CapnZapp said:
Första frågan blir ju att fråga dig om du alls tycker det är kul att strida i rollspel, och isåfall i vilka rollspel då.
Feng Shui, Matiné och Dungeons & Dragons 4, av de kriterierna som jag nämnde i förra inlägget. "Släng in lite saker så att spelarna får känna sig delaktiga och håll de sysselsatta även när det inte är deras tur."
I andra rollspel tycker jag helt enkelt inte att strid är kul, så då gör jag inte rollpersoner som "kan" strida (exempelvis i Mutant). Vill folk strida får de väl göra det, men då hittar jag på annat istället. För massor av år sedan tyckte jag att strider i valfritt rollspel var roligt, men jag har lite högre krav idag. Vad kraven är kan du se i det jag citerade mig själv här ovan.
Varför det är dyrt att köpa stridsfärdigheter?
Tja, vad kan jag säga? Är inte det självklart?
Varje spel fokuserar på vissa områden, och behandlar andra mer överslätande.
I
Feng Shui, som är ett utpräglat actionspel där du spelar rollerna som exempelvis Bruce Willis och Jet Li brukar ha, finns det två färdigheter - en för närstrid och en för avstånd. Det spelar inte roll om du vill slå på någon med ett jättesvärd eller med en kossa - det ger typ samma sak rent resultatmässigt.
Så jag köper inte riktigt din poäng.
För mig är det då inte det minsta konstigt att spelet erbjuder många facetter av strid, med många färdigheter och varianter. Medan samma spel klumpar ihop allt som har med handel att göra i en enda färdighet, som kanske dessutom är billig att skaffa högt värde i.
Då är det väl mer logiskt att det är ett spel som handlar om handelsmän, inte strid?
Jag ser Mutant mer som boken "Möss och män", där det vandrar runt individer och försöker klara sig och kombinerar man det med världen är det en ball spelupplevelse. Varför skulle jag inte vara intresserad av att spela Mutant? Det jag snackar om är att spelvärlden och spelsystemet är separerade i den grad att det inte finns något beskriven del i spelvärlden som stöds av reglerna.
Jag håller med om att reglerna formar spelupplevelsen, men i detta fall formar den inte världsbeskrivningen.
Har du hög skicklighet inom centrala områden belönas du ju med mycket tid i strålkastaren, och med många möjligheter skaffa ära och uppmärksamhet. Detta bör då vara dyrt.
Vad skulle hända om det var billigt istället? Jag menar, rollpersonen är ju ändå spelarens sätt att få påverka vad som händer och det brukar också antas att rollpersonerna är huvudpersonerna så varför ska inte de få stå i strålkastaren så mycket som möjligt?
/
Han som antar att detta kommer att bli en hawaii-diskussion