Nekromanti Tidslinje Törnetronekampanjen

Hauskatze

Veteran
Joined
18 Nov 2017
Messages
14
Ska snart starta upp kampanjen och undrar vart man kan läsa den tidslinje som Järnringen föreslår. Har letat runt lite, men hittar inget om när de ser att delarna spelar ut sig. Är de någon som har en sammanställning eller en sidreferens man kan kolla in?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Finns ingen, bara lösryckta angivelse här och där. Men kanske kan vi skapa gemensamt här?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
För VV: se redogörelsen för Anadeas gräl med sin noviskompis, finns ett datum för år 21 där.
För HH: har inte sett något alls
För SS: se SL-tråden i forumet
 

Hauskatze

Veteran
Joined
18 Nov 2017
Messages
14
Ni som har spelat lite längre har en tidslinje hjälpt eller stjälpt? Är de något som man måste hålla reda på eller går de bara att rulla på?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Scenarion är egentligen ganska öppna, tidpunkten har inte känts viktig i sig. Det jag hade önskat är en sammanställning över omvärldshändelser så att de vore enklare att sätta i relation till RP:nas rörelser, speciellt sådana som händer mellan scenariona.
 

Förstefadern

Veteran
Joined
3 Apr 2013
Messages
66
Hej alla! Enligt vårt förslag utspelar de sig med början sensommaren 21 och därefter med ca tre månaders mellanrum. Men de måste inte spelas så, varför vi inte vill skriva fast vare sig er eller spelledarpersonerna i någon cementerad tidslinje. Detsamma gäller bakgrundshändelserna; exakt vad som sker och när bestäms nog bäst av den spelledare som har att sköta kampanjen.

Tänker vi tokfel som vill hålla tidslinjen så öppen?
 

Järven

Veteran
Joined
5 Feb 2016
Messages
61
Förstefader: jag tycker det är bra med en öppen tidslinje. Så att man kan köra eget material och metaspel utöver det officiella spelet. Jag gillar också att ingen av handoutsen som ni har till äventyren är daterade. På så sätt kan man ju använda dem även om den egna gruppens tidsljnje har avvikit från den officiella.

Dock håller jag med Bifur om att en sammanställning av händelser i ett och samma dokument hade varit användbart. Kanske i en framtida SL-bok? :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Precis, hårda datum behövs inte men en tentativ linje (som exempelvis den med 3 mån mellanrum) skadar inte alls utan hjälper bara, då vet man vad som väljs bort/behöver anpassas om gruppen avviker. Det centrala tycker jag är att kunna hålla koll på och tajma in händelser mellan delarna på ett rimligt sätt och flagga dem för spelarna: typ ”rykten går om en uppgörelse mellan Korinthia och Tharaban”, -mellanäventyr - ”har ni hört att Esmeralda och Thabor ska gifta sig, jo det är sant!” - Slocknad stjärna. Då vore en tidslinje verkligen användbar och skulle förenkla läsningen.
 

Hauskatze

Veteran
Joined
18 Nov 2017
Messages
14
Kul med förtydligan Förstefadern! En SL pdf hade varit väldigt intressant att se där ni bland annat pratar om möjliga timelines eller bara andra bra detaljer som man kan ha med. Behöver inte vara lika maffigt som Chaosiums compendium till deras kampanjer, men något litet hjälper :)
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Appropå tidslinje, blev det någonsin förklarat när i tiden de båda novellböckerna utspelar sig?
 
Top