[The Troubleshooters] frågor kring introscenariot the Minoan affair

Laffe

Veteran
Tjipp!

De enkla grundreglerna duger ju för det mesta, och det går ju att rulla tärning och se glad ut som vanligt, men det verkar vara några luckor i karaktärerna.

T.ex. karaktären HARRY FITZROY har en kniv, som det står att man använder Melee till. Men han har inte skill i Melee, och eftersom det inte finns några fysiska grundstats annat än vitality så blir det lite svårt att slå t.ex. 5xDEX som brukar vara grundchans i många andra spel.

Några NPC har tags som inte förklaras, t.ex. Boss, Lieutenant. Förutom fluffmässigt, har de någon regelmässig påverkan?
Andra tags som nämns är Flip(x) - där x är en siffra. Gissar att de får flippa rullar X antal gånger? Vilka som helst eller?

Sist, vad betyder siffran efter i Gear-listan på karaktärerna?

T.ex. Elektra har
Race car (signature) 2
och
Wad of cash (1)

--antal användningar? Värde?

I övrigt ser jag fram emot ett smutt spel och en smutt regelbok.

Laffe

Veteran
Ser nu att det står "Other skills 15%" på karaktärerna, antar att det besvarar min första fråga :emb:

Ulfgeir

Swashbuckler
De olika taggsen som Boss och Lieutenant har skillnad. Mooks + Underlings kan ju inte bli wounded/in Mortal Peril. Lieutenants can bli Wounded men inte hamna i Mortal peril. Medans Bossar kan göra båda. Det är mer skillnad vill jag minnas, men det får Krille svara på.

Krille

Super Moderator
Här är taggarna i scenariet:

Underling: If an attack against a Director character with the Underling tag has Good Karma, the Underling is immediately Out Cold.
Lieutenant: The character can take the Wounded condition once instead of Vitality loss.
Flips (X): The adversary can flip X task checks in a fight scene.
Multiple Attacks (X): The character may perform X attacks as their main action. Unless an attack has the Multiple Strike tag, each attack can be used once. The number of times each attack can be used during a turn is in parentheses after the name.
Boss: The character can take the Wounded condition once instead of Vitality loss. The character may also take the Mortal Peril condition once instead of Vitality loss. The character is dead if Vitality runs out and they have the Mortal Peril condition; otherwise they’re just Out Cold.
Counter-attack: Immediately after being attacked, the character makes one counter-attack against the person that attacked them, if that person is within range.

Och för anfall:

Loud: Using the weapon will be heard in the Vicinity.
Short Range (X): You can attack targets up to X zones beyond your current zone. You can attack targets one zone beyond that at -2 pips. Beyond that, the target is out of practical range.
Reload (X): If the Ones of an Attack check is within the range X, the weapon is empty after the attack and needs to be reloaded (see page XXX). If you have Bad Karma and the Ones fall within the range X, then the weapon is jammed and has to be fixed in a later scene.
Precise: A hit with Good Karma adds +2dX to damage.
Sneaky: Hiding the weapon is at +2 pips.
Single Shot: You can only use the Single Shot attack option. The weapon then needs to be reloaded (see page XXX).

Siffran vid Gear kits är hur många Story Points som krävs för att skaffa dem i en planeringsscen om man inte har dem.