Nekromanti Tidsflykt

Varg

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
79
Location
Arvika
Hejsan!

Hur ser ni på effekten tidsflykt?
Beskrivningen i M&M är lite underlig, ur omgivningens perspektiv står det hela tiden.
Innebär detta helt enkelt att gubben som är "drabbad" låt oss säga med effekt 3, rör sig 8 ggr så sakta som vi vanliga. Och själv ser han sig äta endast 1 ggn när alla andra äter 8, sover bara 1/8 av tiden osv...
Tacksam för tolkningar, då ritualerna som nu skall utföras tar över 100 timmar!!! :gremblush:)

/Varg
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Beskrivningen i M&M är lite underlig, ur omgivningens perspektiv står det hela tiden.
Innebär detta helt enkelt att gubben som är "drabbad" låt oss säga med effekt 3, rör sig 8 ggr så sakta som vi vanliga. Och själv ser han sig äta endast 1 ggn när alla andra äter 8, sover bara 1/8 av tiden osv...
Håller med.

Tacksam för tolkningar, då ritualerna som nu skall utföras tar över 100 timmar!!! :gremblush:)
Tidsåtgången relateras till magikerns tidsuppfattning, alltså går det 800 timmar för omgivningen och magikern kommer garanterat somna/fumla bort filamenten - 100 timmar går liksom inte. Tidsflykt kan alltså inte utnyttjas till superritualer.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Jodå (ANT)

Med ett gäng *springer och hämtar M&M* justa / välbetalda astrotropiker som kan Minska utmattning, så är det inga problem.

Mvh Victor Palm...

...Gillar Eons magisystem, även om det skulle behöva en ansiktslyftning.
 

Varg

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
79
Location
Arvika
Re: Nejdå!

Då finns det ingen chans att permanent kontrollera tex en 5:e rangens elementar alltså? *snyft*

/Varg
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Nejdå!

Då finns det ingen chans att permanent kontrollera tex en 5:e rangens elementar alltså? *snyft*

Jodå. Man kan ju använda kongolerade filament. Vilket innebär att det inte finns någon övre gräns för magnitud.

Sedan finns också effekten 'Dela Utmattning' som gör att utmattningskryssen delas mellan två individer.

Visst finns det också vandöda magikunniga indivder som inte tar någon utmattning, eller?
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Nejdå!

Kongelat, min vän, kongelat.

Du kan göra det med en improviserad besvärjelse om du vill - allt som behövs är mängder av kongelat...

Fråga Mael Valentin bara som gjorde en femtionde (femma nolla, 50, yes, du läste rätt) rangens permanent skyddscirkel :gremsmile:. Tror det gick ca 150 st till den bedriften...
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Re: Nejdå!

en sak jag tänkte lite på, känns lite boffrig, men samtidigt, kanske faktiskt vad en trollkarl skulle kunna tänka sig utföra..

sno ett människoskelett, koka bort muskulaturen och annat skräp så att bara benen finns kvar.
gör det till ett vandött skelett (inte med NV utan med MM's regler! NM är kasst)
gör det oförstörbart.
smält fast ett par metallstycken lite här och var. skapa alkemiska artefakter av föremålen och stoppa in diverse olika effekter du vill ha. 10 x magnitud 1 blixt - omöjligt att fumla och dödar allt, eller kanske provisorisk makt magnitud 8 eller nåt - om man nu tycker om att spela i en värld där alla gör precis vad man ber dem om..

et.c.

då får man en ultrahård, odödlig, megaboffer2000+ enmansarme som inte behöver sova och som är allmänt ashård. ganska enkelt också.. de flesta magiker som uppnåt mästartiteln kan ju göra en sån..

om man nu anser att ens magiker inte vill leva i ett ultra-antisocialt skelett hela livet ut kan man göra lite illusioner med rörelse på så att man åt minstonde kan vandra omkring på marknaden utan att folk springer iväg! eller om ens magiker är så vettig i skallen att han inte vill överge sin kropp utan leva klart sitt liv i mänsklig form först kan man använda sig av..

lokalisera ande - magnitud 5 (extremt avlägsen)
sannt namn
binda ande

och viola. man är totalt odödlig, så till vida inte någon elak demon får för sig att äta upp magikerns själ.. men det kan man ju också ordna... :gremtongue:

varför skriver jag dethär???
 

silversurfaren

Veteran
Joined
7 Jun 2003
Messages
12
Location
Alingsås
Re: Nejdå!

Om man inte känner för att slösa massa kongelat så kan man faktiskt öka tidsåtgången vilket inte är så svårt.

En magiker i gruppen har gjort ett rang 15 permanent pentagram... Användbart om man skall binda demonfurstar under en mycket lång tid.... :gremgrin:

Det enda man behöver är en kompis med en hyfsat hög magnitud Läka långtidsutmattning....
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,909
Location
Barcelona
Re: Nejdå!

Eh... har jag missat något i Eons magiregler här nu? Jag menar, kongelat kan ju bara ersätta alstring. Hur fan slår du ett slag för "ritual" med ob50t6?
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Nejdå!

Eh... har jag missat något i Eons magiregler här nu? Jag menar, kongelat kan ju bara ersätta alstring. Hur fan slår du ett slag för "ritual" med ob50t6?

Det här är lite redundant eftersom hr Wombat redan berört det hela. Men om man använder fler filament än vad som behövs för att väva effekten, kan dessa användas för att minska svårigheten för slaget mot Besvärjelse/Ritual.

Alltså finns det ingen begränsning för hur hög magnitud man kan lägga. Man behöver inte ens vara en särskilt duglig magiker eftersom man kan sänka svårigheten till Ob1T6. Även om du använder en 50:e/500:e/5000:e magnitudens effekt. Det är bara frågan om hur många filament man använder.

Så varför ser världen ut som den gör?
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Nejdå!

Fast ett fummel på desa nivåer är ju mäkta intressant!

Ah... Men du måste slå två sexor på ditt första slag för att ens riskera ett fummel.

Med Ob1T6 är det därför omöjligt att fumla.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Re: Nejdå!

Här förklarade jag varför det inte funkar så enkelt. Frågan är dock om det kan användas en enda gång under ritualen.

Välkommen tillbaka. :gremsmile:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,909
Location
Barcelona
Åh jösses

Då ska jag berätta att här har ni en man som, ställd inför utmaningen att spelleda en kampanj i Eon med mäktiga magiker i huvudrollerna, lusläste Eons magisystem för att ta reda på hur man i största utsträckning kunde utnyttja det för att göra magin så mäktig som möjligt. Efter mycket huvudbryderier kom jag fram till att jag inte skulle kunna få upp magin på den nivå jag ville utan att kompromissa med vissa regler. Jag trodde mig ha tvingats konstatera att Eons magisystem inte lämnade utrymme för utsvävningar.

Och så fanns den här regeln mitt framför näsan på mig hela tiden utan att jag upptäckte den.

Jaja, man lär sig något nytt så länge man lever.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Adios muchachos!

"Man behöver inte ens vara en särskilt duglig magiker eftersom man kan sänka svårigheten till Ob1T6. Även om du använder en 50:e/500:e/5000:e magnitudens effekt. Det är bara frågan om hur många filament man använder. Så varför ser världen ut som den gör?"

Därför att fummel i alkemilabbet när man framställer kongelaten är otrevligt, och kommer att inträffa förr eller senare om man försöker framställa 5000 kongelat (se Neos egna sannolikhetsuträkningar).

"This generator is basically a big fusion reactor, so if we're talking thermonuclear explosion, then adios muchachos!" / Carter J Burke, company rep, Weyland-Yutani
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Adios muchachos!

Därför att fummel i alkemilabbet när man framställer kongelaten är otrevligt, och kommer att inträffa förr eller senare om man försöker framställa 5000 kongelat (se Neos egna sannolikhetsuträkningar).

Kan man inte sänka svårighetsgraden till Ob1T6 om man har ett stort och bra lab och därmed aldrig riskera fummel?
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
Re: Adios muchachos!

jo det kan man. stort lab och massor med assistenter... behöver man inga ingridienser heller... kan koka kongealat på vatten... hmm. :gremlaugh: använder någon en 500magnituds besvärjelse så säger man att de dör av en magistorm eller så. eller så säger man att det blir svårare och svårare att sänka svårigheten med hjälp av extra filament...(exponentiell utveckling! :gremsmirk:)
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
Re: Nejdå!

äh, alltså jag kommer inte alls ihåg hur effekten fungerar men kan den inte hindra så att man får utmattning...? då behöver man ju inte vila sig eller?
 
Top