Nekromanti Tidernas Begynnelse (Varning: WoD)

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Re: En omständig fortsättning..

Changeling klarar sig alldeles utmärkt, tack, tack vare omflyttningen till Arthaus. Man kan ju se det som så att flytten skedde i tid, medan Wraith drog ut på det hela för länge, och alltså tvingades läggas ned.

Faktum är att Changeling har en publiceringstakt nu som är fullt i klass med de flesta vanliga, mindre dyrt tillverkade spelen har, och alltså tjänar in mer än tillräckligt för att kunna fortsätta ett bra tag framöver. Nu har de dessutom äntligen fått fart på deras "meta-plot" (vad man nu tycker om sådant är egalt då det tydligen säljer böcker som smör i solsken), och har snart publicerat samtliga "kith"-böcker (nästa är Eshu, tror jag, och sen kommer Boggan...och kanske, kanske, så småningom, en för Sidhe...)

Sanningen är den att Vampire, Werewolf, mage och nu Hunter har en nästan groteskt hög utgivningstakt, som är en bra bit framför 90% av rollspelsmarknaden. De enda som kommer ut i lika stora, om inte större upplagor är WotC's D&D3E böcker och Palladiums Riftsböcker, och de sistnämnda gör det endast för att de återanvänder bilder och att de flesta av böckerna skrivs av Rifts-gurun Kevin Siembieda själv, medan D&D3E stöttas av speljätten Hasbro, och alltså kan komma undan med stora miljonsatsningar (D&D3E Player's Handbook är den första rollspelsbok som toppat bestsellerlistorna i USA, nånsin).

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Att döma av de nya böckerna Hunter: The Reckoning och kommande Exalted, så är det de asiatiska vampyrernas historieberättning som är närmast sanningen, men till och med de är ute och cyklar.

Enligt de nya idéerna är det som så att världen som allt utspelar sig i rör sig i cykler, så där en sex sju stycken. Enligt de asiatiska snubbarna (Kuei-Jin) är vi nu i den sista för detta varvet, och allt kommer att gå åt helvete inom kort, bara för att sen bli himlen på jorden och sen går allt sakta utför igen bara för att gå helt åt helvete, sen åter igen bli himlen på jorden, och så vidare i all evighet.

I alla fall, så är tydligen ett möjligt ursprung, enligt Exalted, att de olika varelserna i WoD härstammar från flera olika raser gudabenådade människor i en tid så långt tillbaka att tideräkningen inte spelar någon roll. Detta är dessutom en möjlig framtid (har du fått huvudvärk än? Det fick jag första gången jag läste detta) för WoD.

I vilket fall som helst, är de olika raserna Dragonblood Exalted (härstammar från människor som fick barn med drakar av asiatisk typ), de styrde världen ett tag med diverse intrigerande och blodspillan, tills gudarna blev sura på att de missbrukade sina förmågor och förvandlade dem till Kuei-Jin.

Sen har vi Sidereal Exalted, som är diverse dödsmagiker som har förkämpar kallade Deathknights, och kommer så småningom att bli Kindred.

Efter dem kommer Lunar Exalted, som är shapeshifters som är släkt med en viss mångudinna, och när Exalted börjar har de börjat låsas i de former de har när WoD utspelar sig, det vill säga vargar, björnar, korpar, hajar, kattdjur, med mera.

Sist är Solar Exalted, som är människor som beviljats fantastiska förmågor av gudarna själva för att spöa de andra typerna, och som efter att de misslyckats för andra gången försvinner tills gudarnas underhuggare (bevingade typer, glorior, rubbet) beslutar sig för att åter aktivera förmågorna hos de ättlingar till Solars som fortfarande finns, fast i svagare versioner, och dessa nya Solar Exalted Light (inga kalorier, ny artificiell sockersmak!) kallas Imbued, eller Hunters.

Vilka som blir Mages minns jag inte, det får jag veta när jag får min Exalted Limited Edition med en cd med bl.a en 18 minuter lång intervju om vad de olika Exalted är/blir...

I Exalted har vi också platser där barriärerna mellan Faerie och Shadowlands är tunna, där det är nära till Faerie (metafysiskt, inte geografiskt) är Fae jättemäktiga, där det är nära till Shadowlands blir folk lätt sjuka och bleka och glåmiga, och spöken vandrar på gatorna...

Men, som de olika spelförläggarna alltid påpekar med illa dold förtjusning, allt detta är både sant och falskt. Det beror på vilket spel du spelar. I Mage är deras världsbild (det mänskligheten tror har hänt är det som har hänt, tills de börjar tro något annat) sann, i Changeling är deras världsbild (allting skapades av Tuatha de Danaan, som sen blev faerie, som sen blev changelings och Prodigals, dvs alla andra övernaturliga) sann, i Vampire (Book of Nod (nja, det antyds att detta är lögner skrivna av diverse Antediluvians för att förvirra uppstickare och ambitiösa blodsbarn) och Revelations of The Dark Mother) likaså, etcetera, etcetera.

Jag gillar det där, personligen, men det är kanske för att jag oftast är SL och då alltså kan säga till frågvisa spelare som spelat ett annat WoD spel vars världsbild inte stämmer med det vi spelar för tillfället: "Och? Vem har sagt att den världsbilden är den enda som är sann?"

Tänker man för mycket på det får man bara huvudvärk. Det är bara att gå med strömmen, och ha kul. Överanalys leder i min erfarenhet enbart till att nöjet försvinner. Notera att det bara är min egen erfarenhet.

Fridens!

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
En liten revidering: sen jag fick boken Exalted har jag upptäckt att de som blir Kindred är Abyssal Exalted (typer som är raka motsatsen till Solar Exalted) som har gjort pakter med en bunte typer kallade Malfeans...de som känner igen namnet inser nog att detta är Dåliga Nyheter (TM).

Sidereal Exalted är de som så småningom blir Mages.

Det var allt.

Jo, visst ja.

EXALTED ROCKAR ASFETT!!!!!

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 
Top