Nekromanti Through Hell (Mörk, Diablo-inspirerad fantasy)

The Ghost

Veteran
Joined
6 Jun 2010
Messages
102
Hej!
Knåpar ihop de sista regelutkasten inför speltest om ett par helger.
Kort och gott, spelet är tungt baserat på Diablos värld, med ett par justeringar för att det ska bli så som jag och min grupp vill ha det. Bland annat finns svartkrut och förmodligen (men bara kanske) kommer det läggas in lite andra raser som dvärgar och alver, men det motsäger jag mig en aning dock.

Det jag skulle vilja veta av er är vad ni helst skulle se i ett sånt här spel?
I reglerna finns för närvarande följande avsnitt färdigställda:
Strid
Social konflikt
Galenskap och mentalt förfall
Karaktärsskapande och allt därtill så som färdigheter etc
Magi (grunden lagd, men mycket kvar)

Saknas något?

Och sen, hur nischat ska jag göra det? Ska jag låta vissa av klasserna vara helt öppna för sandlåde-spel eller ska allt vara hårt riktat mot demonjakt och då även låta reglerna på något sätt skildra det?

Spelet kommer ju vara mörkt och läskigt och fokusera på strid, intriger och skräck. Därav ser jag strid, skräck/mentalt förfall och social konflikt som de regelbitar jag velat lägga mest fokus på.

Spelet baseras på D100 där jag plockat och modifierat regler främst från egna skapelser genom åren men även inspirerats från de D100-spel jag gillar allra mest så som Runequest och Dark Heresy.

Frågor? Tankar? Önskemål? Idéer? Kanske från andra Diablonördar där ute?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Spontant så tycker jag det låter galet 'cheesy' men sen när jag tänker lite på det så inser jag att det nog kan bli rätt tufft. Ska bli kul o se resultatet. :gremsmile:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,948
The Ghost said:
Hej!
Knåpar ihop de sista regelutkasten inför speltest om ett par helger.
Kort och gott, spelet är tungt baserat på Diablos värld, med ett par justeringar för att det ska bli så som jag och min grupp vill ha det. Bland annat finns svartkrut och förmodligen (men bara kanske) kommer det läggas in lite andra raser som dvärgar och alver, men det motsäger jag mig en aning dock.

Det jag skulle vilja veta av er är vad ni helst skulle se i ett sånt här spel?
I reglerna finns för närvarande följande avsnitt färdigställda:
Strid
Social konflikt
Galenskap och mentalt förfall
Karaktärsskapande och allt därtill så som färdigheter etc
Magi (grunden lagd, men mycket kvar)

Saknas något?

Och sen, hur nischat ska jag göra det? Ska jag låta vissa av klasserna vara helt öppna för sandlåde-spel eller ska allt vara hårt riktat mot demonjakt och då även låta reglerna på något sätt skildra det?

Spelet kommer ju vara mörkt och läskigt och fokusera på strid, intriger och skräck. Därav ser jag strid, skräck/mentalt förfall och social konflikt som de regelbitar jag velat lägga mest fokus på.

Spelet baseras på D100 där jag plockat och modifierat regler främst från egna skapelser genom åren men även inspirerats från de D100-spel jag gillar allra mest så som Runequest och Dark Heresy.

Frågor? Tankar? Önskemål? Idéer? Kanske från andra Diablonördar där ute?
Hur mycket "Diablo" tycker du att det ska vara? Är det bara settingen, eller är du även ute efter själva spelkänslan? (action-vadagenomfloderavfiender-hamassoravspecialmoves-loota).
 

The Ghost

Veteran
Joined
6 Jun 2010
Messages
102
I första hand settingen. Jag är inte ute efter ett hack n slash i den bemärkelsen och levels finns inte på det typiska sättet heller.
Det ska fortfarande vara "rollspel", inte TV-spel på papper.

Så, settingen, känslan osv ska vara Diablo, men spelet ska kunna fokusera på intriger, lösa mysterium och såklart då och då, slakta horder av demoner i katakomberna av en gammal katedral.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,948
The Ghost said:
I första hand settingen. Jag är inte ute efter ett hack n slash i den bemärkelsen och levels finns inte på det typiska sättet heller.
Det ska fortfarande vara "rollspel", inte TV-spel på papper.

Så, settingen, känslan osv ska vara Diablo, men spelet ska kunna fokusera på intriger, lösa mysterium och såklart då och då, slakta horder av demoner i katakomberna av en gammal katedral.
Fattar vad du är ute efter, men det är nog ett misstag att använda Diablo som referens. Just Diablo är ju typ urtypen för hack-n-slash/action RPG, och folk kommer få de associationerna.
 
Top