Nekromanti Thief, Halfling

Evert(in_sane)

Veteran
Joined
5 Nov 2004
Messages
66
Location
Kungälv
Jag har skapat en Halfling som är Thief, mitt problem är dock att jag inte är så insatt i DoD.

Min fråga är vilka Feats respektive skills man bör sattsa på när man stiger i level? (förutom dom självklatra som move silencly, pick pocket etc)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Svarar med en motfråga …

Ja du, det beror liksom på.

Hur vill du att din rogue ska vara?

Just rogue är en av de klasser som är lättast att variera, eftersom den har skillpoints och class skills i mängder.

Man kan göra en inbrottsspecialist, en lönnmördare, en spejare, en köpman, en detektiv, en bedragare etc.

Möjligheterna är många.
 

Zawoud

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
131
Location
Stockholm
Om du tänker dig traditionellt grottkräl är Search, Open Locks och Disable Device de närmast obligatoriska färdigheterna. Tumble är också bra om du vill kunna vara med i närstrid. I så fall ska du nog också ta Weapon Finesse.

Men det hänger som sagt på hurdan Rogue du vill vara. Om du vill satsa på avståndsvapen behöver du Point Blank Shot och Precise Shot.

Annars finns det åtskilliga andra varianter, men då är det inte lika givet vilka färdigheter och förmågor du behöver.
 

Evert(in_sane)

Veteran
Joined
5 Nov 2004
Messages
66
Location
Kungälv
Re: Svarar med en motfråga …

Hmmm. Jo det blir nog förmodligen en inbrottstjuv blandat med lite skills på lönnmördarhållet.
 

Morgath

Warrior
Joined
4 May 2001
Messages
223
Location
Lund, Skåne, Sverige
Re: Svarar med en motfråga …

NIMBLE FINGERS [GENERAL]
Benefit: You get a +2 bonus on all Disable Device checks and Open Lock checks.


Man måste tänka framåt också och om man har mer än 13 i INT (vilket är ett måste för en dylik rogue), så skall man fundera på denna:

COMBAT EXPERTISE [GENERAL]
Prerequisite: Int 13.

Benefit: When you use the attack action or the full attack action in melee, you can take a penalty of as much as –5 on your attack roll and add the same number (+5 or less) as a dodge bonus to your Armor Class. This number may not exceed your base attack bonus. The changes to attack rolls and Armor Class last until your next action.

Då kan du nämligen senare skaffa :

IMPROVED DISARM [GENERAL]
Prerequisites: Int 13, Combat Expertise.

Benefit: You do not provoke an attack of opportunity when you attempt to disarm an opponent, nor does the opponent have a chance to disarm you. You also gain a +4 bonus on the opposed attack roll you make to disarm your opponent.


IMPROVED FEINT [GENERAL]
Prerequisites: Int 13, Combat Expertise.

Benefit: You can make a Bluff check to feint in combat as a move action.

Har du dessutom dess feats:

DODGE och MOBILITY är också bra att ha...
 

Evert(in_sane)

Veteran
Joined
5 Nov 2004
Messages
66
Location
Kungälv
Re: Svarar med en motfråga …

Bra, nu har jag en del att planera så att jag får ut en så bra karaktär som möjligt.

Tack för svaret!!!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Nu vet ju inte jag hur flitigt ni använder skills och i vilket behov du är av Feats som gör dig elakare i strid eller så... men jag gillar Skill Focus. +3 kan vara en fin spets på någon av dina favoritskills.
 
Top