Nekromanti Thism + Jargien = KRIG

Farbror Funkus

Warrior
Joined
6 May 2003
Messages
320
Location
Hemma hos Faster Funkus?
Är det möjligt att Thism skulle starta krig mot Jargien om något av följande exempel inträffade.

1. Några mycket högt uppsatta thism eller Sanari alver bränns för kätteri i Daval.

2.Inkvisationen bränner ner en alvby på jargisgt område

3.Alver hålls som slavar i Jargien

4.Om Jargien invarderar Soldarn.
Har alverna något skäl att hjälpa Soldarn.

Den onda Farbror Funkus sitter vid sitt tangentbord och garvar. HAHAHAHAHAA.

Häng aboraten i TIBARA!!!!!!
Häng kejsar Jargus också!!!!

Detta mycket ondskefulla inlägg kan bero på att jag spelat Soldisk Zorianderriddare för många gånger.

Jargien ska falla!!!



P.S Som grädde på moset kan Muhadinerna hjälpa till.DS





:gremsmirk:DÖ JARGIEN DÖ :gremsmirk:




[color:\\"red\\"] Snart har Jargus sått sin sista potatis [/color]
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Thism + Jargien = ignorerande

"1. Några mycket högt uppsatta thism eller Sanari alver bränns för kätteri i Daval.
2.Inkvisationen bränner ner en alvby på jargisgt område
3.Alver hålls som slavar i Jargien
4.Om Jargien invarderar Soldarn."


Om jag får gissa, nej. Sanari har alldeles för mycket på spel för att tillåta thism att kriga mot Jargiska kejsardömet. Det är mycket enklare och billigare att helt enkelt dra bort alla alver från Jargien och vänta på att kejsardömet ska självdö, och sedan sörpla upp resterna. Dessutom hotar det inte sanaris planer.

I övrigt har jag bara en sak att säga: väx upp.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Mer krig.

Nataniel Capricornus är ett återkommande problem i dylika sammanhang. Hans skara av fanatiska Daak-troende har under de senaste åren torterat och dödat säkert två tjog alver i östra Jargien.

Efter att kejsaren nyligen försökt få stopp på Nataniel, som utger sig för att vara Daaks sändebud på Mundana, har denne flytt till Damarien. Tamas Vitfjäder har av oklara anledningar valt att inte ingripa mot Nataniel, och han är därmed för tillfället ganska säker. Hans följeslagare finns utspridda i landet och inväntar vidare order - samtidigt som fler och fler desillusionerade människor söker sig till deras led.

Det hela började i Sor, där Nataniel, ursprungligen präst, växte upp. Genom att anklaga Pyaralverna i staden för att tömma Jargiska barn på blod lyckades han sporra stadens befolkning mot alverna. Dessa barrikerade sig i sin stadsdel, och Nataniel svarade med att tutta fyr på hela rasket. Ett dussin Pyarfamiljer sägs ha omkommit i lågorna.

Nataniel rapporterade därefter att inga barn längre försvann på mystiska vis, och vann därmed kejsarmaktens förtroende. Efterhand som tiden gick trappades grymheterna upp, och slutligen utfärdades ett dekret från aboraten, vilket hotade med att ta en hand och en fot från den som var onödigt grym mot en alv; detta efter att de diplomatiska relationerna med Sunari blev minst sagt ansträngda.

Nataniel och hans kult, Vädurens Vittne, slutade dock inte förrän Nataniel höll på att bli arresterad av kejserliga soldater. I sin vrede förbannade Nataniel hela Jargien, och kallade det "försmutsat av alviskt blod, fördunklat av mänsklig dumhet", varefter han drog mot Damarien.

Vädurens Vittnen har gjort många oroliga; främst Jargier och Sunarier. Kanske utgör de inget större hot, men deras senaste landvinningar i Damarien ses av många som ett mycket dåligt tecken. Nataniel har uttalat sig om Sunari och sagt något om att Daaks eldar skall rensa detta ondskans näste. Det sägs även att Nataniel har träffat den avfällige krigsherren Vrachik klan Roghan från Kraalen.

Vad detta kommer att leda till kan endast tiden utröna.
Kanske gör de ömtåliga relationerna mellan Damarien och Jargien att Tamas lämnar ut Nataniel till kejsaren.
Kanske är alltihop Xinus påhitt, och kanske lyckas Nataniel och Vrachik med dennes hjälp dra igång en serie skärmytslingar vilka resulterar i ett storkrig som förebådar mörkrets ankomst.
Kanske fortsätter Nataniel med att småbråka med alverna i flera år framöver.
Kanske är det här en korkad text som inte borde läsas.
Den är i varje fall ett förslag på krig i området.

- Lycan
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
En kommentar [ANT]

I övrigt har jag bara en sak att säga: väx upp.
Känns som att den kommentaren gäller för en hel del trådstartare i Eon-forumet den senaste tiden.
 

lyfalitrorjag

Veteran
Joined
24 Feb 2002
Messages
121
Location
lund
jag hade denna diskution med själv men inte med alver. själv tror jag inte på att gå in med en armè i Jargarien. Jag säger istället så här ett lejon är farligare än 100 får.
 

lyfalitrorjag

Veteran
Joined
24 Feb 2002
Messages
121
Location
lund
Re: Thism + Jargien = ignorerande

det lär du inte lyckas med. jag tror på att man har ett par utvalda personer som gör saker i landet men inte en armÈ
 

Musashi

Veteran
Joined
7 May 2003
Messages
59
Location
Göteborg
Jag har fått en känsla att Dvärgarna står på Jargiens sida och att Sunari alverna står på Soldarns och Ashariens sida, vilket skulle kunna leda till ett stort krig om Jargien väl fått iväg sitt korståg mot Soldarn. Detta skulle även vara intressant vad som skulle hända när mörkret väl kom till mundana när hela mundana står splittrat.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Väx upp

Det har talats mycket om vad som är bra och dåliga inlägg, men som Krille säger: väx upp. Det räcker med oseriositet.

// avatarex, har just räknat ut att jag näst efter Krille har flest inlägg på Eonforumet.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Jag har fått en känsla att Dvärgarna står på Jargiens sida


Det har inte jag, dvärgarna tillber ju Vontar och att hjälpa jargierna som förnekar deras gud skulle vara väldigt konstig.

Detta skulle även vara intressant vad som skulle hända när mörkret väl kom till mundana när hela mundana står splittrat.

Vilket äventyrs upplag, synd att min grupp gamblar utan mörkret
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Historiskt sett så är sällan religion något huvudmål med t ex ett krig. Religion som mål används för att folket ska tycka sina härskare strider för något ädelt. Religion har sällan gått före makt.
Så att Daaktroende inte erkänner någon annan gud än Daak så är det nog inte något större problem när det gäller att skapa en allians mellan Jargien och dvärgarna.
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Mer krig.

Definitivt ingen korkad text. Tvärtom är den välskriven och genomtänkt med en intressant skurk som kan ställa till mycket förtret (ett helt krig är dock kanske i överkant). I vilket fall som helst tycker jag att Herr Nataniel har goda förutsättningar att bli ett permanent irritationsmoment/hatobjekt för fraktioner på hela Asharinahalvön.

Keep up the good work!


/Rax, som gärna ser fler sådana inlägg på forumet
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Krig (eventuellt spoiler för Ymirs spelare).

Nä, jag håller med om att ett krig antagligen inte hade tillfört särskilt mycket, och förmodligen förstört mer än så. Krigskampanjer är svårt, speciellt i plockepinn-Mundana. Hade jag spellett en Mörkret Kommer (tm)-kampanj hade nog sett till att tänja de diplomatiska relationerna så mycket som möjligt (något som ligger i mörkrets direkta intressa att göra). Och lämna det till spelarna att agera diplomater.

Alverna är svåra att dra in i krig. De är så måna om att ta det lugnt och slicka sina sår. Kampanjen Ymir spelledde där det visade sig att det fortfarande fanns henéaslavar i Kraalen renk Roghan gick mycket ut på att tassa tyst på tå för att inte råka dra in Sanari-alliansen. Men de verkade inte särskilt pigga på att slåss ändå.

Att blanda in Sunari i ett krig utan att förinta hela världen i ett jättestort Asterix-moln med utstickande knytnävar och blodiga romare kräver mycket tankeverksamhet - mer än jag lade ner på gårdagens inlägg i alla fall.

Frågan är ju bara om det hade varit värt besväret.

- Lycan
 

Farbror Funkus

Warrior
Joined
6 May 2003
Messages
320
Location
Hemma hos Faster Funkus?
Det är just det jag frågar om?
Hur ska man göra för att alverna ska föra krig mot Jargien?
Sen gav jag några exempel för att se om något av det var möjligt.
Varför är alla så tjuriga??
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Hur ska man göra för att alverna ska föra krig mot Jargien?"

Vad ska du med ett alviskt krig mot Jargien till? Alver har ingenting att vinna på ett sådant krig och få möjligheter att genomföra det, eftersom de saknar försörjningslinjer et cetera. Det finns ingen gemensam gräns mellan Jargien och Sunari utom en hög bergskedja som är en formidabel barriär, och övriga försörjningsvägar går genom minst två andra grannländer. Och Jargien har ingenting att vinna på att kriga mot Sunari av exakt samma skäl plus en klase med inrikespolitiska skäl att inte kriga.

Så ta ett kliv tillbaka. Vad, ur ståryns synvinkel, ska du med ett krig mellan alver och Jargien till? Är det bara som en häftig avslutning på en ståry? Då finns det miljoner episka andra möjligheter utöver ett krig. Är det för att bli av med en påhittad kejsare och aborat som du av någon anledning hatar? Väx upp i så fall - de är litterära figurer, och dessutom litterära figurer som du har kontroll över. Den enda orsaken till att de har gjort dig illa är att du har beordrat dem att göra dig illa.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Jag tror Farbror Funkus tänker göra ett lång och krånlig kampanj med det temat.....eftersom det är krig i "vårat" soldarn och funkus är besatt av tanken på att blanda in Alver.....

Det med att hänga påhittade personer är inte särskilt seriöst...om man vill döda dem så är sjukdom ett bra sett...
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Men *suck*

Krille har rätt: VÄX UPP . Starde du en hel jävla tråd som tar onödigt med plats därför? Jag trodde faktiskt att den var seriös.
 
Top