Nekromanti Tidningsrollspel

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
  • Rollspelet ges ut som en tidskrift med några få nummer per år. Säg fyra, sex kanske skulle gå tror inte på fler.
  • Reglerna finns med i varje nummer så de måsta vara korta, max en tio sidor eller så.
  • Tidningen presenterar en kampanj som löper över flera nummer. Varje nummer tar upp tre till fyra kortare äventyr, bakgrundsmaterial som passar äventyren, en bunt scenario idéer för den ambitiösa spelledaren samt eventuellt några extra regler. Naturligtvis avslutas varje nummer med en cliffhanger.
  • Trots att det är en kampanj bör ändå varje nummer vara fristående så tillsvida att du inte behöver något tidigare nummer för att spela nuvarande nummer. Även om man ska bli sugen.
  • Första numret har en bra skriven artikel om hur man spelar rollspel som riktar sig till nybörjare. Efterföljande nummer hänvisar till artikeln på nätet.
  • Tidningen får inte vara för dyr, typ max 59 spänn.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Låter som en riktigt bra idé. Krigsspelen, som ligger lite före rollspelen i nedgång, har ju några såna tidningar så det kanske är framtiden.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Tja, rollspel är inte ekonomiskt hållbart.

Det skulle vara lite häftigt, men problemet tror jag skulle vara att lyckas skriva äventyr så att man kan hoppa in i varje nummer.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Max tio sidor för rollspelsregler är... tja, det beror på vad man har för målgrupp. Jag skulle personligen inte spela något i det här formatet med tio sidor regler, men det är efter att ha testat spel med typ tre sidor regler.

Men skön idé annars. Jag misstänker att de flestas problem när det kommer till rollspel inte är brist på saker att spela utan snarare tvärtom, men om man nu vill ha något att spela verkar det här vara ett schysst sätt. Jag gillar tanken på att inte ens SL vet hur fortsättningen ska gå.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Problemet är att vad en tidning framförallt behöver är annonsörer, och vem vill egentligen annonsera i en tidning som är en egen produkt i sig?

Skall man göra en rollspelstidning så skall det vara en sorts tidning som är utformad för någon typ av annonsörer. Det är i första hand dem man behöver locka, inte läsarna. (och ja, jag inser naturligtvis att de tu hänger ihop)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Skall man göra en rollspelstidning så skall det vara en sorts tidning som är utformad för någon typ av annonsörer. Det är i första hand dem man behöver locka, inte läsarna. (och ja, jag inser naturligtvis att de tu hänger ihop)
Jag har alltid varit dålig på hur sådant kan fungera och inte. Något säger mig att det här biter sig själv i hälen för att teorin i sig känns bakvänd... Men om man skulle få Kim Vässmar och Neogames med på skeppet? Om de skulle distribuera tidningen, skulle inte då de också kunna använda tidningen som sitt återkommande reklamblad för allt annat de distribuerar? Man gör helt enkelt tidningen till en produkt från en distributör som är densamma distributören som använder den produkten som sin egen reklampelare?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
solvebring said:
Men om man skulle få Kim Vässmar och Neogames med på skeppet?
Ja, för Neogames har säkert ett intresse i att stoltsera med Eon i ett rollspel som har sina regler avklarade på 3-10 sidor...

EDIT: Okej, det var lite onödigt negativt. Ursäkta
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Det här är en av de bästa lösningarna jag har sett på problemet med rollspelens död. Men jag ser möjligen delvis lösningen på ett annat sätt.

Jag tror att Fenix med sina redan etablerade kanaler är den bästa formen för att distribuera ett rollspel i tidningsformat. Ett sådant spel kan då finnas med som bilaga i mitten eller som något som följer med i ett inplastat nummer. Sen kan man komplettera detta med artiklar och kanske något nättillägg, bara det tydligt framgår vad man behöver ha för att spela.

Ska man ge ut spelet separat konfronteras man genast med distributionsproblemet. Det går att komma runt om man har en mer blygsam ambitionsnivå. Ett rollspel i fanzineformat är tilltalande, jag tycker inte att man behöver binda sig vid bokformatet. En tänkbar lösning är ju att ge ut en betaversion som fanzine och sedan följa upp med en fylligare bokversion.

En annan aspekt av detta är försäljningssätt. Jag tror på att prenumerera på en produktionslinje. I en prenumeration kan en rad olika publikationsformer ingå: PDF:er, tidningsnummer, handouts, bilagor och böcker. Jag tycker att branschen saknar innovativa lösningar där.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag tror att Fenix med sina redan etablerade kanaler är den bästa formen för att distribuera ett rollspel i tidningsformat. Ett sådant spel kan då finnas med som bilaga i mitten eller som något som följer med i ett inplastat nummer. Sen kan man komplettera detta med artiklar och kanske något nättillägg, bara det tydligt framgår vad man behöver ha för att spela.
Bra idé säger jag. Gillar den verkligen. Men när jag tänker närmare på det, och samtliga övriga inlägg - inte minst mina egna - så tänker jag: "Hur fan får vi folk att vilja köpa tidningen då?" Jag menar att om de inte köpt t.ex. Fenix sedan innan och inte vet vad rollspel är, varför skulle de då köpa Fenix utformad på det här sättet eller för den delen en helt annan, ny tidning?
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Problemet är att vad en tidning framförallt behöver är annonsörer, och vem vill egentligen annonsera i en tidning som är en egen produkt i sig
Undra om de är så noga, om man når en intressant kundgrupp och man kan övertyga om att det säljer så borde det inte vara helt omöjligt att få tag på annonsörer. Dataspel och brädspels annonsörer borde väl vara de lättaste, fast då får man ju slåss med Fenix om kakan. Själv skulle jag inte störa mig på en annons för Kalle Anka eller snacks om det var så att de skulle vara intresserade. Och så länge man håller annons mängden på facktidningsnivå (ex Fenix eller populär vetenskap) så tror jag inte det stör, bara det inte blir som vissa damtidningar och liknande.
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Tja, rollspel är inte ekonomiskt hållbart
Det jag får känslan av är att det kan vara en än större risk med en tidning eftersom det kräver ganska stora upplagor för att locka annonsörer och liknande.
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Hur fan får vi folk att vilja köpa tidningen då?
Flådigt omslag som lockar bort blicken från senaste X-man eller Game tidningen.
Inte presentera det som ett rollspel utan en chans att bli en del av en spännande historia, att upleva ett äventyr, ett helt nytt sätt att läsa en tidning osv.
Och så klar, det stora kruxet, marknadsföra den i andra tidningar och medier.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
solvebring said:
Jag tror att Fenix med sina redan etablerade kanaler är den bästa formen för att distribuera ett rollspel i tidningsformat. Ett sådant spel kan då finnas med som bilaga i mitten eller som något som följer med i ett inplastat nummer. Sen kan man komplettera detta med artiklar och kanske något nättillägg, bara det tydligt framgår vad man behöver ha för att spela.
Bra idé säger jag. Gillar den verkligen. Men när jag tänker närmare på det, och samtliga övriga inlägg - inte minst mina egna - så tänker jag: "Hur fan får vi folk att vilja köpa tidningen då?" Jag menar att om de inte köpt t.ex. Fenix sedan innan och inte vet vad rollspel är, varför skulle de då köpa Fenix utformad på det här sättet eller för den delen en helt annan, ny tidning?
Jag tror att man måste vara realistisk: det finns en begränsad kundkrets för rollspel. Det är naivt att tro något annat. Ofta präglas i alla fall en del av inläggen här av en förhoppning om att rollspelen ska bli lika stora som under slutet av 80-talet. Jag tror att man måste glömma det och istället gå vidare utifrån de helt annorlunda förutsättningar som gäller 2010. Det är både svårare och enklare nu. Till det positiva hör alla billiga publikationsformer som finns på nätet. Jag tror på snygga och mer utskriftsvänliga PDF:er som kommer ut regelbundet.

Vad gäller Fenix: tusentals läsare läser redan tidningen. Något starkare, aktivt varumärke finns inte i nuläget vad gäller svenska rollspel. Jag menar alltså att din fråga är fel ställd. Frågan är istället: hur kan branschen använda Fenix (och tvärtom)?

Optimalt vore att kombinera Fenix med andra starka varumärken. Jag tror på kompletta bilagor/supplement/spel med Ereb Altor, Trakorien, Drakar & Demoner, Kult etc. Smart retro helt enkelt. Det kan ge en viss nyrekrytering, inte en massrörelse.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Bengt Petter said:
Jag tror att Fenix med sina redan etablerade kanaler är den bästa formen för att distribuera ett rollspel i tidningsformat. Ett sådant spel kan då finnas med som bilaga i mitten eller som något som följer med i ett inplastat nummer.
Det har ju redan vid minst två tillfällen följt med hyggligt kompletta spel i Fenix, och vid minst två andra tillfällen följt med i scenarion som inkluderar sina egna regler (exempelvis i det senaste numret).

Vad är skillnaden i den här idén? Att det man skulle bygga på materialet hela tiden?

Jag känner lite att det kanske varken blir hackat eller malet: de som redan köper Fenix är inte nödvändigtvis särskilt intresserade av materialet, och de som är målgruppen hittar det inte nödvändigtvis eftersom de troligen inte köper tidningen.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
DeBracy said:
Det har ju redan vid minst två tillfällen följt med hyggligt kompletta spel i Fenix, och vid minst två andra tillfällen följt med i scenarion som inkluderar sina egna regler (exempelvis i det senaste numret).

Vad är skillnaden i den här idén? Att det man skulle bygga på materialet hela tiden?

Jag känner lite att det kanske varken blir hackat eller malet: de som redan köper Fenix är inte nödvändigtvis särskilt intresserade av materialet, och de som är målgruppen hittar det inte nödvändigtvis eftersom de troligen inte köper tidningen.
Visst. Så är det nog. Men det beror ju också på vilket varumärke som exponeras: ett helt nytt eller något tidigare bekant.

Och det är klart att Fenix är en begränsning. Men finns det någon annan publikationsform med bättre distribution? Jag tror inte det.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Bengt Petter said:
Visst. Så är det nog. Men det beror ju också på vilket varumärke som exponeras: ett helt nytt eller något tidigare bekant.

Och det är klart att Fenix är en begränsning. Men finns det någon annan publikationsform med bättre distribution? Jag tror inte det.
Om vi vill åt nybörjare är det väl varumärken som Twilight, Harry Potter och dylikt man ska åt. Och det finns det förstås ingen som helst rimlig ekonomisk ram för. Gamla varumärken som Ereb Altor och dylikt kanske lockar några över 25 tillbaka till hobbyn i bästa fall.

Jag skulle tro att det bästa man kan göra i pappersformat är en tidning/broschyr som man helt enkelt ger bort. Få ut den i bokhandlar/bibliotek och där hänvisa till en webbsida med mer material, forum och, i bästa fall, möjlighet att spela via chatt eller dylikt. Där kan man då ha regelbunden utgivning av pdf:er som du nämnt, det är nåt som jag också tror på.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
peta said:
Började kika i nya Fenix och läste en intervju med Krister där han kläckte idén med rollspel i tidningsform som kan säljas i pressbyrån.

Kan det här fungera? Skulle det kunna intressera folk? Skulle det kunna locka till sig en nybörjare? Är det fullständig ekonomiskt ohållbart?
Som de andra surpup realisterna sagt: nä, tyvärr tror jag inte det. Inte på Pressbyrån, och inte för folk i allmänhet. Däremot tror jag absolut det skulle kunna vara en schysst utgivningsform för oss som redan är insyltade.

Jag har själv fantiserat om hur ballt det vore med en serie häften/små böcker (tidskriftsformat, snarare än regelrätt tidning) som kanske innehåller olika delar av världen, subsystem till reglerna eller bara äventyr. Kanske färgkodade också? Alla vet ju att rosa rand upptill på omslaget betyder att det är ett regelsupplement! :gremwink:
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
De krigsspelstidningar jag känner till är kombination av faktaartiklar om ett visst slag under 2a världskriget följt av spel som utspelar sig på den fronten eller rent av handlar om just det slaget.

I det här fallet kanske nån sorts novelltidning om modern fantasy skulle funka? Man behöver ju kanske inte exakt göra äventyr där man spelar just harry potter, utan något snarlikt i samma genre.

Sen kan man ha twilight eller potter på omslaget och artiklar om ämnet.

bla bla. ja ni fattar
 
Top