Nekromanti Thrillers som förändrade världen

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
På sistone har jag snubblat in lite i thrillerns underbara värld under mina bokäventyr. Nu letar jag efter alla det där klassiska thiller böckerna som aldrig glömms bort. När lammen tystnar, Med Kallt Blod, Firman, etc. Så efterlyses Post War thillers som slog igenom stort, ge mig inspration.

//Mattias
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Port Kad, The Rim
John le Carré: Spionen som kom in från kylan, Den lilla trumslagarflickan, böckerna om Smiley.

Graham Greene: The Human Factor (mycket psykologi)

Fredrik Forsythe: Schakalen, Täcknamn Odessa, Krigshundarna (hårda män gör väldigt hårda saker). Varning: Kvinnosynen är motbjudande.

Sedan vill jag rekommendera en Hitchcock-film: Notorious
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Frederick Forsyth's Schakalen var stilbildande på sin tid.

Även Krigshundarna och Täcknamn Odessa var bra, sen tappade han inspirationen...

Edit: såg att de redan var föreslagna...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag instämmer i Schakalen, Krigshundarna och Odessahyllandet. Krigshundarna var så verklighetstrogen att författaren kontaktades av säkerhetstjänsten för att förklara sig.
Le Carres verk är oftast lysande, speciellt Spionen som kom in från kylan och Tinker tailor soldier spy (som säkert heter något lökigt på svenska).


Storuggla, lagom jäst
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,993
Location
Umeå
Släng ett öga på wikin hörande till Ron Edwards spel Spione. Den är en riktigt trevlig resurs som jag haft stor glädje av.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Storuggla said:
Jag instämmer i Schakalen, Krigshundarna och Odessahyllandet. Krigshundarna var så verklighetstrogen att författaren kontaktades av säkerhetstjänsten för att förklara sig.
Le Carres verk är oftast lysande, speciellt Spionen som kom in från kylan och Tinker tailor soldier spy (som säkert heter något lökigt på svenska).


Storuggla, lagom jäst

Tror den heter Mullvaden.
 
Top