Nekromanti The sound of battle

Lasombra

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
49
Location
Umeå
Jag försöker hitta musik som passar bra till strider i olika fantasy rollspel men jag har helt kört fast jag hittar ingenting alls. Eller i alla fall inget som jag anser passar. Är det någon som har något/några förslag?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
MacBeth med Laibach.

Tillräckligt diskret som bakgrundsmusik, tillräckligt lång och varierande för att loopa en hel kväll.
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Bra icke-strids musik till fantasy

Inte direkt vad du frågade efter,men...

Naxos gav för flera år sedan ut en platta som heter "On the way to Bethlehem". Den har medeltidsmusik från diverse delar av Europa och Mellanöstern och är riktigt bra. Mer för värdshusscener och stadsmiljöer, men riktigt bra till billig penning.

Skivnummer:8.553132
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Manowar

Jag brukar använda diverse Manowar-låtar till strid, men det är för att heavy metal-faktist är uppfunnet i min fantasyvärld (tycker att all denna bard-musik är enformig och kliché-artad).
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
Om du inte har något imot MP3:or...

...så måste jag rekommendera musiken till Totalwar


Ok, du bör kanske inte köpa spelen bara för Mp3:orna(så galen är inte ens jag), men se dem som en bonus ifall du gör det.
Jag har använt dem en hel del till mina rollspelssessioner. Inte för sig själv men som ett komliment..

Andra soundtracks som jag rekommenderar(fast inte till strid) är Europa Universalis II som har en mest underbar samling av europeisk musik från 1500 till 1800.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,009
Location
Umeå
Om du inte spelar musik allt för högt (dvs. så att du kan spela musik med sång, utan att spelet störs av det).
Så kan jag rekommendera Nightwish. De har musik för många typer av stämning, både lugna och mer adrenalinhöjande.
Annars finns det (för min spelgrupp) naturliga valet Therion. De har mycket musik som passar till fantasy.

Annars kan du skriva vilken typ av musik som du har tänkt dig. Men jag håller med om att stridsmusik till fantasy kan vara lite knivigt ibland.
Det finns inte så många olika _typer_ av musik att välja mellan.

- Zire
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Carl Orff - Carmina Burana - O Fortuna

... en klassiker som passar perfekt i fantasystrider... lite kliché kanske...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Carl Orff - Carmina Burana - O Fortuna

... en klassiker som passar perfekt i fantasystrider...
Det ska vara den sista slutstriden i så fall, striden där allt avgörs, gärna en hopplös strid.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Carl Orff - Carmina Burana - O Fortuna

kommer bara å tänka på en stridscen i Excalibur där O Fortuna spelas - tusan va mäktigt. Alla fantasyfilmer med lite självrespekt borde ha en scen med den låten :gremwink:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jämrans tjôt!

"kommer bara å tänka på en stridscen i Excalibur där O Fortuna spelas - tusan va mäktigt."

Effekten förtas dock något av att den används ungefär jämt - hjältarna rider på picknick i våren (O Fortuna), hjältarna har rådslag (O Fortuna), hjältarna kommer hem (O Fortuna)...

Senast jag märkte den effekten var i lördags, när jag såg "We Were Soldiers". Bortsett från eventuella anti-amerikanska känslor och en överdos Braveheart så är det en vrålsnygg film, och den hade fått hyfsat gott betyg, om inte "Sgt MacKenzie" hade framförts av en tondöv skotte inte mindre än fyra gånger i filmen (och två gånger till i extramaterialet)!

Så snälla, spela inte sönder en låt på det sätt som O Fortuna och Sgt MacKenzie har blivit.
 
Top