Nekromanti till förebyggande barslagsmål.

gitarrpoet

Veteran
behöver inte, han måste ha otaliga barslagsmål innan han går upp ett, troligtvis! kolla upp sannolikheten för att gå upp. och som jag skrev längre in i tråden, utmattningen blir för hög innan han/hon orkar fortsätta. Låter lite tråkigt att behöva plugga upp slagsmål för att gå upp till 5-6-7. Efter första slagsmålet, ett par slag, mot en moståndare så har du nog redan börjar nå en viss erfarenhet ^^.

Phelan

Hero
Problemet som jag ser det med ditt resonemang är att anta att Joe Average bara har sin grundchans i Slagsmål. Åtminstone de flesta killar skojbråkar, brottas osv under sin uppväxt, även om de inte går i någon formell träning för Slagsmål. I spelmässiga termer så lägger nog rätt många några av sina erfarenhetspoäng vid karaktärsskapandet på Slagsmål, jag skulle kunna tänka mig att åtminstone merparten av den manliga befolkningen borde ha runt 8 i Slagsmål i varje fall. Grundchansen som jag ser den handlar om en naturlig förmåga att klara av något även om man aldrig prövat det tidigare.

Mvh / Phelan

gitarrpoet

Veteran
Yup,

det lät mer vettigt; Enda konstruktiva kommentaren hitills.
Man ser ju ofta att spelarna, även krigare, stundtals glömmer att slagsmål är en logisk färdighet att ta, precis som klättra hoppa och klättra etc.

Ost

Warrior
Re: utveckling.

ehm varför skulle det vara pinsamt att ta upp att jag har blivit nerslagen av erfarenhet? Det var inte alls menat som att vara kaxig, det var därifrån jag utgick i från statistiken, inte för att vara "cool".
I mina ögon är det pinsamt både att starta krogslagsmål och bli inblandad i dem. Jag tycker det finns smidigare och smartare sätt att hantera konflikter, men alla håller kanske inte med.

Japp det är en teori, eller "spekulation" om du hellre vill kalla det. Är det så otroligt obefogat?
När man blandar ihop absoluta siffror hämtade från "verkligheten" (tärningsutfallen) och på något sätt försöker applicera dem i en luddig spekulation utan klart dikterade grundvillkor, också hämtade från "verkligheten"... då är man ute på hal is. Det är liksom inte relevant att med verklighetsfaktorer försöka motbevisa en modell (som Eons stridssystem) när modellen inte har något beroende av verkligheten (vi kastar inte tärning när vi slåss på krogen). Eons system är inkapslat i sig själv, det står på egna ben i sin spelvärld. Till skillnad från exempelvis fysikaliska modeller så har stridssystem inget ansvar att på ett bra och konsekvent sätt beskriva verkliga skeden. Även om Neogames kanske hade den visionen, samt att många spelare vill tilldela systemet det ansvaret, så är det likväl orättvist att göra det. Det är ju för tusan ett spel. Jag har nog aldrig hört en DoD-spelare gnälla över att ett långsvärd gör 1T8 i skada?

är du full får du uppåt ob5-6(kolla upp själv på utmattning sektionen.) enl reglerna. ob4-5 är nog illa för några starköl, eller? så utmattningen är nog rimlig.
Förstår jag dig rätt så har du gjort observationer när du var packad, och extrapolerar* därur hur det borde förhålla sig om du hade varit nykter. Det är dålig, dålig statistik.

(* extrapolera = "att utifrån information från en begränsad mängd dra slutsatser om världen utanför mängden")

Så du har fått dem på dig?
Jag har slagit en handskbeklädd hand i min andra nakna hand. Det gjorde klart mer ont än vad jag hade förväntat mig. Därifrån är steget inte långt att dra slutsatsen att de nog gör tusan så mycket ondare än rena kuddkrigshandskar. Men lägg märke till att jag inte preciserar hur mycket ondare de gör, för det är jag medveten om att jag inte kan.

undvika, parera, dem reducerar skadan. eller? plus diverse skyddsanordningar, regler etc. så exemplet med att utgå från en boxningsmatch är befängt.
Jag förstår fortfarande inte hur motståndet kan bli "mer än aktivt" (snömos?). Slåss du med boffersvärd på en arena enligt Eons stridssystem borde väl samma sak gälla som i "riktiga" Eon-strider; med dödliga vapen på ett öppet fält? Du har två gubbar som vill nita varandra och samtidigt undvika att själva bli nitade - att deras vapen är oförmögna att vålla stora skador är inte tokrelevant i sammanhanget träffprocent. Så varför är det befängt?

Det är inte menat som något korståg, men jag antar att det är fritt att vädra sina åsikter, att det finns folk som bara trycker ner dem och inte ger befogad kritik till dem, det anser jag vara ett problem.
Du antyder något?

Och jag stör mig inte på reglerna, jag reflekterar dem dock och försöker leka med dem, till vad jag anser roligast och, mest logiskt att spela; att anpassa dem till sitt tycke; är det inte att göra något bra av dem.. då undrar jag vad som är bra med dem. berätta för mig, jag är nyfiken.
För all del, vi har väl olika angreppsätt. Jag ser överdriven problematisering och teoretisering av enstaka regelelement som ett förbaskat slöseri med min energi och min tid (sånt har jag nog av på min utbildning). Jag kör hellre en "quick & dirty hack" och fortsätter att spela spelet.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Om personen i fråga regelbundet beger sig in i slagsmål och rent generellt lever rövare skulle jag nog räkna detta som en form av träning och alltså göra så att detta leder till ett förbättringsslag. En person som varken är en van slagskämpe eller särskilt rörlig kommer att åka på stryk, helt enkelt. Det är väl inte så underligt?

Eller det kanske är så att jag bara är härdad av WHFRP, där två bönder som tagit några öl har 0 % chans att träffa varandra...

gitarrpoet

Veteran
jo det är klart, men man lär sig väl ändå lite snabbare, som sagt, chansen att få perfekt ligger runt 3-4 %, det är abnormt lite... jag tycker då 2t6 är mer rimligt.

och med eons regler; Ja det är omöjligt för en bonde med 10-11 i rörlighet att träffa någon här också med ett par öl, utan också :p

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Problemet med Ob2T6 är ju att som reglerna står skrivna bör svårigheten vara minst Ob3T6 för att man ska få ett erfarenhetskryss. :gremwink: Det enklaste att göra är att vara lite mer generös med erfarenhetskryssen då färdighetsvärdet är lågt.

Sedan bör man ju betänka att med Eons skadesystem kan en käftsmäll göra rejält ont, så den som får in ett slag kan mycket väl däcka sin motståndare, speciellt om denne har några rader alkoholrelaterad utmattning.

Pendragon

Swashbuckler
Re: Klargörelse(orka tänka);Du behöver ju inte ^^

Skulle två fånar med slagsmål 5 ryka ihop skulle de nog i första hand greppa varandra, och därmed sänka svårighetsgraden för slag, och höja för undvika eller så skulle de vifta lite på varandra utan att göra någon allvarligare skada. Det är ju trots allt rätt många slagsmål som slutar utan varken blåmärken, bestående värk eller näsblod.

Detta har jag dock påpekat tidigare...

/Joel - upprepar sig vid behov

Phelan

Hero

Bara för att jag känner mig lite näsvis så här på morgonen:

Hur ska de lyckas greppa varandra? Det kräver ju ett lyckat slag mot Slagsmål med Ob3T6 från någon av dem... :gremlaugh:

Mvh / Phelan

Pendragon

Swashbuckler

Bara för att jag känner mig lite näsvis så här på morgonen:

Hur ska de lyckas greppa varandra? Det kräver ju ett lyckat slag mot Slagsmål med Ob3T6 från någon av dem...
Nja det räcker med att en lyckas, greppa tillbaks lyckas väl alltid automatiskt? Eller så är det lättare? Ömsesidigt greppande borde ju egentligen rimligtvis lyda under samma regel? (men jag vet inte om det gör det...)

/Joel

Phelan

Hero
Re: Klargörelse [ANT]

Nej, tvärtom. Om du bara använder en hand får du +Ob1T6 för att lyckas med greppet. (2 händer - Ob3T6, 1 hand - Ob4T6.)

Som svar till Pendragon: Det räcker mycket riktigt att den ene lyckas greppa, att greppa tillbaka är automatiskt men kräver en handling. Men det var precis det jag menade då jag skrev att DEN ENE måste lyckas med Ob3T6 mot Slagsmål.

Huruvida man lyckas automatiskt om båda vill greppa. Reglerna säger ju inte att det är så. Då Gitarrpoet tycker reglerna var konstiga och du argumenterar för att de inte är det, får du väl ändå hålla ditt försvar till vad reglerna faktiskt säger?

(Min åsikt om huruvida det borde gå automatiskt är att i ett handgemäng så är den normala reaktionen på alla försök att slå, ta tag i en osv att man värjer sig mot detta. Jag tror inte bonddrängarna gör ett metaval för att båda ska få lättare att träffa den andre...)

Mvh / Phelan

Pendragon

Swashbuckler
Re: Klargörelse [ANT]

Som svar till Pendragon: Det räcker mycket riktigt att den ene lyckas greppa, att greppa tillbaka är automatiskt men kräver en handling. Men det var precis det jag menade då jag skrev att DEN ENE måste lyckas med Ob3T6 mot Slagsmål.

Huruvida man lyckas automatiskt om båda vill greppa. Reglerna säger ju inte att det är så. Då Gitarrpoet tycker reglerna var konstiga och du argumenterar för att de inte är det, får du väl ändå hålla ditt försvar till vad reglerna faktiskt säger?

(Min åsikt om huruvida det borde gå automatiskt är att i ett handgemäng så är den normala reaktionen på alla försök att slå, ta tag i en osv att man värjer sig mot detta. Jag tror inte bonddrängarna gör ett metaval för att båda ska få lättare att träffa den andre...)
Nåja, nu blandade jag ihop min argument med mitt önsketänkande. Givetvis rör det inte sig om nåt slags metaval, utan grejen är att något kommer hände mycket tidigare om bägge bara försöker lyckas med ett slag på Ob3T6.

MEN, som sagt, det främsta argumentet mot Gitarrpoets problem är att det är tämligen få i Mundana som faktiskt har så lågt som 5 i slagsmål. Åtminstone två stycken som villigt ger sig in i handgemäng med varandra.

/Joel