Re: utveckling.
ehm varför skulle det vara pinsamt att ta upp att jag har blivit nerslagen av erfarenhet? Det var inte alls menat som att vara kaxig, det var därifrån jag utgick i från statistiken, inte för att vara "cool".
I mina ögon är det pinsamt både att starta krogslagsmål och bli inblandad i dem. Jag tycker det finns smidigare och smartare sätt att hantera konflikter, men alla håller kanske inte med.
Japp det är en teori, eller "spekulation" om du hellre vill kalla det. Är det så otroligt obefogat?
När man blandar ihop absoluta siffror hämtade från "verkligheten" (tärningsutfallen) och på något sätt försöker applicera dem i en luddig spekulation utan klart dikterade grundvillkor, också hämtade från "verkligheten"... då är man ute på hal is. Det är liksom inte relevant att med verklighetsfaktorer försöka motbevisa en modell (som Eons stridssystem) när modellen inte har något beroende av verkligheten (vi kastar inte tärning när vi slåss på krogen). Eons system är inkapslat i sig själv, det står på egna ben i sin spelvärld. Till skillnad från exempelvis fysikaliska modeller så har stridssystem inget ansvar att på ett bra och konsekvent sätt beskriva verkliga skeden. Även om Neogames kanske hade den visionen, samt att många spelare vill tilldela systemet det ansvaret, så är det likväl orättvist att göra det. Det är ju för tusan ett spel. Jag har nog aldrig hört en DoD-spelare gnälla över att ett långsvärd gör 1T8 i skada?
är du full får du uppåt ob5-6(kolla upp själv på utmattning sektionen.) enl reglerna. ob4-5 är nog illa för några starköl, eller? så utmattningen är nog rimlig.
Förstår jag dig rätt så har du gjort observationer när du var packad, och extrapolerar* därur hur det borde förhålla sig om du hade varit nykter. Det är dålig, dålig statistik.
(* extrapolera = "att utifrån information från en begränsad mängd dra slutsatser om världen utanför mängden")
Så du har fått dem på dig?
Jag har slagit en handskbeklädd hand i min andra nakna hand. Det gjorde klart mer ont än vad jag hade förväntat mig. Därifrån är steget inte långt att dra slutsatsen att de nog gör tusan så mycket ondare än rena kuddkrigshandskar. Men lägg märke till att jag inte preciserar
hur mycket ondare de gör, för det är jag medveten om att jag inte kan.
undvika, parera, dem reducerar skadan. eller? plus diverse skyddsanordningar, regler etc. så exemplet med att utgå från en boxningsmatch är befängt.
Jag förstår fortfarande inte hur motståndet kan bli "mer än aktivt" (snömos?). Slåss du med boffersvärd på en arena enligt Eons stridssystem borde väl samma sak gälla som i "riktiga" Eon-strider; med dödliga vapen på ett öppet fält? Du har två gubbar som vill nita varandra och samtidigt undvika att själva bli nitade - att deras vapen är oförmögna att vålla stora skador är inte tokrelevant i sammanhanget träffprocent. Så varför är det befängt?
Det är inte menat som något korståg, men jag antar att det är fritt att vädra sina åsikter, att det finns folk som bara trycker ner dem och inte ger befogad kritik till dem, det anser jag vara ett problem.
Du antyder något?
Och jag stör mig inte på reglerna, jag reflekterar dem dock och försöker leka med dem, till vad jag anser roligast och, mest logiskt att spela; att anpassa dem till sitt tycke; är det inte att göra något bra av dem.. då undrar jag vad som är bra med dem. berätta för mig, jag är nyfiken.
För all del, vi har väl olika angreppsätt. Jag ser överdriven problematisering och teoretisering av enstaka regelelement som ett förbaskat slöseri med min energi och min tid (sånt har jag nog av på min utbildning). Jag kör hellre en "quick & dirty hack" och fortsätter att spela spelet.