Nekromanti the WHEEL of time...

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Varför skriver han WHEEL med stora bokstäver? Tänker ni kanske nu.
Jo, det är helt enkelt därför att det är hjulet jag vill fråga om. I Robert Jordans böcker om Drakens Återkomst, eller "Wheel of Time", snackas det en hel del om "Tidens Hjul" och, väven och om att spinna trådar. Om man är som jag så tar man det som att Ödet har läggning för textilslöjd.
Min fråga lyder:
Är hjulet ett av hjulen på en vagn, eller är det hjulet på en spinnrock eller möjligtvis det som finns på sidan av en vävstol? Hur har tänkt sig det hela?
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Finns det hjul på sidan av en vävstol? Inte på min mormors vävstol, åtminstone...

Min inre kritiker säger att han har lite svårt att skilja på metaforerna. Han kan helt enkelt inte bestämma sig för vilken mytologi han helst vill sno. Att spinna trådar kommer väl från de nordiska ödesgudinnorna, men de hade ingen spinrock. Åtminsone inte i Peter Madsens serieversion... Och hjulet har väl ramlat av någon hinduistisk vagn någonstans.

Min något mindre kritiska sida säger att det är meningen att det ska vara lite oklart. Det bidrar till stämningen att man inte riktigt vet hur det ligger till; läsaren kan t.om börja fundera på om hjulet är symboliskt eller om det faktiskt finns ett kosmiskt hjul där ute någonstans som bara väntar på att Rand ska sticka ett spjutskaft i ekrarna.

/JPS - snurrar mer än vanligt
 

Ensis

Veteran
Joined
20 Dec 2000
Messages
54
Location
Nässjö
Själv har jag bara läst första boken och det var för en hemsk evighets sedan. Hursomhelst har WHEEL som innan sagt en del med mytologi att göra. Saken är dessutom den att själva iden förmodligen kommer ifrån Buddismen. Just titeln till boken tidens hjul säger nog det mest. Det hela går ut på att tidens inte är helt linjär utan att saker och ting händer igen å så. Att buddisterna dessutom stoppar in karma och sånt hänger jag inte riktigt med på men du kan säkert kolla upp det i en vanlig religionsbok eller liknande.

Lycka till å tro inte att författaren är gud för även han har fått sin inspiration nån stanns ifrån.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
tiden går och går

jag håller med de nedan talare och kan nog lägga till att ju att han även kan mena att allting upprepas och går på så som ett hjul, som går och går och aldrig slutar, vilket tiden då även gör
detta framkommer lite senare i serien när han snackar med den där snubben på skolan...
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Enkelt...

...hjulmetaforen gäller bokutgivningen. Likt ett hjul utan slut, snurrar utgivningen vidare genom tiden. Det enda som inte verkar ha något slut utöver antalet böcker Jordan skriver, är de pengar han tjänar på dem. /images/icons/wink.gif
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Vidare...

"...hjulmetaforen gäller bokutgivningen. Likt ett hjul utan slut, snurrar utgivningen vidare genom tiden."
...kommer han att börja om igen på sin första bok då alla läsare har glömt bort vad som hände i första boken, så de kommer glatt läsa vidare och vidare och vidare...

/[color:448800]Han</font color=448800> som nog kommer läsa vidare på serien (men som haft ett uppehåll på två år från serien)
 

Tepet Jikad

Veteran
Joined
17 Sep 2001
Messages
36
Location
Karlskrona, Blekinge
Okej, nu har vi fått massa skojiga svar som mest går ut på att kommentera hur många böcker som Jordan skrivit (det bör nämnas att de svenska utgåvorna är halverade exemplar, så de som bara känner till dem bör veta att antalet böcker på engelska är mindre än som getts ut på svenska), här kommer ett svar från Jordan själv, via intervjuer och beskrivningar i böckerna.


Tidens Hjul är alltså tiden själv, uppdelad i fem Åldrar (fem ekrar i symboliken) men Tidens Hjul är faktiskt också mycket riktigt en spinnrock som spinner ödestrådar. Dessa trådar vävs sedan av Mönstret (som är så att säga Ödet självt) in i Väven, som är hur Ödet och Tiden manifesterar sig.

Det bör också nämnas att alla de här symbolerna för hur tiden och Ödet funkar är uppfunna av folkslagen i bokvärlden, och tydligen inte är helt korrekt, då man har gamla skrifter som talar om parallella världar, en för varje beslut som någonsin fattats och kommer att fattas. Resestenarna (de där skojiga cylindrarna som står lite här och var, ni vet) har symboler som leder till några av dessa världar. Därmed kanske man inte ska tala om ett Hjul, utan snarare om ett Nät, där varje tråd är en värld med sitt eget Mönster och egna ödestrådar...

Sen kan jag nämna, för de som gav upp mitt i serien, att det närmar sig slutet med stormsteg. Det har hänt mycket skoj i den senaste boken, och jä'lar i dé vad de rusar framåt! :- )
 
Top