåglar till middag även om de(ankorna) är mer mänskliga än djur.
Jag tror inte att riktiga ankor ens äter kött, sånär som på småräkor och sånt. Rimligtvis bör detta även gälla för spelankor.

Fast det är klart, man kan ju köpa en påse kolasnören och förklara hur ens ankkaraktär med stor njutning sätter i sig en tallrik feta, saftiga daggmaskar. Om inte annat så får man se hur lättäcklade de andra spelarna är...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Vidare undrar jag om det är moraliskt rätt för en anka i Drakar och Demoner (-91 års version om Ni tvunget undrar) att nedgöra och äta andra fåglar, exempelvis gäss eller mindre skogsfåglar."

Det borde väl vara ungefär som för en människa att äta apa, va? Moraliskt förkastligt ur min synvinkel som vegetarian, men rätt så accepterat rent allmänt.
Men är inte ankor vegetarianer?

Resten av järpinlägget förstod jag inte ett jota av, hur hamnade det här?
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Jag tror inte att riktiga ankor ens äter kött, sånär som på småräkor och sånt. Rimligtvis bör detta även gälla för spelankor

Det där funderade jag också på, men jag KAN faktiskt föreställa mig en anka som sitter och svullar en festmåltid i stil med en hob/hobbit/halvlängdsman, där en stor trevlig fläskstek eller lite goda korvar ingår. Men ingen kalkon. :gremsmile:

Fast det är klart, man kan ju köpa en påse kolasnören och förklara hur ens ankkaraktär med stor njutning sätter i sig en tallrik feta, saftiga daggmaskar. Om inte annat så får man se hur lättäcklade de andra spelarna är...

Inget annat än genialiskt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Det där funderade jag också på, men jag KAN faktiskt föreställa mig en anka som sitter och svullar en festmåltid i stil med en hob/hobbit/halvlängdsman, där en stor trevlig fläskstek eller lite goda korvar ingår. Men ingen kalkon.
Nja, en anknäbb är ju inte direkt ett idealt verktyg för att tugga köttstycken...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tror inte att riktiga ankor ens äter kött, sånär som på småräkor och sånt. Rimligtvis bör detta även gälla för spelankor.
Aha! Nu förstår jag! nästa gång jag ska spelar anka i ett rollspel så kommer han att kasta sig i närmaste gyttjepöl för att leta mask.
Möjligtvis så är han så civiliserad så att han har med sig en sil/durkslag så han kan ta upp ett par hinkar gyttjevatten på en gång, det går fortare att få ihop till en måltid då. :gremsmile:
 

Dofhjort

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Nja, en anknäbb är ju inte direkt ett idealt verktyg för att tugga köttstycken...
Den borde inte vara så bra att prata med heller :gremsmile: Men det hindrar inte de små gynnarna. Vad äter ankor/änder egentligen? Jag måste ha förträngt högstadiebiologin vid det här laget...

Vad gäller järpen så har jag ingen aning faktiskt. Gå till biblioteket och låna en kokbok vettja :gremcool:
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Vidare undrar jag om det är moraliskt rätt för en anka i Drakar och Demoner (-91 års version om Ni tvunget undrar) att nedgöra och äta andra fåglar, exempelvis gäss eller mindre skogsfåglar.
En anka som har lärt sig tala har nog inga större problem med att vidga sina horisonter på matfronten heller..*S*
Krokodiler är kannibaler också, förresten! *avdelningen onyttigt vetande presenterar*
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Hört talas om bestick? :gremgrin:

Skämt åsido, kan inte de humanoida ankorna tänkas ha tänder, eller iallafall malande tänder, i själva näbben? Jagmenar, de har ju fingrar och sånt istället för vingar. Nu vet jag inte om de tillkommit via evolution eller magi, men hursomhaver måste de ju överleva på något sätt, och en vegetarisk diet kräver väl hyfsad variation i kosten om jag inte minns fel, för att få i sig nödvändiga proteiner och vitaminer. Kan vara jobbigt att släpa med sig tre sorters grönsaker samt ärtor, bönor och linser när man är på resa.

Foggmock - Som inte funderat så mycket på detta eftersom det inte känns som något viktigt, men fortfarande vidhåller att tråden bör flyttas till DoD-forumet
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Min fråga till Er är nu huruvida jag bör låta fågeln hänga bara tills ikväll (måndag), eller om den ska få möras ända tills onsdag (!?). Har ingen tidigare erfarenhet av hönsfåglar, men hoppas att kanske nån av Er besitter denna ädla kokkonst."

Just järpen vet jag inte exakt tid på, men en fasan ska hänga i fyra-fem dagar. Nyskjuten skogsfågel ska hänga några dagar, så låt skrället vila tills onsdag, det gör den bara gott. :gremsmile:


Storuggla, ingen artfrände
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jag tror inte att riktiga ankor ens äter kött
En alldeles riktig brittisk huligananka stal en rostbiffsmacka från mig och svalde med hull och hår en gång...

Frågan är naturligtvis om ankor har de tänder. Och det har de såklart. Hur skulle de annars kunna hålla kvar sina cigarrer i munnen?

Erik
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Fortsatt [OT]

Nu vet jag inte om de tillkommit via evolution eller magi, men hursomhaver måste de ju överleva på något sätt, och en vegetarisk diet kräver väl hyfsad variation i kosten om jag inte minns fel, för att få i sig nödvändiga proteiner och vitaminer. Kan vara jobbigt att släpa med sig tre sorters grönsaker samt ärtor, bönor och linser när man är på resa.
Men gäller inte detta specifikt den mänskliga ämnesomsättningen? Inte får ju en hamster bristsjukdomar fastän den bara sätter i sig sallad dagarna i ända. Och om människan måste få i sig proteiner hon inte själv kan producera, så måste väl djuret som äts kunna det i alla fall? :gremsmile:

Vad gäller ankorna så tror jag de är rätt så anpassade till vegetarisk föda som sjögräs och vassrötter varvat med lite småfisk och kanske mindre skaldjur. Hur de behandlar sin föda för att få den att hålla resorna genom vildmarken har jag ingen aning om. Det får tillskrivas samma mysterium som varifrån dvärgasamhällena får sin mat! :gremgrin:
 

Janne|aw

Veteran
Joined
3 Nov 2003
Messages
2
DET JÄVLA FORUMET ÅT MITT INLÄGG!!! :gremshocked:

Förbannat! :gremmad: Säg åt Gardener eller wtf det nu e som "sköter om" det här stället så man slipper liknande insidenter framöver >_<

/Janne, som nyss blivit snuvad på 20 ytterst kreativa minuter

.. dvs. där blatt jag j*vligt 43gd. :gremtongue:
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Tillagning av järpe [OT]

Dumenar att din browser åt upp ditt inlägg? Isånafall har du ju bara dig själv att skylla.

Om du däremot tror att nått är fel i forumssystemet riktar jag dig mot Forumforumet, eller om nån moderator eller Gardener tagit bort/flyttat det så finns det säkert en bra anledning.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Det händer oss alla, ibland, om man är oförsiktig nog att skriva direkt i forumet och inte i en ordbehandlare först. Det är forumet som är farfar, helt enkelt.

(Felet ligger i browsern och inte i forumet, för övrigt.)


/Dimfrost
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,442
Nu är det Gardener som är farfar... [nt][ot]

Åh, det här kan leda till massivt OTande men då får ni slå mig och slå Janne för allt är hans fel... :gremcrazy:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Skämt åsido, kan inte de humanoida ankorna tänkas ha tänder, eller iallafall malande tänder, i själva näbben?
Visst kan man, men vill man inte bevara ankigheten så långt det går? Händer behövs av praktiska skäl, brist på tänder kan man ta sig runt.
 

Cad

Veteran
Joined
14 Jan 2002
Messages
127
Location
Jkpg
jagande ankor

Jag tror inte att riktiga ankor ens äter kött, sånär som på småräkor och sånt. Rimligtvis bör detta även gälla för spelankor
I somras såg jag faktiskt en brutalt jagande gräsand. Gräsanden var helt klart ute efter fisk för där den "propellrade" fram i vattnet hoppade det upp massvis med småfisk. Då och då attackerade den mängden av hoppande småfirrar likt en lom som jagar. Troligtvis hade anden tröttnat på veggodieten och slagit sig in på en mer köttig bana...
Har aldrig sett det tidigare men det var en syn att se den simma runt som en galen höna och försöka fånga fisk..

Hur det är med spelarankors diet vet jag inte..men en o annan fisk slinker säkert ner..
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: jagande ankor

I somras såg jag faktiskt en brutalt jagande gräsand. Gräsanden var helt klart ute efter fisk för där den "propellrade" fram i vattnet hoppade det upp massvis med småfisk. Då och då attackerade den mängden av hoppande småfirrar likt en lom som jagar. Troligtvis hade anden tröttnat på veggodieten och slagit sig in på en mer köttig bana...
Har aldrig sett det tidigare men det var en syn att se den simma runt som en galen höna och försöka fånga fisk..
Säker på att den inte bara tyckte det var kul att skrämma dem? Det är inte lätt att fånga fiskar, och anknäbben är bättre lämpad för att rota i bottenslam med än för att fånga pilsnabba småfirrar. Prova att fånga dem med händerna så får du se...
 
Top