Nekromanti The Walking Dead - Rollspelet.

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Hej! Ni brukar alla med lätthet övertrumfa min kunskap och Google Fu, så jag vänder mig till er med denna delade fråga:

1. The Walking Dead - Rollspelet. Finns det?
2. Om inte, hur tycker ni jag ska göra ett eget hack eller liknande för att spela i tv-seriens anda?

Bakgrund.
Jag har nyligen med stort nöje plöjt alla tre säsongerna av nämnda serie. Det tog mig ett tag att komma dit då jag egentligen aldrig hajat grejen med zombier. Men ganska snart gick det upp för mig att seriens fokus ligger på andra ting än zombierna i sig, nämligen på en grupp som lever under ett yttre hot, relationer inom gruppen, mm. Sammantaget framstår handling, känsla och setting som en klockren utgångspunkt för rollspelande där många komponenter ryms, både drama och relationer, men också (och inte att glömma!) klassisk problemlösning och action.

Vad jag vill.
Allt ovan vill jag ha! Jag vill att fokus ska ligga på gruppens reaktioner på yttre hot och möten med andra grupper, men samtidigt vill jag kunna varva med en rajd mot den övergivna polisstationen, kampen mot sinande resurser (bensin och ammo). Jag vill vara Daryl och Michonne. Men jag vill också vara Herschel och Beth. Jag vill ha bifigurer som Lori, Tyrese och Guvernören.

Det jag tror är huvudspåret.
Det första jag kommer att tänka på (och, tror jag, många av er) är att detta borde vara klippt och skuret för ett Apocalypse World-hack (AW). Jag vill hemskt gärna ha synpunkter på det, därför:

3. Är AW svaret?
4. Finns det ett klippt och skuret sådant hack (som jag missat)?

Min egen tro är att följande aspekter av AW passar perfekt:
- Allmän apokalyptisk känsla.
- Mekaniken med moves. Både spelarmoves spelledarmoves.
- Upplägget med fronter.
- Relationsfokus med det där värdet (vad det nu heter) för hur väl två personer känner varandra.

Följande tror jag behöver anpassas mer eller mindre:
- Player books. Det var ju givet, men jag är inte säker på att jag kan eller orkar själv.
- Möjlighet för lite mer traditionell handlingsresolution och strid. Alltså, att göra rajden mot nämnda polisstation intressant, trots att det bara är statiska hinder man har emot sig (dit räknas zombier).

Följande passar nog inte så bra:
- AW har ett väldigt fokus på att alla karaktärer ska vara så himla coola. Det behövs inte, menar jag. De kan få lysa genom spetskompetenser (läs: färdigheter) också.
- Jag skulle nog kunna tänka mig lite större gruppfokus, istf individfokus. Kan tänka mig troup roleplaying och sådant för bikaraktärer.

Till saken hör att jag själv inte känner mig så himla säker på AW, och tycker boken (pdf:en) är ganska bökig och lite väl omfångsrik.

Ett alternativt spår
Som alternativ funderar jag på att utgå från något traditionellt, lättviktigt system. Då blir fronter, relationer mm bara fluff. Fördelen är att mitt eget hemmahackande då går mycket enklare (då jag själv är mer med på noterna).

Så, det var lite spridda skurar och tankar. Hoppas att det kan fungera som utgångspunkt för lite input. Och justja:

5. Är det någon annan därute som har liknande tankar?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Hakanlo said:
Hej! Ni brukar alla med lätthet övertrumfa min kunskap och Google Fu, så jag vänder mig till er med denna delade fråga:

1. The Walking Dead - Rollspelet. Finns det?
Inte riktigt, men nästan. Förutom ett antal försök att hacka AW (de omnämns till och med i regelboken) så har vi spel som Zombie Cinema och All Flesh Must Be Eaten, som fattar hur zombie-genren funkar och gör om det till rollspel. Jag hittade ett stort tjockt Outbreak: Undead nere på SF-bokhandeln härom sistone som säkert funkar också. Så jo, det finns.

Hakanlo said:
Men ganska snart gick det upp för mig att seriens fokus ligger på andra ting än zombierna i sig, nämligen på en grupp som lever under ett yttre hot, relationer inom gruppen, mm.
Tadaa!

Det där är inte bara seriens fokus, utan halva genrens fokus. Det är bara på ytan som det handlar om zombiesarna.

---

Min erfarenhet: AW kan hackas på två sätt: dåligt och bra. Det är lätt att hacka AW dåligt. Det är svårt att hacka AW bra. Det är för mycket emergent play i AW för att man ska kunna förutse vad som händer utan väldigt många iterationer av speltest.

Det sagt så är det förmodligen lättare att hacka AW till en zombie-apokalyps än till något o-apokalyptiskt, men det är fortfarande en massa emergent play att ta hänsyn till.

Jag tror att det är lättare att hacka All Flesh Must Be Eaten än AW om man ska ha snabbt resultat, eftersom det är mer konventionellt system och därmed förutsägbart. (Zombie Cinema har jag bara spelat en gång, och Outbreak har jag bara bläddrat i, så de kan jag inte uttala mig om.) Då kan man bygga det som en kampanj som fortgår. Det är också lättare att bygga karaktärer som inte är så jävla coola.
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
kanske D6 Adventure om man vill ha ngt trad.

Men eg borde vilket spel som helst som är efter katastrofen vara ganska lätt-moddat. fast vill du ha in regelmekanik för relationer snarare än action så är det ju klurigare förstås.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Ja, kanske något sådant. Får kolla lite. Jag har även funderat på Null State som bas. Det är ju också d6-baserat. Skulle motsvara det alternativa spåret jag nämnde i trådstarten. Frågan är då i vilken mån man önskar systemstöd för relationsgrejs.

Någon får gärna tipsa om ytterligare system som kan vara bra att basera sig på för dessa syften.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Tack för tips!

Krille said:
Tadaa!
...
Det där är inte bara seriens fokus, utan halva genrens fokus.
För vissa av oss går ljuset upp bättre sent än aldrig :gremsmile: Faktum är att jag är en smula vek vad gäller visuellt äckelvåld, och det har varit (och är) en tröskel till genren... Noterar ordet "halva" i citatet ovan, och det är väl den halvan som jag gillar.
Jag tror att det är lättare att hacka All Flesh Must Be Eaten än AW om man ska ha snabbt resultat, eftersom det är mer konventionellt system och därmed förutsägbart.
Ok, en rekommendation av All Flesh Must Be Eaten, alltså. Jag får kika en smula (men jag hänger kvar i mina gamla fördomar så till den grad att jag alltjämt funderar på om det är inom den jag bör leta). Men om du säger att AFMBE är bra, så tror jag dig!

Funderar alltjämt på AW-hacket. Det känns som att du ger en klok varning att ett dåligt hack kan bli... dåligt. Min tanke låg åt det hållet att göra en "generell playbook", för att slippa nästintill skapa alla karaktärer. Och jag gissar att det kan gå på tvärs med spelets idé och/eller emergenta faktorer...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Hakanlo said:
Krille said:
Tadaa!
...
Det där är inte bara seriens fokus, utan halva genrens fokus.
För vissa av oss går ljuset upp bättre sent än aldrig :gremsmile:
Nåja, skäms inte för det. Till skillnad från Krille håller jag inte alls med om att halva genrens fokus ligger på det här. Möjligen är det många filmer och sånt där halva fokus ligger på människorna och grupperna, men de lägger samtidigt alldeles för mycket fokus på äckelgrejer, vilket förtar hela grejen.

Jag känner rent intuitivt att AFMBE-reglerna inte är riktigt det du är ute efter. Eller rättare sagt, de går väl att använda till det med, men reglerna kommer inte hjälpa dig få fram rätt känsla i det läget, utan de fungerar väl mest som regelverk om du får in känslan på annat sätt.
 

pjuppe

Veteran
Joined
11 Jun 2008
Messages
188
Det finns en zombieapokalypskampanj som heter "War of the Dead" till regelsystemet Savage Worlds. En settingbok ska släppas nästa år också tror jag. Det finns visseligen inget relationssystem, men det kanske är värt att kolla upp.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Vi spelade en minikampanj med samma tema för några år sedan och då valde jag Solar System. Det funkade väldigt bra. En cool grej var att vi körde refreshments som flashbacks, som ju ofta är en viktig del. Vem var jag innan, vad gjorde jag, vad hände med min son, etc.

Bytte namn på poolerna till Utmattning, Panik och Vansinne. Har nog kvar formulären med.

Edit: Spelrapport https://www.rollspel.nu/threads/431271.html
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
AW tycker jag är relativt lätthackat men de misstag jag ofta ser är:

1. Malströmmen tas bort och ersätts inte med något annat.
2. Playbooksen blir istället klasser/yrken/stereotyper.

Malströmmen är oerhört viktig. Det funkar nog utan den men jag ser den som central.

En playbook är inte bara vad du gör utan vem du är, vad du strävar efter etc.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Liten eventuell avstickare: Jag är lite sugen på Savage Worldskampanjen War of the Dead. Den kanske kan vara något att snegla mot? Har dock inte hunnit läsa den än, så jag vet inte hur väl dess fokus passar dina önskemål.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Aha, Solar System. Minns inte så mycket av det, länge sedan jag läste det, men det skulle kunna vara en idé. Undrar om det skulle fungera som bas även för de lite mer klassiska problemlösningsdelarna.

Hur löste ni om någon blev biten? Något smart sätt att hantera det?
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Hm, intressant, det var ju lite att tänka på. Min första tanke var nämligen att:
1. Ta bort malströmmen och inte ersätta den.
2. Låta playbooksen bli klasser/yrken/stereotyper.

Jag har svårt att se varför malströmmen är så viktig. Jag förstår dock gott att playbooksen säger mer än klasser, etc, men hade tänkt ta den genvägen iallafall...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Hakanlo said:
Aha, Solar System. Minns inte så mycket av det, länge sedan jag läste det, men det skulle kunna vara en idé. Undrar om det skulle fungera som bas även för de lite mer klassiska problemlösningsdelarna.

Hur löste ni om någon blev biten? Något smart sätt att hantera det?
Solar System kan utan problem spelas hyfsat traditionellt, så problemlösning bör inte vara något problem.

När det gäller zombiesmitta så är det ju alltid problemet med genren. Ett bett och allt är kört, men SS löser det elegant. En konflikt är ju alltid ett slag och sedan är det över (ex zombin vill äta dig, du vill hinna till bilen innan den gör det) men om man misslyckas kan man alltid köra Bring down the pain, eller extenden conflict som jag tror att det heter i SS. Det innebär att du säger "nej, det där går jag inte med på!" Och så fortsätter konflikten lite mer gritty slag för slag. Det innebär att ett bett inte behöver vara slutet. På samma sätt kan du istället låta smitta endast kunna överföras vid en förlorad Bring down the pain (bara RP kan göra det), så att RP istället bara hamnar i en taskig sits istället för att dö. Typ att de blir instängda i husvagnen och kan inte ta sig ut.

Känns faktiskt optimalt när jag tänker på det! :gremsmile:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
AW utan malström och playbooks funkar, för det är ett gediget grundsystem, men det blir "fattigare" än orginalet. Allt du har kvar är ett elegant och stabilt system, vilket inte är så dumt.

Vill du ha något som gör AW till zombiespel bör du ersätta det med något.

Orsaken till att malströmmen är central är för att det är den som är storyn, som sätter händelserna i en kontext, som ger svar på frågor m.m.

Som sagt, spelet funkar utan men jag ser det som en väldigt viktig dimension.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Haha, kanske är en bättre idé än vad som först kan tänkas!

Som en början, vad sägs om ett par speltekniska värden för gruppen, i stället för bara personerna:
Kohesion - gruppens påtvingade samhörighet.
Koherens - hur väl gruppen faktiskt fungerar.

Lite regler för typ av ledarskap, gruppstruktur, hur gruppen drabbas av masspsykos...

Kanske kan komplettera det vanligen helt individbaserade betraktelsesättet (jfr: gruppformulär vs. rollformulär, masspsykostabell vs. trad skräcktabell...)

Eller, kanske inte...
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Ok, jag kollar in Solar System nu, tack vare din rekommendation. Läste en kommentar (rpggeek tror jag) att det passar bäst för en bana mot heroisk nivå. Inte riktigt avsikten just det, kanske. Men vi får se!

I övrigt, fortfarande tacksam för fler tips! :gremsmile:
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
När du skriver att du vill fokusera på relationer i en grupp ansatt av ett yttre hot tänkte jag genast Utpost. Jag har inte spelat det men många andra verkar tycka det är riktigt bra eller åtminstone helt okej. Det är är alltså Genesis spel om relationerna på en utsatt sci-fi-utpost. Men eftersom det är ett flummigt samberättarspel så är det rätt enkelt att byta spelvärld.

Så om du inte nödvändigtvis vill ha en lång kampanj kan det vara värt en tit.

____

All Flesh Must Be Eaten är inte ett lysande spel. Det är ett väldigt tradigt spel men typiska dåligheter som en lång och osammanhängade färdighetslista som man inte vet hur man ska utnyttja. Det har dock sina höjdpunkter. Mekaniken för automateld är fin. Ännu bättre är dock genomgången av vad zombie-genren är, tipsen för att designa sina egna zombies och de gedigna äventyrs/kampanj-uppläggen. Så om du vill ha lite inspiration kan det vara värt ett köp.
 
Top