Nekromanti Till Drizzt Do'Urdens försvar

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Så jag har spenderat en vecka driven i exil från forumet och har under den tiden funnit andra sätt släcka rollspelstörsten på. Så förutom att bli kallad för namn på rpgnet och skriva en massa ord till Bortom dödens slöja har jag läst D&D böcker. Yes, det är härmed 100% ok att håna mig för vad jag läser. Men i alla fall, eftersom jag är klar med alla Pathfinder tales och Dark sun böcker jag känner för att läsa sökte jag efter något nytt och snubblade över Icewind dale trilogin. Jag har enda sedan jag började rollspela hört klagosångerna över Drizzt och Drizzt kopior och visst, unik snöflinga från ond ras som blivit god och som är emo över det låter ganska kasst. Men jag har nu läst genom de två första böckerna i serien och medan de är helt medioker fantasy utan några vassa kanter så köper jag inte det här. Till att börja med så får Drizzt inte jätte mycket spotlight och är mer en sidekick till bokens Arnold Conan kopia Wulfgar (Wulfgar är däremot nog den värsta fantasy karaktären jag sett på ett tag), han är inte emo förutom på ett ställe där folk är genuint rasistiska mot honom och det varar i lite mer än 3 sidor och han är något av en våldsam dåre som löser saker med våld som den värsta murderhobo:n. Något trissar upp priset på en karta? Drizzt svarar med att på riktigt försöka mörda och allvarligt misshandla folk. Jättar dödar dvärgar? Drizzt ser till att tortera jättarna innan de dör och så vidare. Han är inte bättre på att slåss än resten av gruppen och är den som tar mest stryk i de två första böckerna (till skillnad från den där Wulfgar som klarar att bli träffad av blixten utan problem. Jag hatar Wulfgar och alla karaktärer som honom.) Jag vet inte om hans rykte för att vara en Mary Sue förtjänas i de senare böckerna, det är fullt möjligt. Men från det jag läst är han en ganska vettig karaktär. Hans onda nemisis är en kille som är duktig på att smyga och knivhugga folk liksom, inte precis tramsigt överdrivet. Så min slutsats är att Drizzt har ett dumt namn men i övrigt är en ganska vettig karaktär. Vad tycker ni?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Jäkla skit forum som tar bort min stycke indelning! D:
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Jag läser The Dark Elf Trilogy, vilken behandlar Drizzt födsel, uppväxt och exil samt resten av släkten Do'Urdens öde (förmodar jag, håller på med bok 1).Det verkar inte vara allt för jävla lätt att var Drow, Drizzt är nog en av de vettigare.
Arfert said:
Jag har bara läst The Dark Elf Trilogy av Drizzt-böckerna. Var rätt OK. Ingen stor litteratur (no shit, Sherlock), men hyfsat underhållande för stunden. Lite som att se en Tranformers-rulle eller nåt.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
God45;n24749 said:
Jäkla skit forum som tar bort min stycke indelning! D:
Gör det för hand efteråt! Är inte Drizzt Do'Urden någon väldigt viktig karaktär och äventyrare från Forgotten Realms?
Voldstagg13 said:
The D.E.Trilogy ingår i bokserien Forgotten Realms, i övrigt vet jag inget om D&D.
God45 said:
Forumet låter mig inte göra det i efterhand på samma sätt som det inte fungerar på början.

Drizzt är en karaktär från Forgotten Realms ja. Viktig vet jag inte han är inte precis Eliminister så långt jag läst i alla fall. Karaktären är väldigt känd dock.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Till att börja med så får Drizzt inte jätte mycket spotlight och är mer en sidekick till bokens Arnold Conan kopia Wulfgar
Det beror på att han från börjar VAR en sidekick till Wulfgar:
Salvatore created Drizzt on the spur of the moment.He was under pressure to create a sidekick for Wulfgar in the Icewind Dale series. :)

Något trissar upp priset på en karta? Drizzt svarar med att på riktigt försöka mörda och allvarligt misshandla folk. Jättar dödar dvärgar? Drizzt ser till att tortera jättarna innan de dör och så vidare.
Hände verkligen allt det där? :eek:
Nu måste jag läsa om de där böckerna för jag kommer tydligen inte ihåg någonting.

Så min slutsats är att Drizzt har ett dumt namn men i övrigt är en ganska vettig karaktär. Vad tycker ni?
Tillkomsten av namnet Drizzt är lite speciell:
"Off the top of his head, Salvatore said he had a Dark Elf. Kirchoff was skeptical, but Salvatore convinced her it would be fine because he was just a sidekick. She asked his name, and he replied Drizzt Do'Urden. She asked if he could spell it, and he said 'not a chance'."

Källa till bägge citaten

Om jag minns rätt tyckte jag själv bäst om "The Dark Elf Trilogy". De är de första böckerna där Drizzt faktiskt är huvudpersonen och handlar om hans uppväxt i The Underdark och hur han lämnade sitt hemland.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
anth;n24760 said:
Det beror på att han från börjar VAR en sidekick till Wulfgar: Salvatore created Drizzt on the spur of the moment.He was under pressure to create a sidekick for Wulfgar in the Icewind Dale series. :) Hände verkligen allt det där? :eek: Nu måste jag läsa om de där böckerna för jag kommer tydligen inte ihåg någonting. Tillkomsten av namnet Drizzt är lite speciell: "Off the top of his head, Salvatore said he had a Dark Elf. Kirchoff was skeptical, but Salvatore convinced her it would be fine because he was just a sidekick. She asked his name, and he replied Drizzt Do'Urden. She asked if he could spell it, and he said 'not a chance'." Källa till bägge citaten Om jag minns rätt tyckte jag själv bäst om "The Dark Elf Trilogy". De är de första böckerna där Drizzt faktiskt är huvudpersonen och handlar om hans uppväxt i The Underdark och hur han lämnade sitt hemland.
Fan vad coolt med hur han kom på namnet och karaktären :D Kan du stava det frågan är bara guld. Han torterar jättar i första Icewind dale boken där dvärgen Brunor också kokar soppa på jättarnas hjärnor och äter dem efter han dödat dem. Drizzt flippar ut över kartan i Streams of silver när gruppen är i Luscan och handlar med tjuven som heter Whisper eller något liknande.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Är det inte Artemis Entreri som flippar ut över kartan? I alla fall. R.A. Salvatore är bara murderhobos för hela slanten. Därför suger han.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
En karaktär uppväxt i en träningslokal där han i flera års tid inte gjort annat än träna under en galen vapenmästare, OCH iNGET ANNAT!?

Låter som en av mina rollpersoner, fyra av fem stjärnor.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Cybot;n24797 said:
Är det inte Artemis Entreri som flippar ut över kartan? I alla fall. R.A. Salvatore är bara murderhobos för hela slanten. Därför suger han.
Artemis dödar tjejen senare medan han är på jakt efter Drizzt eftersom hon förolämpar honom och han är ganska otrevlig. Men scenen där Artemis letar upp henne är samma scen där hon håller på att fixa sitt ansikte med helande grejer eftersom Drizzt brutit hennes näsa när hon ville ha mer pengar för kartan.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Är inte anledningen till att Drizzt är så hatat typ att folk tyckte han var cool och att alla därför skulle spela sina "ASCOOLA DROWS" under många år. DVS det är egentligen inte hans fel att han är cool. Det är att alla andra försöker spela honom som är problemet.

P.S.: Två svärd är en rätt dum beväpning, men han har dem väl inte på ryggen i alla fall. :)
anth said:
Bah! 2 svärd är jättehäftigt, förutsatt att man heter Miyamoto Musashi. :)
Übereil said:
Jag noterar att du dissar min nuvarande karaktärs beväpning. Way to go i och med att du vill ha kvar henne i gruppen. :p
Anarchclown said:
Lustigt nog är piratkampanjer ett av få ställen jag inte har problem med att folk slåss med två vapen. Det finns helt klart rätt mycket stöd för det både i fiction och historiska källor. Men det är ju rätt OT. Dessutom är det inte konstigt att Drizzt skulle göra det heller. Två vapen är en beväpning som just mycket skickliga duellister på fäktskolor hade för att stila.
God45 said:
Drizzt har ju till och med en pirat ärkefiende så då måste två vapen vara ok :p

http://img2.wikia.nocookie.net/__cb20070703195823/forgottenrealms/images/1/13/Jarlaxle_PotWK.JPG
Rymdhamster said:
Dvs två svärd är inte dumt, det är bara överrepresenterat.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Anarchclown;n24856 said:
Är inte anledningen till att Drizzt är så hatat typ att folk tyckte han var cool och att alla därför skulle spela sina "ASCOOLA DROWS" under många år. DVS det är egentligen inte hans fel att han är cool. Det är att alla andra försöker spela honom som är problemet.

P.S.: Två svärd är en rätt dum beväpning, men han har dem väl inte på ryggen i alla fall. :)
Precis, alla jävla drows i neverwinter nights! Det tillkom regler som sa: "Om du gör en drow så måste du var ond som fan, du kan inte spela missförstådd drow då bannar vi dig, fattar du det?"
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Sjukt jobbigt med alla dessa stigma och normer. I min förra FR-kampanj så var det underförstått såväl som överförstått att alla hatar drow. Alla hatade även druider (long story) och mitt koncept var en drow druid :( Jag spelade en gnome wizard istället, han dyrkade Cyric (den galna guden av mord) och ställde då till med j**ligt mycket mer problem än min drow druid hade gjort.

*tröstäter chips*
God45 said:
Jag har svårt att inte på någon nivå gilla Cyric. Visst, han är en ond gud men han är samtidigt bara en kille som utnyttjar kryphålen och är helt öppen med det. Hans lära säger till folk att skapa så mycket lidande och konflikter som möjligt men att hindra och stoppa krig, eftersom krig tillhör en annan guds domän och inte ger Cyric poäng. :p
lasergreger said:
Jag gillade alltid hans hybris. Att han tvingade en person att skriva hans heliga bok - som om man läser den så blir man galen och tycker Cyric är bäst... Sen läste han den själv med samma konsekvenser! :p Plus att ha inte blev straffad för mordet på typ 3 andra gudar, eftersom han bara gjorde sitt jobb. All hail Cyric!
God45 said:
Jag glömde nästan boken! Hur blir man galen av att läsa en bok om hur man själv är awsome?!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Drizzt kombinerar ju ÖVERCOOL NINJA med UNIK TRAGISK SNÖFLINGA vilket uppenbarligen triggar fler personer än de olika enskilda delarna.
Dessutom hade han ju en magisk jadepanther.

Han är alltså lite som He-Man, Wolverine och Batman på en gång.
anth said:
He-Batverine?
chrull said:
jomentypså
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Jag har hittat något, någonting fantastiskt! Jag skrattade så hårt att jag trodde jag skulle dö :D

Arfert said:
Mmm, stor filmkonst! :)
 
Top