Började skriva ett svar i tråden om Taktiska roller i rollspel men kom på att jag bara smutsar ner dem för mitt svar handlade främst om Thrice...
Jag skummade de första posterna om Thrice i rpg.net tråden och tycker att 'Tricks' och använda en tärning för att bygga upp den resurs som används är fiffig. Jag tror nog jag kommer sno den idén. Har själv skapat ett stridsbräde som mer har att göra med positionering i strid (och initiativ) där Thrice mer är positionering via zoner på ett smart sätt. Det gillar jag också. Smart sätt att lösa proximitet, bättre än alla andra zon-system jag sett tidigare. Att flytta ihop markörerna för att representera delstrider är också en fiffig grej. Kanske att jag kommer komplettera mitt eget stridsbräde med ett för att hålla reda på positionering/initiativ med proximiteten från Thrice på något sätt.
Har du (Rickard) testkört det i många olika scenarion, även med kraftfullare karaktärer och håller 20 minuter även då?
Intuitivt är mycket svårt att uppnå. Jag har stor rollspelsvana (25+ år) och kände igen många koncepten men var ändå tvungen att gå tillbaka och kolla mellan poster och exempel. Min poäng är att det är svårt att ha det som designmål rent generellt och jag tycker inte det uppnås till 100%.
Det var tänkvärd läsning iaf. så jag tackar för det!
Cog.
Jag skummade de första posterna om Thrice i rpg.net tråden och tycker att 'Tricks' och använda en tärning för att bygga upp den resurs som används är fiffig. Jag tror nog jag kommer sno den idén. Har själv skapat ett stridsbräde som mer har att göra med positionering i strid (och initiativ) där Thrice mer är positionering via zoner på ett smart sätt. Det gillar jag också. Smart sätt att lösa proximitet, bättre än alla andra zon-system jag sett tidigare. Att flytta ihop markörerna för att representera delstrider är också en fiffig grej. Kanske att jag kommer komplettera mitt eget stridsbräde med ett för att hålla reda på positionering/initiativ med proximiteten från Thrice på något sätt.
Har du (Rickard) testkört det i många olika scenarion, även med kraftfullare karaktärer och håller 20 minuter även då?
Intuitivt är mycket svårt att uppnå. Jag har stor rollspelsvana (25+ år) och kände igen många koncepten men var ändå tvungen att gå tillbaka och kolla mellan poster och exempel. Min poäng är att det är svårt att ha det som designmål rent generellt och jag tycker inte det uppnås till 100%.
Det var tänkvärd läsning iaf. så jag tackar för det!
Cog.