Till vilket spel har ni skapat flest rollpersoner?

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Borde vara Drakar och Demoner 1987. Kan tänka mig att SRR kommer ganska nära men är nog ändå klar två.
(Spaning: I dag göra jag nästan aldrig rollpersoner om jag inte ska spela. Lite dumt egentligen, ofta bra sätt att testa systemet.)

P.S. I modern tid är det nog olika versioner av Warhammer men det ligger ändå långt bakom ovanstående.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
ADD1, utan tvekan. Det gick åt en del rollpersoner om en säger så... Med en enda spell och typ 2 HP blev en wizard sällan långlivad (men ett veritabelt maktmonster om hen blev det!).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Svart av kval, antagligen, för där skapar man ju alla dramats roller gemensamt, och många av dem är rollpersoner. Så varje Svart av kval-omgång jag spelat har ju i snitt kanske fem rollpersoner, och jag var delaktig i att skapa allihop.

När det gäller spel där rollpersonsskapandet är en separat aktivitet, där en enskild spelare har sin egen rollperson, vet jag inte vilket jag skapat mest till, men jag minns Eon och Neotech som väldigt roliga att skapa rollpersoner till. Bakgrundstabeller är skitkul, och för ett tag sedan satt jag och en kompis och skapade varsin rollperson för skojs skull. I alla fall fram tills det var dags att köpa färdigheter. Då tröttnade jag, för det var sjukt drygt. Men fram tills dess var det skoj!
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
DoD-91. Det enda spel som spelades i många år i början av min rollspelskarriär. Vi tyckte dessutom det var jätteroligt att skapa rollpersoner så många kasserades inför nästa spelpass.

Tror inte jag gjort fler än typ 3 rollpersoner till något annat spel. Till DoD var jag ju ofta SL så ingen gigantisk siffra, men tio gånger fler eller nåt.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
489
hmm, jag har ju spelledit betydligt mer än jag spelat. Men jag gissar på eon III, där gjorde vi karaktärer ibland bara på pin kiv i typ högstadiet
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Jag försöker komma på något rollspel som jag spelat (inte spellett) tillräckligt mycket för att ha gjort mer än ett fåtal rollfigurer. Men kommer inte på något.

Så mitt svar blir nog Dunder & Drakar på grund av de färdiga rollfigurer som jag gjort till mina konventsäventyr. (Plus de jag har gjort bara för att provköra Figurtecknaren.)
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
För mig är det Drakar och demoner Expert utan någon tvekan följt av Mutant. När jag hade tråkigt som 13- till 15-åring så spelade jag på min C64, läste en bok eller rullade en gubbe. Jag tror jag rullat upp minst 3-4 karaktärsblock. Favoriterna var magiker, krigare, jägare och riddare. Jag älskar att rulla karaktäer än i dag, jag har kodat säkert en handfull olika generatorer för framför allt mutantkaraktärer som spottar ur sig kompletta färdiga gubbar. Genererade karaktäerer och kartor är nog mina största inspirationskällor för alla former av scenarion. Ja, det och enskilda coolheter som jag hittar i olika media.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Jag har inte gjort gubbar för skojs skull nån gång. Jag har övervakat skapandet av AD&D 2nd ed-rollpersoner främst, och själv gjort gubbar till olika versioner av Drakar och Demoner mest. Har dock en bunt oanvända rollpersoner då spelledaren inte dragit igång det vi gjort gubbar till, och är skyldig till några sådana egna men alla är tänkta att spelas.

Föredrar att vara spelledare så det kanske spelar in men jag har många aktiviteter jag föredrar framför att göra rollpersoner.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
DoD -91, helt utan contest.
Har gjort hundratals karaktärer till DoD. Troligtvis ett ganska högt hundratal också. Helt utan anledning. Inte ens alltid att de var olika. Lätt 80 % användes aldrig.
Har gjort en, eller kanske max två karaktärer till de flesta andra rollspel. Om en konverterad karaktär från DoD -91 till Svavelvinter räknas har jag nog kanske gjort tre till Svavelvinter.
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
270
Eon 1. Fanns en digital karaktärsskapare som hette Eon RP och när jag var tonåring med spelledarbrist gjorde man rollpersoner i brist på spelmöjligheter.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Eon 1. Fanns en digital karaktärsskapare som hette Eon RP och när jag var tonåring med spelledarbrist gjorde man rollpersoner i brist på spelmöjligheter.
OT: finns gamla rollpersonsbyggare till Eon bevarade nånstans? Jag skapade en gång en Eonrollperson i en sådan, som sedan var med i den omtalade elefantincidenten, och jag har sporadiskt försökt hitta den igen. Jag vet inte vilken version av Eon det var, och det enda minne jag har är att det var ett windowsprogram, att det fanns flikar för olika steg i processen, och möjligen att det hade något slags 3d-renderade ikoner varav en var typ the vitruvian man? Det sista är dock otroligt osäkert, och kan mest vara mitt minne som blandat ihop med andra jättefula gränssnitt i andra halvan av 90-talet.
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
270
OT: finns gamla rollpersonsbyggare till Eon bevarade nånstans? Jag skapade en gång en Eonrollperson i en sådan, som sedan var med i den omtalade elefantincidenten, och jag har sporadiskt försökt hitta den igen. Jag vet inte vilken version av Eon det var, och det enda minne jag har är att det var ett windowsprogram, att det fanns flikar för olika steg i processen, och möjligen att det hade något slags 3d-renderade ikoner varav en var typ the vitruvian man? Det sista är dock otroligt osäkert, och kan mest vara mitt minne som blandat ihop med andra jättefula gränssnitt i andra halvan av 90-talet.
Jag kanske har kvar den. Den fanns inte längre att ladda ned men Avatarex skickade den till mig... för en 15 år sen.

Exakt det du beskriver var Eon RP. Vill minnas att det var grå marmor bakgrund.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Jag kanske har kvar den. Den fanns inte längre att ladda ned men Avatarex skickade den till mig... för en 15 år sen.

Exakt det du beskriver var Eon RP. Vill minnas att det var grå marmor bakgrund.
Ooooh! Ja, det ringer en liten klocka. Om du hittar den är jag definitivt intresserad! Inte för att jag kommer att använda det, men det vore lite kul att titta på det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Tja! Här är zipfilen jag hittade. Får ej exefilen att fungera men kanske behövs gamla winzip?
Nice, tack!

Jag var beredd på att starta upp en virtuell Windows XP- eller Windows 98-dator för att få igång programmet men det räckte med att köra det som administratör i Windows 11.

1677095363089.png

Jag hade för mig att versionen jag använde hade flikarna liksom horisontellt i programmets övre del, men antingen är det väl en senare version eller så har jag drömt det.

Projekt nummer 3004 som jag vill göra men aldrig kommer att ha tid eller ork med: Leta rätt på, arkivera, bevara och tillgängliggöra alla gamla mjukvaror för att skapa rollpersoner etc som funnits till olika versioner av olika spel… Det lär ju finnas ett gäng. Jag minns att ett av mina första Visual Basic-program var ett program som gjorde nåt sånt till Mutnt Chronicles…
 
Last edited:

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
270
Nice, tack!

Jag var beredd på att starta upp en virtuell Windows XP- eller WIndows 98-dator för att få igång programmet men det räckte med att köra det som administratör i Windows 11.

View attachment 11655

Jag hade för mig att versionen jag använde hade flikarna liksom horisontellt i programmets övre del, men antingen är det väl en senare version eller så har jag drömt det.

Projekt nummer 3004 som jag vill göra men aldrig kommer att ha tid eller ork med: Leta rätt på, arkivera, bevara och tillgängliggöra alla gamla mjukvaror för att skapa rollpersoner etc som funnits till olika versioner av olika spel… Det lär ju finnas ett gäng. Jag minns att ett av mina första Visual Basic-program var ett program som gjorde nåt sånt till Mutnt Chronicles…
Tack! Sån nostalgi alltså! Skönt att slippa tabellerna var det. Vem skapade Eon RP, står det?

Edit: ser nu att det står, heja dom!
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Leta rätt på, arkivera, bevara och tillgängliggöra alla gamla mjukvaror för att skapa rollpersoner etc som funnits till olika versioner av olika spel… Det lär ju finnas ett gäng.
Jag saknar Neotech 2-generatorn som jag tror @ripperdoc gjorde. Den var sjukt rolig att göra karaktärer i och jag spelade inte ens spelet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Tack! Sån nostalgi alltså! Skönt att slippa tabellerna var det. Vem skapade Eon RP, står det?
I skärmdumpen står det:

Skapat av:
Ator Jonas "ÅÅÅh vad jobbigt (5ggr)" Sjöbergh
Judas Sven "Priest" Forshell
Jag… antar att "Ator" och "Judas" var någon form av alias? Eller rollpersonsnamn? Eller så heter de faktiskt "Ator Jonas Sjöbergh" och "Judas Sven Forshell".
 
Top