Nekromanti Tidsresor i rollspel.... (INTE för mina spelare)

BraidsMamma

Veteran
Joined
19 Aug 2003
Messages
171
Location
Tumba
Okej..... jag ÄLSKAR tidsresor och eftersom jag spelleder Star Trekrollspel så har jag haft möjligheter att leka en del med olika tidsperspektiv i mitt spelledande.....

Men jag är fortfarande intersserad av fler idéer.... vad har ni för erfarenheter av tidsresor* i rollspel (och då pratar jag mer om tidsresemekandiken i berättandet än att rollspela i en annan tid).....

Tacksam för era tankar
Jag återkommer med en genomgång av vad för tidsgrejjer jag hade med i min senaste rollspelskampanj

*och andra tidslekar som spelade flashbacks, tidslooper, framtidsglimtar och baklängesavsnitt.....
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Tidsresor i rollspel.... (INTE för mina spelar

Det närmsta jag kommer är Hunch-reglerna i Conspiracy X. Och det är en tidsresa i fem sekunder, så det gills nog inte.


Storuggla, urmakarhuligan
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Tidsresor i rollspel.... (INTE för mina spelar

De tidsresor jag har introducerat som SL har varit sällsynta och i allmänhet gällt tusen år bakåt eller mer. Det ger mig stor frihet att i lugn och ro fundera igenom de förändringar som rollpersonernas ageranden kan ha orsakat. Jag kör oftast med att man kan ändra saker, men att det är trögt och svårförutsägbart.

Jag kör fantasy, så självklart kan det dyka upp något slags varelser som av olika skäl ansvarar för att ingen mixtrar med tiden.

Men det här är ju rätt vaniljartat, så jag utgår från att mer experimentellt lagda forumiter kommer att servera mer skruvade upplevelser. :zeppelinare:
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Re: Tidsresor i rollspel.... (INTE för mina spelar

En D&D-kampanj jag körde i några år för länge sedan ägde rum i en väldigt prydligt välordnad sagovärld. Alldeles för välordnad.

Målet för spelarna var att finna fem ädelstenar som petats ut ur en kungakrona. Spelarna petade tillbaks ädelstenarna i kronan, och efter ett tag hittade de skelettet efter en gammal kung som fortfarande satt i sin tron. De satte kronan på kungen och svish befann de sig 200 år bakåt i tiden, alldeles innan de stora krig som avslutats strax innan sagovärldens "nutid" (innan tidsresan).

Naturligtvis lyckades spelarna avstyra krigen. Och där slutade vi. Jag var skittrött på rollspel och på min prydliga värld, och jag slängde alla mina prylar.

När jag dammade av kampanjen igen många år senare, så behöll jag formen och folkslagen, men dissade alla välordnade fantasyriken. Min tanke var att tidsresan och de avstyrda krigen istället permanentat kaos och motsättningar, och världen i sin nya tappning var betydligt mer intressant att spela i.

Så jag använde tidsresan för att krascha en värld jag var trött på och sedan låta den återuppstå i ny form.
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
Re: Tidsresor i rollspel.... (INTE för mina spelar

Under normala förhållanden är tidsresor totalt omöjligt i spelet MAGE. Detta då all Magick orsakar mer eller mindre Paradoxer och värre paradox än att resa tillbaka i tiden och ändra något finns inte. Den magiker som skule bege sig ut på ett sådant företag skulle kunna plikta med sin existens.

Detta löste jag genom att låta några mäktiga Spirits (av incarna class) ändra tid och rum inom hundra meter från alla karaktärerna till något som skulle ha kunnat finnas 150 år tidigare. Alla karaktärerna fanns alltså hela tiden i vår tid och i vår verklighet, det var bara det att allting var förändrat inom alla karaktärernas närhet.

En fiende som gav sig på dem beväpnat med automatkarbin och körandes en motorcykel skulle alltså när han passerade "gränsen" ha ett enkelt slaglåsgevär eller revolver ridandes till häst.

Endast när karaktärerna kom i närheten av några extremt mäktiga artefakter som innehöll stark tids- och rymdmagi blev verkligheten nomal igen.
Så när RP rodde ut till vad som såg ut som ett stort segelfartyg från 1800 talet och klev ombord på jakt efter en av dessa artefakter så klev de ombord på ett modernt krigsfartyg klädda i sina vanliga kläder och sin moderna utrustning.
 

BraidsMamma

Veteran
Joined
19 Aug 2003
Messages
171
Location
Tumba
Re: Tidsresor i rollspel.... (INTE för mina spelar

hmmm...
Jag ska ge några exempel på hur tidsresor förekom i min förra kampanj (som var väldigt episodbaserad) för att se om det kan få folk att hjälpa mig med den nya inspriationen....

Namn: Star Trek Frontier
Setting: Spelarna är höga officerare på ett rymdskepp som flyger omkring å utför uppdrag åt jorden år på 2150-talet...

Säsong ett:
I säsongens näst sista avsnitt blir kaptenen väckt av en person som tidigare har ingått i besättningen men förmodats dödats...
Han berättar att han är från framtiden för att stoppa en hemlig agent från framtiden som befinner sig på skeppet för att förändra framtiden....
Besättningen fick sedan välja vem av agenterna de skulle tro på när båda hävdade att fel val skulle ge ödesdigra konsekvenser.

Stora delar av den andra säsongen behandlade en konflikt med en ras som fick teknologiska hjälp från framtiden...

bland annat så hade skeppet en gäst ombord som var en robot från framtiden vars uppdrag var att skydda RP från att störa tiden....

Vi spelade även ett tidsloopsavsnitt där spelarna spelade igenom samma handling 5 ggr innan de löste hur de skulle bryta loopen...

I säsong tre var det största tidsinslaget en predestinationsparadox samt att en av RP visade sig vara en robot från framtiden som hade programmetats att tro att han själv var människa (tänk Boomer i BSG)....

Men det jag letar efter än ändå hur man kan leka med alternativa framtider, besöka det hyfsat närståene förflutna o dyl som plottar i en rollspelskampanj.....
 

Jarfi

Veteran
Joined
1 Jul 2005
Messages
155
Location
Linköping
Re: Tidsresor i rollspel.... (INTE för mina spelar

Jag har endast sällsynt spellett tidsresor, även om jag gärna hypotetiserat kring dem. Jag är för ett fritt berättande (eftersom jag har en vanligen ganska improviserande spelledarstil). Därför vill jag istället för konkreta tips ge inspirationella tips (hoppas jag):

'The Butterfly Effect' kanske den bästa film i ämnet jag sett.
'Donny Darko' även detta intressant ur tidsperspektiv.

Eftersom jag jobbar inom psykiatrin vill jag även passa på att tipsa om alternativet att låta RP insjukna i en masspsykos (Folie a familie) där de 'tror' sig ha förflyttats i tiden.
 
Top