Nekromanti Tid för hantverk

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Jag har en hantverkare i min grupp. En duktig sådan. Jag låter honom nu låta detta komma till användning, han har satt igång att producera. En fråga som uppkommit är dock aspekten med tid.
Hur lång tid tar hantverkande. Vad jag kan hitta så finns det ingen modell för detta i den senaste utgåvan av Eon.
Det finns regelverk för skapelseprocessen och vad många kontroll kan ge. Men tidsaspekten finns det inte mycket om. Tittar man på den aspekten i de gamla regelböckerna finns det en del.

Jag tänker att det behövs en modell för beräknandet av detta, en ganska enkel modell. Exempelvis grundmodellen för vad som arbetas på, dens vikt ggr x timmar. Jag är inte jätteinsatt i hantverkandet som sådan så jag känner att vi behöver vara kloka tillsammans.
Möjligen kan man låta kortare tillverkningstid vara en möjlig egenskap om man når 9 kontroll.
Enda andra spelet där jag har lite erfarenhet av hantverk är jättegamla Drakar och Demoner. Där utgick man just ifrån vikt när man räknar ut tid. Där spelar också färdighetsvärdet in. Där ser det ut ungefär såhär:
B3 - Hyfsat normalvärde
B5 - då är man riktigt bra
B7 - då väger slutprodukten lite mindre, värdet är multiplicerat enligt någon formel och den har +2 på skada eller abs.

Men hur skulle en modell kunna se ut för uträkning av tid för hantverk i Eon?

Hur lång tid tar det att från grunden, med råmaterial, göra en helrustning, eller ett stridssvärd, till exempel?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Efter att ha googlat runt och förirrat mig till alltför många ställen på internet så kan jag konstatera att jag inte har en aning om hur lång tid det skulle ta. Alla säger olika men det mest korrekta svaret verkar vara 'det beror på'. Vad nästan alla verkar vara överens om dock är att det inte var vanligt alls att _en_ person tillverkade ett svärd från råmaterial. Det var vanligtvis ett antal olika specialister, järn som görs till stål, klingor, utsmyckningar osv osv, och att dessa i sin tur oftast hade ett antal assistenter var.

Beroende på spelstil så kanske det låter väldigt tråkigt men det skulle också kunna skapa en massa spel och relationer till rollen.
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Ja, jag har beräknat in en del av det i spel. Tillhandahållit expertis och råmaterial.
 

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
Från Vapenmästaren (Eon 3):
För att skapa ett kilo smidesjärn krävs 10-20 kg järnmalm och 40 kg kol. Det tar en månad för en kolare att framställa kolet och sedan en vecka för smeden att framställa smidesjärnet.

Alver är de som tar längst tid på sig att smida svärd, oftast 2.5 veckor per svärd en åt gången. Dvärgar och Tiraker tar en vecka på sig med buntar om 50 för dvärgar med vattendrivna hammare och bälgar, medan Tiraker tar buntar om 5 med enbart muskelkraft.

För människor tar det en till två veckor för buntar med tio till femton vapen. Smeden arbetar inte ensam, utan med halvdussinet lärlingar och gesäller.
 
Top