Nekromanti Tilläggsformulär, idéer?

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Drar igång en Neotechkampanj nu på Lördag och i samband med detta har jag funderat över om man kan skapa ett bra och allmänt "tilläggsformulär" till rollpersonerna. Tidigare har jag gjort och haft ett särskilt kontaktformulär på ½ respektive 1 A4. Samtidigt har jag ibland känt behov av ett ytterligare formulär där man kan anteckna olika tillhörigheter, eventuella bostäder, fordon osv?

Problemet är bara att nu när jag satt med dessa idéer i huvudet kommer jag inte på vad man kan behöva inkludera på ett "tilläggsformulär" ? Några kompletterande/andra idéer?
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Ett formulär kräver ju data och dessutom ganska systematiserad(rätt ord?) sådan, och det kryllar det, förutom när det gäller vapen, inte av i neotech. Så ett alternativ hade ju varit att göra exempelvis ett kort för varje pryl.

Ex En van. Det står en beskrivning av vanen, lite data som effekt och mått, samt ev en bild. Det hade ju varit lite knepigt att trycka in den i ett formulär. En lägenhet har ju t ex ingen motoreffekt och en van har inte antal rum så att kombinera dem i en tabell är ju inte så smart. Hade du å andra sidan haft en biltabell så konstaterar man ganska snabbt att rollpersonen förmodligen inte kommer att ha så många bilar utöver den.

En annan fördel med kort som jag kan komma på är att du kan vara förberedd och därmed inte sinkar spelet när spelaren ska föra över informationen, utan du räcker helt enkelt över kortet.


EDIT. Missade ditt bifogade formulär. Det ser ju riktig bra ut. Coolt att ha med företag och organisationer. Det är ju lite dummt att ha chefen som fiende bara för att man har fått sparken. Förmodligen har man då hela företaget som fiende. Dock tycker jag att du borde ändra proprotionerna mellan Kontakter och Fiender till Kontakternas fördel
 
G

Guest

Guest
Ett litet område för grundegenskaper och antal kolumner, som ej påverkats av nackdelar, ifall man skulle operera bort nackdelarna vill man ju gärna ha dessa värden tillgängliga, annars skulle man kunna ta ett tillägg till bakgrundshistorian, därman visar påverkan på karaktären istället.

Dessutom är en utökad bakgrundshistoria inte helt fel iövrigt heller.
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Först ville jag bara säga att det var intressanta synpunkter från er bägge!

Sen det där med att ha ett separat fält för en kort sammanfattning av rollpersonens bakgrundshistoria är ju inte helt fel. Fast å andra sidan finns ju liknande fält på flera "vanliga" formulär också, så det var väl kanske därför jag lämnade det öppet som allmänna anteckningsfält.

Ang. grundegenskaperna.. jo fast är det inte samma där, att modifikationerna får egna fält även på de flesta "reguljära" formulären?
 
G

Guest

Guest
Ang. grundegenskaperna.. jo fast är det inte samma där, att modifikationerna får egna fält även på de flesta "reguljära" formulären?
Om man har flera modifikationer på samma sak och vill särhålla dem är det vanligtvis jobbigt.
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
* Plats för Cybertech (beskrivning, energi, kroppsdel mm.)

* Gott om plats för att beskriva sina knäppa familjemedlemmar.Har man Ultra boken så finns det mycket man inte får plats med på det vanliga formuläret.

* Mer plats för kontakter och fler kolumner för olika detaljer så som vart dom finns mm.

* Bostad

* Fordon
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
modifikationer och mediastatus

Jao det är sant.. Ungefär samma problematik som det kan vara för en rollpersons mediastatus ibland. De här idéerna vore kanske något för skaparna av nästa generations vanliga rollformulär =)
 
Top