Nekromanti The trove

Knight_Schmidt

Veteran
Joined
21 Oct 2017
Messages
97
Gällande sajten the trove...
Detta är väl olagligt i samma anda som pirate bay?
Snubblade över den när jag letade gratis rollspelsäventyr.
Men fann många nedladdningsbara rollspel i form av pdf'er.
Måste bara lägga till att jag inte är ute efter olagliga kopior utan köper självklart det jag vill ha.
Men det är svårt att få tag på äventyr. Det mesta är slutsålt..
??
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Efter som filerna finns där begår även The Trove brott. Men som småspels skapare är jag mest smickrad att någon har tagit sig tid att pirata det lilla spelet jag vart med på ett hörn och knåpat i.
 

Knight_Schmidt

Veteran
Joined
21 Oct 2017
Messages
97
Jag tillhör den lilla skaran som aldrig laddat ner en film el dylikt olagligt. Så detsamma gäller rollspel i pdf-format.
Men det är svårt att få tag på äventyr till bra priser... Förslag på var man kan inhandla?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Ja, givetvis helt illegalt. 100%.

Var och en får sedan fatta beslut om var man drar sin personliga moral-gräns; huruvida man är beredd att bryta mot upphovsrätten, under vilka omständigheter, vad risken är att åka fast, etc.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Några av mina grejer jag skrivit till The Storytellers Vault finns också där. De grejerna är dock gratis så jag förlorar inte så mycket på det.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,958
Location
Ludvika
Knight_Schmidt;n333844 said:
Detta är väl olagligt i samma anda som pirate bay?
Ja.

Och ska man tro MPA är det även i samma anda som att stjäla en bil =D
 

Knight_Schmidt

Veteran
Joined
21 Oct 2017
Messages
97
God45;n333850 said:
Några av mina grejer jag skrivit till The Storytellers Vault finns också där. De grejerna är dock gratis så jag förlorar inte så mycket på det.
Men om du vill anmäla så går det väl och få till något rättsligt...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Knight_Schmidt;n333852 said:
Men om du vill anmäla så går det väl och få till något rättsligt...
Tänker inte göra det. Tar det som en komplimang. Det är gratis grejer.
 

Torsk

Veteran
Joined
13 Jun 2019
Messages
10
Juridiskt är det säkert ingen större skillnad men i min värld är det moraliskt mer ok att ladda ner spel från 80- och 90-talet som knappt går att få tag på längre utan att dammsuga begagnatmarknaden, sådana spel laddar jag ner då och då. Moderna spel som går lätt att hitta köper jag om jag vill ha dem. Någon enstaka gång har jag tjuvläst rollspel inför beslutet att köpa dem eller inte men det ser jag som den digitala motsvarigheter till att bläddra i böcker i rollspelsaffärer vilket jag fortfarande föredrar att göra.
 

Trockel

Veteran
Joined
24 Sep 2019
Messages
47
Rymdhamster;n333851 said:
Ja.

Och ska man tro MPA är det även i samma anda som att stjäla en bil =D
Jag har hört det kontras med typ "Nej för en bil är juh inte digital och du kan inte ladda ner den". Men i dagens läge med 3D-stivare skulle det, rent teoretiskt, faktiskt vara möjligt. ;)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Torsk;n333892 said:
Juridiskt är det säkert ingen större skillnad men i min värld är det moraliskt mer ok att ladda ner spel från 80- och 90-talet som knappt går att få tag på längre utan att dammsuga begagnatmarknaden, sådana spel laddar jag ner då och då. Moderna spel som går lätt att hitta köper jag om jag vill ha dem. Någon enstaka gång har jag tjuvläst rollspel inför beslutet att köpa dem eller inte men det ser jag som den digitala motsvarigheter till att bläddra i böcker i rollspelsaffärer vilket jag fortfarande föredrar att göra.
Min usla moraliska ursäkt när jag laddar ner är att jag bara laddar ner sånt som jag aldrig skulle köpa - så rent praktiskt förlorar ju ingen pengar. (samt såklart att jag får ladda ner allt jag redan köpt i någon annan form. Efter som jag har köpt ett Warhemmer Quest för snormycket pengar så kan jag ladda ner reglerna i pdf utan att känna mig som en tjuv).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,958
Location
Ludvika
Trockel;n333905 said:
Jag har hört det kontras med typ "Nej för en bil är juh inte digital och du kan inte ladda ner den". Men i dagens läge med 3D-stivare skulle det, rent teoretiskt, faktiskt vara möjligt. ;)
Det fanns 3D-skrivare redan på den tiden.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,958
Location
Ludvika
Trockel;n333905 said:
Jag har hört det kontras med typ "Nej för en bil är juh inte digital och du kan inte ladda ner den". Men i dagens läge med 3D-stivare skulle det, rent teoretiskt, faktiskt vara möjligt. ;)
Rymdhamster;n333915 said:
Det fanns 3D-skrivare redan på den tiden.
Ah, lite googlande ger vid handen att den sloganen började en smula tidigare än vad jag kom i kontakt med den, och 3D-skrivare var långt ifrån så utbredda vid den tiden som de var redan några år senare =D

Så never mind me ;)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Det är alltså som med micron, först när patenten började gå ut så började någon försöka tjäna pengar på tekniken.
 
Top