Thoughtful Dane: Game design with AnyDice

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
194
Location
Stockholm
I dagens inlägg visar jag hur du använder det kostnadsfria onlineverktyget AnyDice för att analysera tärningsmekanik. Jag analyserar Apocalypse World och Year Zero-motorn från Fria Ligan. Jag visar också hur jag använde AnyDice för att analysera tärningsmekaniken för ett kommande spel.

 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Som är rätt tydligt på forumet använder jag Anydice väldigt mycket. Får snabba svar från utvecklaren också vid större problem. Enda nackdelen är att slå flera tärningar är lite krångligt att sätta upp. På det sättet är https://topps.diku.dk/torbenm/troll.msp bättre, men den kan också göra mer kraftfulla uträkningar.

Nu är jag för fast i Anydice för att orka lära mig Troll. Det är också skönt i Anydice att kunna länka (till at least, exempelvis) så att andra kommer åt uträkningarna.

Något jag tycker är intressant i Fria Ligan-mekaniken är att 6 tärningar ger 2/6:s chans att misslyckas (folk tror det är 1/6) medan det är 1/6.s chans att missyckas med 10 tärningar.
 
Last edited:

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
194
Location
Stockholm
Tack för tipset med Troll.

Jag tänker lite så att om det är för krångligt att sätta upp i AnyDice är det kanske också för krångligt att använda i spel. Om inte just pointen är att det ska vara krångligt.

Year Zero: ja, man tänker jo att om man rullar 6 terninger så får du förmodligen en av varje, men så är det inte.
 
Top