Nekromanti Till alla Lovecraft-älskare

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Heeehe.. den där sidan är direkt olaglig, eftersom man inte får publicera författares verk innan 70 år efter deras bortgång. Eftersom Lovecraft dog 1937 så betyder det att hans verk får publiceras fritt år 2007, men just nu äger något företag/privatperson rättigheterna :gremsmile:

Hur som helst var det en bra sida... jag ska nog ta å skriva ut alla i PDFformatet, kan vara kul att ha några på engelska också och läsa dem också (vilket jag inte gjort än).
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Därom tvista de lärde

Jag får läsa igenom det ikväll någon gång (jag orkar verkligen inte göra det nu..), men hur mycket de än säger si och så - det jag sa innan stämmer faktiskt. Enligt lag så är det 2007 som gäller. Sen kan man alltid hitta fallgropar i systemet, givetvis. Jag skulle ju kunna citera stora delar av t.ex. Eons regler eftersom man enligt lag har rätt att citera text. Hur mycket man får citera framgår inte i lagen, och det är således upp till mig att bestämma.

2007, vad de än säger, får alla publicera Lovecraft fritt. Men visst, jag ska läsa den texten du länkade till.. men nu måste jag äta.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Därom tvista de lärde

"Enligt lag så är det 2007 som gäller."

En viktig poäng med lag är att den inte ska vara retroaktiv. Annars rasar hela rättssäkerheten. Om det plötsligt blir förbjudet att bära kalsonger så gäller den lagen från och med nu. Den gäller inte från tidernas begynnelse, och man kan därför inte fälla någon för att han hade kalsonger på sig under nyårsnatten 1922.

På samma sätt är det med upphovsrätt. Lagen som säger att ett verk publicerat av en författare som dog 1932 skyddas av upphovsrätten fram till 2007 stiftades 1998. Om verket innan dess har fallit in i public domain så är det fortfarande kvar i public domain även efter att lagen har stiftats. Lovecrafts verk faller i den kategorin - det slutade inte att vara public domain den 1e januari 1998, utan är kvar där.

Så det handlar inte om citaträtt, utan om när lagen börjar gälla, och vad som hände enligt lagen som gällde innan dess.
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Därom tvista de lärde

Jag förstår precis vad du menar, det visste jag redan. Jag kan inte säga att jag är insatt i det, men jag har hört på många håll innan att just för Lovecrafts verk gäller 2007, även fast lagen instiftades efter hans död och efter en annan lag.

Jag fattade vad juristerna pratade om när jag skummade igenom den texten... men men, jag är ingen jurist, jag kan inget om detta, och jag tror inte heller du är så extremt utbildad i området så vi lägger ner att prata om detta nu - och konstaterar istället att det inte spelar någon roll om länken är kvar här i forumet.

Nog talat om detta nu!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: Därom tvista de lärde

Nog talat om detta nu!
Näpp! Jag vill först komplicera det lite mer.

Enligt min syster i förlagsbranchen så är det inte säkert att de blirpublic domain efter 70 år, eftersom någon annan kan ha övertagit ägandet.

Däremot är det korrekt att äldre lagstiftning kan gälla, men beroende på hur ägandet har bollats omkring så kan det vara svårt att veta vilket datum man ska utgå ifrån.

Free the mind, abolish copyright and patents!
 
Top