Nekromanti This is living...

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Kan vi inte skippa hela definitionsfrågan och konstatera att det är bra att ha lite varierande intressen, oavsett vilka de är (inom rimliga gränser, såklart)?
 

kängtrollson

Veteran
Joined
22 May 2006
Messages
186
Location
Kalmar i Kalmar län i Sverige
Jag talar inte heller om för folk vad de borde göra, jag har talat om vad de inte borde göra. :gremgrin:

Nä, som jag tidigare skrev, detta är givetvis min åsikt och inget som någon är tvungen att hålla med mig om.

Som jag sagt tidigare är det inte Datorspel som jag hatar, jag gillar datorspel, men jag tycker att barn behöver syssla med annat på sin fritid än att bara läsa böcker, glo på film eller spela datorspel.
Att jag tycker att rollspel är annorlunda beror på att det är en social hobby, som kräver mycket kreativitet och fantasi, åtminstonde från SL. Men jag tror inte man mår bra av att endast ägna sig åt rollspel
24/7. Det är samma sak med Pingis och mopeder för den delen.
Att jag tog upp böckerna som ett exempel har att göra med ett tidigare inlägg.
Givetvis kan man vända på saker hur man vill om man har lust, men vad jag menade står väl rätt klart.

Miracle Warriors är för övrigt ett exempel på ett Dataspel som kräver mycket fantasi för att bli uthärdligt. :gremlaugh:
 

kängtrollson

Veteran
Joined
22 May 2006
Messages
186
Location
Kalmar i Kalmar län i Sverige
Jo, jag vill bara påpeka att jag inte vill tvinga på någon min åsikt, utan bara ventilera den. Det viktigaste är inte att tycka, det viktigaste är att ifrågasätta.

Jag köpte en gång en gittar i syfte att lära mig spela på den. Jag var 14 och lärde mig några Ramoneslåtar och spenderade flera år på att läsa gitarrtidningar och noter som jag inte förstod och tänkte på hur koolt det skulle vara att ha en hårdrocksgitarr osv. Jag kunde allt om olika märken och förstärkare, jag byggde till och med en elgitarr. En dag kom jag på att man kanske skulle lära sig spela på skiten istället för att läsa om hur andra gjorde. Då var jag 21 och hade inte tid pg jobb och annat. När jag äntligen lärt mig spela hyfsat var jag 25 och marginellt bättre än de som gått musikskola i tre år.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Ja, jag håller ju egentligen med dit i sak om att det nog är bäst att inte bara sitta inne och spela eller så. Jag ville mest kommentera det specifika argumentet och hur det framfördes. Min sak om att inte tvinga på andra något kom för övrigt fram mer agressivt i mitt inlägg än jag menade, vilket jag såg vid en senare återblick.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Iallafall när det gäller barn så tycker jag att det känns bättre att se dem leka tillsammans utomhus, än att se dem spela TV-spel. Detta är också i linje med värderingarna i vårt samhälle, min far till exempel tyckte att jag slösade bort tiden vid datorn när jag bodde hemma. Jag tycker att jag förstår vad du menar, och håller med om att TV-reklamen är töntig. Framförallt så borde inte TV-spelande glorifieras eftersom det finns en beroendefaktor i det.

Men granskar jag den här värderingen, att TV-spel på något sätt är bättre än akademiska eller atletiska hobbys så kan jag inte motivera den. Det känns olustigt att se människor helt avskärmade från omvärlden, men kan jag säga att det är fel? Att det är sämre än andra sätt att fördriva sin tid?

Nej, det enda jag kan motivera med är att det går emot de normer jag växt upp med. Att man ska vara fysiskt och socialt aktiv, och ägna sig åt klassisk kultur som konsten och litteraturen.

Visserligen så finns det fördelar för ens utveckling att röra på sig och träffa människor i verkligheten, men med de färdigheter man kan få från TV-spel (Social erfarenhet från internetspel, lagarbete, reflexer, uppmärksamhet, hand-eye, berättarteknik) så är det nog, som du säger, inte sämre än vilket oambitiöst tidsfördriv som helst.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Jämförelse med böcker

Jag håller i stort sett med dig, förutom just IRL-delen. Det finns gott om folk som helt saknar socialt liv utanför MMORPG's och internetforum, och jag tycker inte att det egentligen finns någon anledning att se ner på detta förfarande. De lär sig sociala koder och sätt att interagera med andra människor, dvs kunskaper de kanske inte kunnat skaffa sig IRL. Och vissa trivs helt enkelt inte med det unmgänge som finns tillgängligt IRL - bor man i en mindre by eller så, är utbudet av IRL-umgänge begränsat.
Jag kan förstå deras val, och har nästan levt så i perioder när jag var i tonåren. Jag ser inte ner på det men lever man helt utan vardaglig IRL kontakt tycker jag något saknas i ens liv. Det behöver inte vara att man har vänner, utan jag tycker man åtminstonde kanske har ett jobb med folk man pratar med på fikarasten.

Eller att man åker och träffar sina internetvänner då och då.

Att umgås fysikts med folk, att se folk i ögonen, att röra vid människor, att läsa andras kroppsspråk och använda sitt eget tycker jag är en av de viktiga mänskliga grejerna i ens liv.

Även om jag förstår folk med social fobi eller problem med mobbning som har svårt för det.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Beroende

ALLT har en berondefaktor.

Träningsberonde, beroende av att ha partner, beroende av social bekfäftelse, matberoende, teberoende, bokberonde, rollspelberonde, gå ut och fika beroende.

Allt är ett beroende om nyttjandet går över styr, man flyr från andra problem över berondet eller att det får allvarliga konsekvenser för ens övriga liv.

(Jag själv kan typ kryssa i 5 av de där beroendena som jag haft eller har)
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag håller med wetsex.

Hade det varit en reklam för mat som sade att "mat är livet", eller en reklam för friluftsliv som på samma sort glorifierat friluftsliv så hade ingen reagerat, och ändå så finns det gott om människor som blivit beroende av dessa aktiviteter. Arvidos köper alltså mediamyten om dataspelens påstådda farlighet med hull och hår - borde inte en rollspelare vara bättre på att tänka själv och att kritiskt ifrågasätta de bilder som ges via medierna?

Hundra bonuspiller till wetsex, och tusen Bermudashortspoäng till Arvidos.

(jag älskar att skriva wetsex)
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Undrar varför du gillar att skriva wetsex [ant]

Man kan undra varför du gillar att skriva wetsex, fast jag är rätt säker på att du har en disktrasefetich. "Mmmm.... Wettex, den känns så skönt..."

Tack för pillren.

/vitsex möjligen

(På tal om vit drömde jag att jag ringde upp till rasister och diskuterade rasbiologi i natt)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Re: Jämförelse med böcker

Jag ser inte ner på det men lever man helt utan vardaglig IRL kontakt tycker jag något saknas i ens liv.
Tja, själv tycker jag att om man lever utan att läsa böcker på vardaglig basis så tycker jag något saknas i ens liv.

Vad vill jag ha sagt? Don efter person. Det finns folk som inte trivs med att umgås med folk. Big deal. Förr eller senare kommer de att få chansen att skaffa sig de där sociala färdigheterna. Eller inte - de kanske skaffar programmerarjobb och uteslutande jobbar på distans, vad vet jag?

Det är hursomhelst alltid ett misstag att ta en egenskap hos sig själv (t.ex att man gillar att läsa böcker eller mår bra i andras sällskap) och automatiskt anta att alla som saknar egenskapen har något "fel".



Vad gäller barn däremot - Barn är formbara. Man bör ge (dvs, ibland "tvinga") barnen att åtminstone testa så mycket som möjligt. Mina föräldrar gav mig alla chanser i världen - de tvingade mig att testa fotboll (jag var med två gånger, båda gångerna låg jag mest och kollade på moln, har jag hört), vara ute i skogen (jag tyckte alltid att Skräp-Lisa var coolare än Mulle), vara utomhus och leka (ledde nästan alltid till att jag satt ute och lekte med lego, eller transformers, eller läste) etc. Som barn fick jag alltså pröva på allt möjligt. Det innebär inte att jag tycker om det som vuxen.

Sammanfattning: Få gärna barn att testa på grejer, men tro inte att de är "fel" för att de inte gillar det de testar. Vuxna och äldre ungdomar bör man inte fördöma heller, för den delen - och de kan man och bör man inte ens tvinga.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Jag håller med wetsex.

Fuck you. Jag har köpt det för att jag är datorsmissbrukare. Jag spelar oftare numera för att jag har ett sug, och mindre för att jag vill det. Och det är något som drabbar långt fler människor långt lättare än friluftsmissbruk.

Tusen bullshitpoäng till dig.
 

Sanjuro

Warrior
Joined
12 Mar 2003
Messages
298
Location
Luleå
Re: Jag håller med wetsex.

Tretusen elitistpoäng till alla som inte kan skriva för att tillföra ämnet något utan istället försöker se till att de själva ligger på plussidan när det gäller coolhetspoäng. :gremwink:

Vem är det egentligen som har börjat med dessa minuspoäng? Forumklimatet har blivit märkbart hårdare sedan dess, i alla fall.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Jag håller med wetsex.

Det var jag som kom på dem. Du har helt fel i din analys, dock; minuspoäng delar man inte ut när man verkligen tycker illa om någon (då skäller man ju ut denne) utan bara när man blinkar åt dem litet, ungefär som goda kamrater kan säga åt varandra att de suger. De har bara gjort klimatet trevligare på alla sätt och vis. Några har till och med sett prestige i att samla så mycket minuspoäng som möjligt.

Så; tusen minuspoäng till dig för att du inte märkt det.
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Så ser man Playstation 3 reklam den sin slogan "This is living"...
Där gick jag sönder tror jag. NEJJJJJJJJ: ATT SPELA PLAYSTATION 3 ÄR FAN INTE ATT LEVA!!! Det är fan den mest sorgliga slogan jag hört. Datorspel och Tv-spel i all ära, båda alternativen är rolig och trevlig underhållning, men det känns sorgligt att veta att det finns snorisar som sitter halva sitt liv framför dumburken och blir feta i stället för att göra något vettig. Du har ingen praktisk nytta av att kunna spela "Guitar hero" felfritt om du plötsligt skulle vilja lira i ett band. "Life won´t wait". (Rancid).
Kanske inte, men ett liv framför dumburken med en Playstation 3 och ett fett urval spel till är nog fan så mycket trevligare än själva livet. Jag menar vad har "livet" egentligen att erbjuda? Skola, jobb, slit, slaveri, fattigdom, trötthet, smärta i nacken, huvudvärk, Britney Spears, Äcklig skog med djur i, idioter, miffon, fjortisar, MÄNNISKOR I ALLMÄNHET (listan fortsätter).

De enda positiva bitarna (förutom playstation 3 då) jag kan komma på är typ Whiskey, julafton, min flickvän och mörka rum. Om man lägger alla dessa bitar på en våg så ter sig playstation 3 livet som något så in i helvete mycket bättre och mer intressant än det "riktiga" livet. Men nu har jag ingen Playstation 3 och jag är på tok för upptagen och fattig för att kunna köpa en i nuläget.

Noter att jag inte förnekar existensen av det "riktiga livet" på något sätt. Däremot ser jag det för vad det är, nämligen (på tyska uttryckt:) Scheisse!

//Coffe_Kanon - som talar från öhm "hjärtat"? "Life" sucks!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Jag håller med wetsex.

Jag hade tänkt följa upp med ett förklarande inlägg, men jag ser att du verkar ha tolkat mitt inlägg på ett optimistiskt sätt i vilket fall som helst. Anyway:

Jag är inte arg på dig, men jag ville markera att du var inne på något personligt där retsamhet inte går hem riktigt.

För att tillföra till diskussionen så kan jag tänka mig situationer där friluftsliv och matlagning kan påverka resten av livet negativt (Kicksökande bergsklättring, hetsätande och svältkurer) och som jag inte heller skulle vilja glorifierades, eller kanske snarare normaliserades. Det är just budskapet att "Nej, det är inte fel, det är så här livet ska se ut" som känns obehagligt när det kan hjälpa en missbrukare i förnekelse att bortse från att annat man vill ha ut av livet tar skada av missbruket.

Men detta var ju inte min huvudtes med inlägget, utan något jag nämnde i förbifarten för att känna in och spegla kängtrollson. Nu har jag reflekterat lite mera över den åsikten, dock.
 

Sanjuro

Warrior
Joined
12 Mar 2003
Messages
298
Location
Luleå
Re: Jag håller med wetsex.

Tusen feltolkningspoäng till dig då, då du inte lyckades förstå att jag också bara "blinkade åt er litet", fastän jag faktiskt gick så långt att jag satte dit en blinkande gremlin. :gremtongue:

Det är väl för fan självklart att klimatet inte har blivit hårdare här. Det är inte ens en gnutta hårt. Jag tror aldrig att jag har sett ett "offentligt" forum som har haft större prägel av kompisklubb.
 
Top