Nekromanti Tiggare med båge

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Nu har jag gjort en ny RP en ”tiggare”

STY 10
TÅL 11
RÖR 18
PER 12
PSY15
VIL13
BIL 9
SYN 17
HÖR18

Jag ska testa en ny spel still :gremgrin: Tiggaren är egentligen en lönnmördare……………..
Och han ska bara förstöra för dom andra :gremelak: Är det rimligt att en ”Tiggare” har den bästa alv bågen???

Han är en människa….
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
nej det är inte rimligt att en tiggare har en båge som är värd tusentals silver iallafal inte om han värkligen ska se ut som en tiggare.
 

Funs1

Veteran
Joined
19 May 2003
Messages
40
Location
Aspåsnäset (Östersund)
Om han skall framstå som en riktig tiggare bör han nog inte äga speciellt mycket, kanske en dolk som han kan gömma i sina skitiga kläder. Men en avlbåge? Nej, den är värt en förmögenhet, och hur skall han förklara den saken. Om han är lönnmärdare och spelar tiggare som täckmantel (klassiker) så kan han äga en sådan båge. Bör dock ha en bra förklaring till hur han fick den i sin ägo. Men att gå runt med den på axlen skulle nog "blow his cover" ganska rejält :gremgrin:

/Funs1
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Ja....Jag håller med...................... :gremfrown:

Men jag hade tänkt att han kune ha den inlindad i ett gammalt tygstycke...........så att den inte syns. :gremwink:
 

zokie

Veteran
Joined
29 Jun 2003
Messages
156
Och han ska bara förstöra för dom andra
Fan vad kul det måste vara att spela med dig....

och NEJ det är inte rimligt att en tiggare går runt med en båge som han kan sälja och leva på i minst 5 år.
inte så troligt att han har en båge överhuvudtaget då dessa inte riktigt är lämpade för stads miljö. En dolk blir nog bättre, både för tiggare och lönnmördare(om du e haxx(leon^^))
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
<center>Fan vad kul det måste vara att spela med dig....</center>

Ja....... detta är första gången......... :gremblush: Okej andra gången.


Den första gången skulle vi frakta en låda som ingen fick titta i...........men jag trillade på den och locket flög upp :gremwink:
Där i låg fullt av guld som mina RP tog och sprang iväg med :gremgrin:

Dom andra märkte inget, och när dom kom fram till han som skulle ha lådan så blev dom tillfångatagna och anklagade för slöld. :gremfrown: Det var inte mitt fel :gremelak: ska jag rädda dom......... :gremblush:
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Kortspjut, hölass och sporrar.

Är det rimligt att en ?Tiggare? har den bästa alv bågen???
Om du syftar på Serinenaé så är det knappt rimligt att ens en thismkrigare har en. De är reliker från de stora krigen och ytterst ovanliga. Mest för att det knappt finns någon användning för dem som inte vanliga bågar duger utmärkt till.

Dessutom är en båge på nio fot som dessutom använder kortare spjut som pilar ganska svår att dölja. Du bör använda ett hölass snarare än ett tygstycke.

Fast å andra sidan, har du ett riktigt bra skäl och en intressant liten story till varför tiggaren springer runt med ett vapen värt en boskapshjord eller två, så kör hårt.

...men se till att din spelledare har samma uppfattning om vad som är "bra" och "intressant" först...

/Joel - som finner att förklarandet av omöjligheter och orimligheter är en av de bästa kreativa sporrarna som finns.
 

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
När det gäller lönmördare föreslår jag att du använder ett litet vapen som är lätt att dölja samt tittar på kappitlet gifter. Vist är gifter dyrt och svårt att få tag på, men jag betalar hällre med silver än med blod.
Att använda en stor båge är.... mesigt. Kan du inte smyga dig på ditt offer kan du inte kalla dig lönnmördare. Men vid de tillfällen då man helt enkelt inte kan komma nära sitt offer föreslår jag den cirfaliska hornbågen. Hela 10 cm mindre än den vanliga hornbågen (dvs 65 cm) och med samma böjvänlighet som en aggresiv boa kan du med tålamod och envishet dölja den under din klädnad i form av ett skärp. Dock föreslår jag en hygglig kunskap om förklädnad (ca 14, vilket du endå borde ha som lönnmördare) och gömma för att dölja den väl och du bör inte försöka dig på några akrobatiska konster.
Ett annat bra vapen för lönnmord är det tunga armborstet. Det kostar, tar tid att ladda om samt är svårt att dölja under frakt (nej, du kan inte montera ner det) men om du lyckas behöver du bara ett skott på offret. Skulle han överleva skulle jag fly landet om jag var du, ty då är han en demon eller magiker. Kom även ihåg att du kan sikta i en runda för att få Ob1T6 lättare att träffa.
Jag måste varna för att bära runt på alvbågar. Alver värkar ha en kuslig förmåga att lukta sig till alv-vapen utan alviska ägare och kommer de på dig kommer du få väldiga problem, även om du ärligen har köppt det av en påvärkad alv.

När det gäller lönnmördare i gruppen... mitt förslag är att du pratar dig samman med din SL. Kanske har du blivit hyrd av någon ärkefiende (eller så är någon av de andra spelarna väldigt lik ditt tilltänkta offer) att mörda en av spelarna. Nu försöker du näsla dig in i gruppen för att komma honom inpå livet. Kanske kommer under era äventyr ett tillfälle att ta hand om ditt offer när inga andra är närvarande. Kanske kommer du inte kunna utföra illdådet när du väl får tillfälle pga att du blir kompis/kär i offret.

Samt om jag fick ändra om dina statt skulle jag placera:
Sty 10
Tål 11
Rör 18
Per 17
Psy 13
Vil 12
Bil 9
Syn 15
Hör 18

Personligheten är viktigare än synen för en lönnmördare, även om båda är viktiga.

Heter det lönnmördare? Eller är det lönmördare då han mördar för silver? Eller en lönn-mördare, skogstrollens fiende #1? Kanske lön-mördare om han är ekonom?

Mvh Vätten
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Re: Kortspjut, hölass och sporrar.

JAg får nog fundera på ett nytt vapen förutm min dolk och gift :gremelak:
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Kortspjut, hölass och sporrar.

JAg får nog fundera på ett nytt vapen förutm min dolk och gift
Behövs det mer egentligen? Jag hade snarare funderat på att skippa dolken för allt annat än självförsvar.
Giftmord är trots allt en fin gammal sysselsättning som folk har hängett sig åt i tusentals år.
Dessutom är det diskretare att krokna av dålig ärtsoppa än av en kniv i ryggen.

/Joel
 

Funs1

Veteran
Joined
19 May 2003
Messages
40
Location
Aspåsnäset (Östersund)
Ett bättre alternativ är att han har en Cineramozin (tror det stavas så) "pistolarmborst", med pilar doppade i gift, och en dolk som man också kan stryka gift på. Lite mer i stil med en lönnmördare. Arvbågen kanske mer är ett redskap för en spejare, en "sniper".

/Funs1
 

Xèrion

Veteran
Joined
21 Aug 2003
Messages
72
Location
Älvsbyn, Norrbotten, Sverige
hmmm...det är mycket möjligt att din person kan ha en...fast hur du fått tag i den är nog svårt att förklara. sen är bågen9 fot lång...,så att gömma den är inte lätt...sen är inte pilarna dom minsta häller. så det är inte det bästa vapnet för en lönn mördare...hornbåge skulle jag föreslå...liten och väldigt dödlig...
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Näpp... den finns i Krigarens väg och i Vapenmästaren. Med största sannolikhet lär den dyka upp i Cirefalier också.

/Joel
 

Raco

Veteran
Joined
12 Jan 2004
Messages
62
Location
Skogen
Om jag först fick ändra på dinna statts skulle de se ut så här

STY 10 = 8 för du e en tiggare inte mycke mat.
TÅL 11
RÖR 18 = 16 det träcker länge 18 alldeles för mycket
PER 12 = Kan funka men tänk på tiggaren "utan" tänder och smötsig
PSY15 = 12 räker som lönmördare
VIL13
BIL 9
SYN 17
HÖR 18

Sen om du nu är tiggare kan du omöjligt springa om kring med en alvisk krigsbåge som till och med e sällsynt bland alverna. För det första... hur har du fått tag i den för det andra inge bra vapen för en lönnmördare. Då är det bättre att ha en katapult och mäja ner hela huset. Jag skulle föreslå en lite behändig båge. eller ett blåsrör med giftpillar. Och sen en dolk då givetvis.
Tänk på att din täkmantel inte ska blåsa bort alldeles för lätt
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Sugigt rör

Vad det gäller blåsrör så är kanske det ingen höjdare heller, med tanke på att de är ganska stora de med, för att inte tala om ovanliga utanför djungeln.
Så om någon mördas med en blåsrörspil så är du så gott som såld om någon skulle få syn på blåsröret i din ägo.

/Joel
 
Top