RECENSION The World Broke

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Så har jag till sist gett mig på läsningen av The World Broke som jag köpte förra sommaren. Spelet har en layout som tilltalar och är på sammanlagt 16 sidor (så det var egentligen ingen större utmaning att ta sig igenom ens för mig som läser lite långsamt). Innehållet är främst grundläggande regler och en mängd tabeller som tillsammans formar vad det är för värld och vem man är i den världen.

Reglerna är avskalade och minimalistiska vilket är något jag verkligen gillar. Nackdelen blir samtidigt att de inte är tweakade för att lyfta fram något specifikt i spelvärlden.

Spelvärlden (eller rättare sagt tabellerna som formar den) innehåller många inspirerande platser, prylar och möten, men det blir också lite spretigt för mig när man blandar (slumpar fram) utomjordlingar, riddare, mechas etc. På samma sätt så är det lite vagt kring vad man egentligen ska göra i spelet. Karaktärerna kommer iofs med en form av målsättning, men det kanske blir tydligare och flyger bra när man väl sätter sig runt spelbordet. Det här får mig av någon anledning att tänka på "Sweet Agatha" där de lösa trådarna samberättas fram till en helhet, men skillnaden där är att det finns en tydlig premiss där man ska leta efter någon som är försvunnen.

Samtidigt så beskrivs innehållet som terapi och en slags dikt samt troligtvis ett spel. Jag köper den beskrivningen rätt av!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,546
Location
Fallen Umber
Tack för läsning och recension!

På samma sätt så är det lite vagt kring vad man egentligen ska göra i spelet. Karaktärerna kommer iofs med en form av målsättning, men det kanske blir tydligare och flyger bra när man väl sätter sig runt spelbordet.
Ja, det är fullt medvetet att det inte är så styrt. Kanske har rollpersonerna tydliga mål från början, kanske är det något som framkommer under spelets gång, kanske är alla nöjda med att spela en kort berättelse om någon form av slackerliv efter undergången. Om något kanske jag önskar att jag hade gjort fler verktyg för att just skapa spelande utan tydliga mål eller slutpunkter.
 
Top