Nekromanti Tidsåtgång vid besvärjelser

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Jag har själv inte pysslat speciellt mycket med magi som spelare av rollspel. Därför har jag det nog svårare än andra rollspelsmakare när jag nu jobbar med magireglerna till mitt eget projekt. Nu funderar jag på det här med tiden det tar för en magiker att kasta en besvärjelse. Om man som ett exempel tar Eons magimodul så tar en besvärjelse mellan 1 och 3 rundor i anspråk. Man föreställer sig då att magikern under denna tid insjunker i ett tillstånd av mental koncentration samtidigt som vederbörande tyst eller högt yppar en hel rad med mystiska ord som så småningom frambringar den önskade effekten. Sedan kan vi ta ett annat exempel ur populärkulturen, nämligen Harry Potter, vars besvärjelser sällan (jag har endast läst den första boken i sin helhet och har bara börjat på den andra, så det är möjligt att jag egentligen har noll koll) omfattar mer än ett eller ett par ord på fusklatin. Till och med en så mäktig besvärjelse som den förbjudna Avada Kedavra-förbannelsen som på ett ögonblick tar livet av motståndaren tar inte längre tid att kasta än det tar för Voldemort att uttala just orden Avada Kedavra.

Just Harry Potter-modellen är det som jag själv känner passar mig och mitt spel bäst. Besvärjelserna tar inte längre tid att kasta än det tar för magikern att yttra ett eller två ord, dvs högst ett par sekunder. Om man skulle översätta detta till rollistugg skulle man kunna säga att en besvärjelse aldrig tar med än en handling i anspråk. Det är åtminstone den lösning jag själv föredrar.

Vad säger ni om saken? Finns det några poänger med att tvinga en magiker som önskar slunga iväg en besvärjelse att yppa ändlösa inkantationer innan önskad effekt kan uppnås, eller är det ok att begränsa tidsåtgången till typ en handling (dvs anfallshandling i en stridssituation)?
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Jag personligen är förtjust i långsam ceremoniell magi vare sig det rör att skåda fåglarnas flykt, involverar sjakaltassar och födsel eller blykistor och bärnstensfigurer för brinnande erotisk förbannelse. Men så är jag också ordentligt uppkrokad på romersk-grekisk kultur där det krävs halvgudar för att kasta snabba förbannelser och välsignelser (frånsett små vardagsförbannelser som inte direkt dödar någon eller ruinerar deras verksamhet) och även där vet vi egentligen sällan om magin är förberedd eller ej, bara att ju mer gudalik desto kraftigare magi. Så det är helt enkelt en fråga om smak vilket eventuellt gör mitt tyckande meningslöst (så tillvida du inte är ute efter att få just mig att tycka om ditt spel :) ). Så det beror väl helt enkelt på vad du vill ha för stämning och smak i/på spelet. Rent tekniskt kan det förstås vara värt att begränsa magiker på något vis liksom duktiga krigare, lönnmördare och andra som dödar. Dessa har ju sin kroppsbegränsningar i uthållighet. Om en rustad soldat orkar slåss i 15 minuter och en magiker kan stå och slänga snabbt dödande besvärjelser i en timme så har du en obalans som är värd att fundera över (säger dock inget om rätt eller fel).
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Om en rustad soldat orkar slåss i 15 minuter och en magiker kan stå och slänga snabbt dödande besvärjelser i en timme så har du en obalans som är värd att fundera över
Jepp, det är där vi har den springande punkten. Så det är egentligen samma problem som mina snabbdödande besvärjelser som jag tog upp i en tråd förra veckan. Fast egentligen borde jag kunna tillåta mig att ha magi med blixtsnabba och omedelbart dödande besvärjelser, inte minst som ett sätt att bre på svärtan i spelvärlden och känslan av spelsvärlden som en livsfarlig plats. Eventuell balans borde kunna uppnås på annat sätt, framför allt genom formell begränsning av besvärjelsernas tillgänglighet och svårigheten att lära sig att utföra besvärjelser och ritualer.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Till och med en så mäktig besvärjelse som den förbjudna Avada Kedavra-förbannelsen som på ett ögonblick tar livet av motståndaren tar inte längre tid att kasta än det tar för Voldemort att uttala just orden Avada Kedavra.

Just Harry Potter-modellen är det som jag själv känner passar mig och mitt spel bäst. Besvärjelserna tar inte längre tid att kasta än det tar för magikern att yttra ett eller två ord, dvs högst ett par sekunder. Om man skulle översätta detta till rollistugg skulle man kunna säga att en besvärjelse aldrig tar med än en handling i anspråk. Det är åtminstone den lösning jag själv föredrar.
Mmm, men är det så att alla kan lägga dödsmördarbesvärjelser på ett ögonblick eller är det så att just Voldemort - en av världens kraftfullaste magiker - kan göra det? Jag gillar modeller där alla magiregler är skalbara så att en nybörjare kan behöva arbeta i timmar för att få fyr på en pinne medan ärkemagikern knäpper med fingrarna för att sätta hela slottet i brand. Rent regeltekniskt fungerar det så att ju med längre förberedelsetid får man ökad chans att lyckas och med kortare förberedelsetid får man minskad chans att lyckas.

Det kanske är så att Ron Weasley skulle kunna lägga en Avada Kedavra om han bara hade tillräckligt lång tid på sig och kanske tillgång till diverse parafernalia såsom fladdermusvingar, klor från en sextåig katt och rostflagor från en trafikskadad röd Volvo Duett -68 medan det för Voldemort räcker med att blinka med ena ögat?

Dewil
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Jag är emot allt vad snabbdödande besvärjelser är. Till viss del även besvärjelser som gör direkt skada.
En spelledare kommer inte kunna använda dem i sin kampanj ("ja ni går där på vägen, så kommer det fram en magiker och dödar er") så de enda som får användning för dem är spelarna - som kan snabbdöda den muterade ärkeskurken med storsvärdet innan han högfärdigt rabblat sin monolog och visat upp sina muskler genom att skalla en betongvägg.

Jag ogillar alla magisystem som har magin primärt som ett sätt att slåss. Men det blir litet tråkigt om magin inte kan användas i strid över huvud taget med.

En kort besvärjelse känns tråkigt. Magi ska vara som ett tjugobitars pussel. Det vill säga, inte svårt, inte nödvändigtvis tidskrävande, men det ska vara många 'handlingar' eller 'effekter' som ska till. "Lägger jag den här biten i hörnet, och den där biten brevid så kan jag få ihop dem med den här biten... nejmen kolla, motivet är en apa i cowboy-utstyrsel som rider på en ko."

Men det är ju ur en högst subjektiv synvinkel.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Själv är jag svag för Castel Falkensteins lösning. Där kan det gå på en runda eller ta massa tid, besvärjelsen kan kastas rent eller smutsigt, allt beroende på ens egna val och vad för kort man drar.

Men inte meningen att snöa in på hur andra gjort det, utan kärnan är att jag tycker magi passar som lite okontrollerbart och farligt. Att det ibland kan gå snabbt och smidigt, kontras med att det kan flyga åt pipan också. Sånna bitar gör att magiker balanseras och även blir lite mer spännande.

-Gunnar (tyckte om Mage också när det gällde magikluret, men det är nästan för mycekt matte)
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
En variant

I Magneter och mirakel har jag det så att det inte är tiden i sig som spelar roll, utan uppoffringar i allmänhet. Det går bra att göra mäktiga besvärjelser snabbt, men då måste man vara beredd att offra någonting. Tid är bara ett exempel. Har man ont om tid (eller ska försöka sig på något riktigt stort, så att tid inte räcker), måste annat till. Det kan röra sig om vad som helst så länge det är viktigt för besvärjaren (blod, kroppsdelar, viktiga föremål). Jag tycker att det är roligt med överväganden för magiutövare. Det är bra om det går att göra saker snabbt, men det är också bra om insatserna då ökar så att spelaren måste väga två problem mot varandra.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Det kanske är så att Ron Weasley skulle kunna lägga en Avada Kedavra om han bara hade tillräckligt lång tid på sig och kanske tillgång till diverse parafernalia såsom fladdermusvingar, klor från en sextåig katt och rostflagor från en trafikskadad röd Volvo Duett -68 medan det för Voldemort räcker med att blinka med ena ögat?
Jag får inte intryck av att magi à la JK Rowling funkar på det viset. Snarare verkar det handlar om perfekt uttal av besvärjelsen och möjligtvis (en ren gissning från en som egentligen inte vet så mycket om saken) koncentration. En besvärjelse verkar alltså ta lika lång tid att kasta vare sig magikern heter Voldemort eller Neville Longbottom. Magin i Harry Potter uppfattar jag alltså funka som ett slags "sjätte sinne" som det gäller att förädla den mentala kontakten till innan man framgångsrikt kan utnyttja den för magiska syften. Jag antar att det är just det som ungarna försöker lära sig på Hogwart School of Witchcraft and Wizardry. Har i första hand tagit intryck av denna syn på magi till mitt eget spel.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
...passar som lite okontrollerbart och farligt. Att det ibland kan gå snabbt och smidigt, kontras med att det kan flyga åt pipan också.
Håller med dig. Konsekvenserna bör kunna vara mer eller minde grava om magikern misslyckas med att kasta besvärjelsen eller utföra ritualen. Även denna aspekt måste dock behandlas med aktsamhet eftersom risken för slapstick annars är överhängande. Som när Seamus Finnigan ska försöka sig på någon magipryl utan att ha riktigt koll, med explosioner och andra galenskaper som omedelbar följd. Bör undvikas till varje pris.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: En variant

Det du skriver passar sig alldeles utmärkt för ritualer som i regel kräver någon form av offer. Besvärjelser är jag dock osäker på. Någon form av "penalty" bör dock besvärjelser ge, exempelvis genom att på klassiskt manér göra det nödvändigt för magikern att inför nästa besvärjelse "recharga sin mana".
 
Top