"The WORST Tabletop RPG's"

Varg Vikernes har ju gett ut ett nytt rollspel som heter ReconQuest. Vet inte om det är samma regler som hans myfarog eller om det är ett nytt spel.
Myfarog var ju fyllt med tabeller och onödiga regler. Det var också fullt med rasism och sexism.

Varg Vikernes har ju gett ut ett nytt rollspel som heter ReconQuest. Vet inte om det är samma regler som hans myfarog eller om det är ett nytt spel.
Myfarog var ju fyllt med tabeller och onödiga regler. Det var också fullt med rasism och sexism.
Det verkar vara ett slimmat MyFarog med samma tema - att försvara sin kultur mot angripande krafter.

Take back what was once yours! History. Homeland. Heritage. Honor.

Last edited:
To be fair extremt vanligt i de flesta rollspel?
Sant, men sett utifrån hans bakgrund som nynazist ger det en dålig smak. Här är från hans pitch på sin hemsida:

While simplifying the rules for ease of use, I ended up also improving many of the core concepts of my earlier game. /.../​

Many corrections, modifications, improvements, adjustments, and even replacements were made during play-testing. I am releasing ReconQuest only after feeling confident that everything works perfectly. However, I must emphasize that no attempts were made to make this a balanced game! There are real (and in game terms mechanical) differences between the races, the sexes, and the character roles, and these differences are celebrated, rather than flattened into sameness with equal power and potential.​

Inget fel med det ovan, men återigen: utifrån skuggan av hans bakgrund...

Ta bara MyFarog och man ska slå fram hudfärg: 3T6: 3-18: fair skin

...eller att dom tre onda kulterna som infiltrerat landet i ReconQuest är tydligt arabisk-influerade.

Kan inte komma på nått, men det måste ju finnas
Det finns väl bokstavligen ingen vanligare plott än att skydda din in-group mot den dåliga out-groupen?

Skydda din (vita) fantasy-by mot (icke-vita) folk som angriper den.
Skydda Sartar mot Månimperiet/ett Forgotten Realm mot Red Wizards eller något/&c.
Skydda Arken mot drägg från Zonen.
Skydda din Camarilla-stad mot Sabbaten.
Skydda den mänskliga kulturen mot de slemma utomjordingarna.
Skydda västerländsk demokrati mot nazism och/eller kommunism.
Skydda Truth, Justice and the American Way.
Skydda samhället mot brottslingar som hotar det.
Driv ut ryssarna ur Småland.

Det finns väl bokstavligen ingen vanligare plott än att skydda din in-group mot den dåliga out-groupen?

Skydda din (vita) fantasy-by mot (icke-vita) folk som angriper den.
Skydda Sartar mot Månimperiet/ett Forgotten Realm mot Red Wizards eller något/&c.
Skydda Arken mot drägg från Zonen.
Skydda din Camarilla-stad mot Sabbaten.
Skydda den mänskliga kulturen mot de slemma utomjordingarna.
Skydda västerländsk demokrati mot nazism och/eller kommunism.
Skydda Truth, Justice and the American Way.
Skydda samhället mot brottslingar som hotar det.
Driv ut ryssarna ur Småland.

Av de där är det väl bara Sartar och Truth, Justice and the American Way som är kulturer. Andra är grupper/samhällen.

Och för varje gång jag skyddar min fantasyby (oftast mot orcher & skelett) så har jag tio gånger då jag utforksar och angripar trollkarlstorn, ziggurater och gravkomplex.

Så jag är fortfarande lite tveksam.

Av de där är det väl bara Sartar och Truth, Justice and the American Way som är kulturer. Andra är grupper/samhällen.
Som man antagligen vill skydda för att man tycker att de har en bättre kultur än angriparna, och inte bara av snött egenintresse för att det är där man har sina prylar?

(Det är möjligt att vi har olika kulturbegrepp här.)

Som man antagligen vill skydda för att man tycker att de har en bättre kultur än angriparna, och inte bara av snött egenintresse för att det är där man har sina prylar?

(Det är möjligt att vi har olika kulturbegrepp här.)

Eller för att man är solidarisk med gruppen man tillhör, kanske?

"Jag kämpar med er mot orcherna på grund av er överlägsna knypplingsteknik!"

Nä.

Har också läst en recension på Rpg.net och vill inte veta så mycket mer efter det. Verkar vara ett mist sagt problematiskt spel och minst lika problematisk setting

Ja, från videon fick jag intrycket att i Wreathethu spelar man typ "incells som förvandlas till 'jättecoola magiska supervarelser' som försöker utrota mänskligheten" typ?

Kändes rätt icky.

Ja, från videon fick jag intrycket att i Wreathethu spelar man typ "incells som förvandlas till 'jättecoola magiska supervarelser' som försöker utrota mänskligheten" typ?

Kändes rätt icky.

Så, back in the day läste jag recensionerna, så sedan läste jag spelet och sedan en av böckerna spelet är baserat på.

Här är grejen, böckerna? 100% Interview with the Vampire ripoffs fast med mindre våld. Rollspelet lägger in en massa combat bullshit och en massa massa mer om penis syra anemonerna. I boken är det verkligen typ en kort bit för att förklara varför de bara har sex med andra magiska androgyna prettyboys.

[1:09:20] Hybrid
Jag tyckte videon var informativ för att jag hade ingen aning Hybrid existerade.

Efter att fått "konceptet" förklarat för mig förstår jag varför. Mer att man blir orolig för författarens mentala hälsa, liksom.

Spel som Myfarog eller F.A.T.A.L. är betydligt mindre "sämst" eftersom de ju är så övertydligt gjorda med en viss avsikt.

Då tyckte jag argumenten för varför Racial Holy War platsade var betydligt mer övertygande.

Det är ju superkul att ett spel av rasister och fascister så totalt misslyckas med spelets enda syfte, att framställa rasister och fascister som på något vis bättre än andra! Att det var så roligt höra sågningen kan förstås både utgöra argument för och emot "sämsta" statusen! :)

Back