The Witcher RPG

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Jag blev oerhört sugen att spela rollspel i The Witcher världen efter att nyligen sett den andra säsongen av TV-serien. Jag googlade och det finns tydligen ett rollspel från 2018. Någon som vet något om det?
 

Tobbabobba

Veteran
Joined
30 Aug 2020
Messages
9
Jag hade en kollega som alltid satt i lärarrummet och läste i det på alla raster. Mitt intresse då var inte jättestort, men jag vill minnas att jag som OSR-farbror tyckte det verkade väldigt crunchigt och omständligt :)
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
430
Location
Jönköping
Det är ganska regeltungt men jag gillar det. Jag har dock inte spelat det utan bara läst igenom boken och skapat några rollpersoner. Reglerna bygger på Cyberpunk. Grundmekaniken är slå 1T10 + grundegenskap + färdighet, högst vinner eller mot en svårighetsgrad. Du har även lifepath precis som i Cyberpunk. Varje yrke har ett skill tree med 9 förmågor samt en specialförmåga som kommer gratis med yrket. Det finns även specifika regler för crafting (skapa prylar, hantverk) och alchemy (tillverka droger, farliga ämnen, etc.).

Monster har ganska mycket stats. Monster är uppdelade i typer som t ex humanoids, necrophages, hybrids, etc. Varje monster har en danger rating: easy/medium/hard (hur tuff den är) samt simple/complex/difficult (svårighet inom sin kategori). Det finns även en loot-lista som anger vad du får om du har ihjäl monstret. Det är ofta ingredienser för alkemi eller magi.

Väldigt kort sammanfattat...

En sak till. Om du ska köpa det så se till att du köper 2nd printing där de har fixat all errata och förtydligat några stycken.
 
Last edited:

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
På DriveThru finns en gratis "Easy mode"-variant, vilket i praktiken är ett quickstart-kit på 32 sidor med färdiga RP:s, ett äventyr och lite basics om regler och värld. Kolla in det om du är nyfiken!
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Tack för bra svar! Jag var mest sugen på att veta mer om rollspelet eftersom jag inte hört talas om det innan. Något inköp blir det nog inte men om jag får tid över kanske jag kikar på gratisreglerna :)
 
Top