Nekromanti The World of Indiana Jones

Bävern

Veteran
Joined
30 Nov 2002
Messages
45
Location
Umeå
Hittade The World of Indiana Jones och har tänkt att köpa det.
Är det någon som har några erfarenheter av detta spel, som tillverkades av West End Games under 90 talet,
och är det någon som vet hur eller var man kan få tag på de olika supplementen;
45002 Indiana Jones and the Rising Sun 1994
45003 Raiders of the Lost Ark 1994
45004 the Tomb of the Templars 1995
45005 Indy Jones and the Lands of Adventure 1995
45006 Indiana Jones and the Golden Vampires 1995
45008 Indiana Jones and the Temple of Doom 1996
45009 Indiana Jones Adventures 1996
45010 Indiana Jones Artifacts 1996
45015 The Sky Pirates and other Tales 1996
45016 Magic & Mysticism: The Dark Continent 1997?

Någon?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,643
Location
Uppsala
och är det någon som vet hur eller var man kan få tag på de olika supplementen
Har sett både spelet och supplementen på flertalet konvent. Oftast finns flera av supplementen i "skräplådorna" på konventen. Sådana lådor där man ibland kan plocka för nedsatt pris bland produkter som utgått ur sortimentet av en eller annan anledning. Sånt som ingen vill ha :gremwink:

Så om du vill ha tag i dem rekommenderar jag antingen konvent eller kanske Amazon eller eBay.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Är det så dåligt så att det inte är värt att köpa?"

Nä. Däremot är det ett nisch-spel som är out of print. Sådana säljer ungefär lika bra som sand i Saudi-arabien.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Sådana säljer ungefär lika bra som sand i Saudi-arabien.
Det finns ju massor av sand där. Då måste ju någon ha köpt massor? :gremconfused:
 

Bävern

Veteran
Joined
30 Nov 2002
Messages
45
Location
Umeå
Nä. Däremot är det ett nisch-spel som är out of print. Sådana säljer ungefär lika bra som sand i Saudi-arabien.
Men om de var bra så skulle de ju sälja som smör i solsken, även om de är out of print. Jag menar, om de finns i skräplådorna på konventen... :gremcrazy:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men om de var bra så skulle de ju sälja som smör i solsken, även om de är out of print. Jag menar, om de finns i skräplådorna på konventen..."

Näpp. Folk tenderar att köpa spel som det finns support till. Indiana Jones tillhör inte dessa, emedan det är out-of-print. Folk tenderar att köpa spel som de vet vad det är (läs: D&D och Vampire). Allt annat är i princip nisch-spel, även om det är en stor licens som Indiana Jones.

Det finns skräp och det finns skräp. Butikernas skräplådors innehåll har mer med hur de säljer att göra, inte med kvaliteten. Saker hamnar där för att de säljer som skräp, inte för att de är skräp. Visserligen gäller Sturgeons lag ("nittio procent av allt är skräp"), men i dessa skräplådor har jag hittat en massa material till nischspel, från små och totalt okända som Albedo RPG till större som TORG. Äventyr till TORG kan kosta 10 kronor styck i dessa lådor, och TORG var ändå ett större varumärke än Indiana Jones.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Folk tenderar att köpa spel som det finns support till.
Men sedan finns det också idioter som jag som medvetet köper så udda och obskyra spel som möjligt bara för att det är kul. Jag köper sällan massor av tillbehör ändå (undantaget GURPS, men jag räknar egentligen inte spelvärldar som supplement, de står bra för sig själva), så det enda som räknas är att spelet har en intressant ide.

Någon som har något skumt spel att sälja? :gremgrin:
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,643
Location
Uppsala
Några udda spel

Personliga favoriter ur "skumt spel" synvinkel är följande...

Khaotic!
Man spelar agenter som skickas till en mental värld där alla RP hamnar i samma kropp. Sedan får man kämpa om vem som kontrollerar kroppen för tillfället, medans de andra kan använda psykiska krafter.

Systemet är Marquee Press standardsystem - mao det som också användes i spelet Lost Souls (ett annat udda spel). Bra T6-baserat system, men jag tror inte att spelet går att spela.

The Whispering Vault
Vet inte hur många gånger jag nämnt det här spelet vid det här laget. Tio miljoner? Något sånt. Hur som helst har det här spelet mer internbegrepp än en facktidsskrift, så det är verkligen inget för den person som lätt tappar fokus. Däremot är det helt suveränt som skräckspel och "one-off" spel, som det till och med står i boken att det bör vara.

För den som undrar vad det går ut på så beskrev jag lite av det i Skräckrollspel forumet för någon vecka sedan. (När jag själv fick tag på spelet...)

Finns ett par tillbehör till spelet, också. The Book of Hunts är en drös scenarier, Dangerous Prey är typ en monsterbok och spelledarskärmen... det är en spelledarskärm :gremwink:

Manhunter
Man spelar prisjägare i någon lustig framtidsmiljö. Har inte analyserat det så mycket, men det kommer att granskas hårdare framöver. Tror dock det blir en köp-och-ställ-på-hyllan produkt.

(?)
Minns inte namnet på spelet, men det utspelar sig i en alternativ verklighet under New York där det finns en lustig värld under stadens gator. Gängstrider och intriger mellan konstiga varelser som bebor denna verklighet.

Human Occupied Landfill (HoL)
Det vanligare av dessa exempel. Trycktes ursprungligen av [okänt förlag] men gavs sedan ut i ett par tryckningar från White Wolf. Spelet är helt handskrivet och utspelar sig på en sopplanet där allt skräp från galaxen dumpas. Inklusive de varelser som inte passar in i samhället. Gissa vilka RP är...

Finns en störd utrustningsbok till spelet som heter Buttery Wholesomeness. I den finns bland annat vapnet "Kitty Kitty Bang Bang" som är en katt med dynamit och timer tejpat runt magen. Tror att spelet har en nyutgåva från Cabil, förresten.
 

Bävern

Veteran
Joined
30 Nov 2002
Messages
45
Location
Umeå
Re: Några udda spel

Human Occupied Landfill (HoL)
Det vanligare av dessa exempel. Trycktes ursprungligen av [okänt förlag] men gavs sedan ut i ett par tryckningar från White Wolf. Spelet är helt handskrivet och utspelar sig på en sopplanet där allt skräp från galaxen dumpas. Inklusive de varelser som inte passar in i samhället. Gissa vilka RP är...

Finns en störd utrustningsbok till spelet som heter Buttery Wholesomeness. I den finns bland annat vapnet "Kitty Kitty Bang Bang" som är en katt med dynamit och timer tejpat runt magen. Tror att spelet har en nyutgåva från Cabil, förresten.
Coolt! :gremwink:
 

Bävern

Veteran
Joined
30 Nov 2002
Messages
45
Location
Umeå
Men om vi nu säger såhär:
Om jag skulle sikta in mig på att vilja ha The Raiders of the Lost Ark, vilket verkar vara det bästa supplementet, finns det någon chans att jag kan få tag på det i Sverige?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Om jag skulle sikta in mig på att vilja ha The Raiders of the Lost Ark, vilket verkar vara det bästa supplementet, finns det någon chans att jag kan få tag på det i Sverige?"

Chans finns det, men det kommer att kräva en hel del jobb, letande, tur och i värsta fall (eBay) pengar.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Några udda spel

Minns inte namnet på spelet, men det utspelar sig i en alternativ verklighet under New York där det finns en lustig värld under stadens gator. Gängstrider och intriger mellan konstiga varelser som bebor denna verklighet.


Hmmm... Jag fick riktiga Neil Gaiman Neverwhere vibbar där! Fast Big Apple istället för London...
Verkade ju i alla fall coolt.

/Balderk
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Jag har spelet och en trave moduler (6-7 st). Jag hittade det mesta på tradition i deras reahörn. Kolla med dem. Annars så skulle jag kanske kunna sälja min lilla samling (jag har aldrig spelat spelet i fråga).

Willie
 

x3m

Veteran
Joined
11 Sep 2004
Messages
127
Location
Malmö
Re: Några udda spel

(?)
Minns inte namnet på spelet, men det utspelar sig i en alternativ verklighet under New York där det finns en lustig värld under stadens gator. Gängstrider och intriger mellan konstiga varelser som bebor denna verklighet.
Jag tror att namnet är UnderWorld.
 
Top