The Witcher/bra berättarteknik (spoilers)

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Här kommer ett inlägg som kombinerar två populära ämnen: The Witcher och berättarteknik :)

Det är ju lätt att klaga på dåligt berättande och jag gör det ofta själv. En av de kanske vanligaste exemplen på dålig berättarteknik är att man låter karaktärerna säga saker i dialog bara för att informera tittaren, vilket får till följd att det låter konstlat och ogenomarbetat.

Här slog det mig att The Witcher lyckats göra motsatsen i just scenen med Toss a Coin to Your Witcher! (YouTube-länk till klippet nedan.) Se vad fantastiskt mycket Geralt och Yennefer förmedlar till tittaren utan ett enda ord efter det inledande meningsutbytet!

https://www.youtube.com/watch?v=VMqVrKoLQt4
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Du menar samma avsnitt som Jaskier har repliken "There i go again, just delivering exposition." :p (vilken för övrigt inte låter det minsta konstlad eller ogenomarbetat när han säger det!)
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Xyas;n339360 said:
Du menar samma avsnitt som Jaskier har repliken "There i go again, just delivering exposition." :p (vilken för övrigt inte låter det minsta konstlad eller ogenomarbetat när han säger det!)
Ja jag hoppade också till på det. Jag tror att det är avsett som ett finurligt skämt, att de driver med sig själva, men det funkade inte riktigt för mig :)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Jag kan uppskatta dina goda intentioner, men om något blir jag bara triggad - The Witcher är ju ett praktexempel på totalt tafflig berättarteknik. Det var länge sedan jag såg sekvenser i en förment prestigeserie som så starkt påminde mig om gamla usla fantasyrullar jag helst velat glömma. (Eftersom det inte var negativ kritik du ville tråden skulle handla om förklarar jag mig inte närmare än så.)
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
CapnZapp;n339396 said:
Jag kan uppskatta dina goda intentioner, men om något blir jag bara triggad - The Witcher är ju ett praktexempel på totalt tafflig berättarteknik. Det var länge sedan jag såg sekvenser i en förment prestigeserie som så starkt påminde mig om gamla usla fantasyrullar jag helst velat glömma. (Eftersom det inte var negativ kritik du ville tråden skulle handla om förklarar jag mig inte närmare än så.)
Syftar du på serien som helhet nu eller just det klippet jag bifogade? Jag instämmer i att det fanns mycket dålig berättarteknik också i Witcher, men just den biten jag länkade tyckte jag var fantastisk.

Kan du ge exempel på något du tyckte var dålig berättarteknik i serien? Jag säger inte emot dig, men är intresserad. Själv har jag nog svårast för narrativ exposition via dialog. Och anakronismer.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Jag skäms för att deraila din tråd - kanske du ska starta en ny (eller döpa om denna) om du vill diskutera annat än bra berättarteknik, Mattias...
 
Top