Nekromanti The Settlers, sista uppdraget, hjälp!

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Nu tänkte jag ställa en liten konstig fråga.

Jag spelar av någon anledning nästan aldrig datorspel som är yngre än fem år. Det har sällan att göra med att min dator inte skulle klara av att köra de nyaste spelen. Hursomhelst så bestämde jag mig i vintras för att jag skulle klara The Settlers.

På Amiga-tiden spelade vi Settlers en hel del fast mest på slumpade kartor med slumpade motståndare, något som blev lite tråkigt i längden eftersom det aldrig fanns något tillräckligt konkret mål att nå. Att spela de trettio uppdragen föll oss aldrig in, kanske för att de första är så lätta att de är tråkiga.

The Settlers är ett långsamt strategispel med inriktning på resurshantering. Till skillnad från i senare versioner finns inga element av realtidsstrategi utan spelet fokuserar i stället på att hantera flöden av resurser (råvaror, produkter, soldater) så att rätt sak befinner sig på rätt plats i rätt tid. Till slut har man så många och så bra soldater att man kan slå ut motståndaren. Ett uppdrag tar mellan 7 och 10 timmar, effektiv speltid, att spela.

Spelet börjar med att ens slott placeras ut, av en själv eller automatiskt, och sedan gäller det att utvidga sitt rike och lokalisera resurser. I slottet har man från början lite av varje (sten, timmer, brädor, järn, kol, guld, stål, vapen, verktyg m.m.) men dessa räcker inte för att vinna utan för att bräcka fienden gäller det att vinna kapprustningen. Man måste således bygga bondgårdar, kvarnar och bagerier som gör bröd åt gruvarbeterna, bygga gruvor som utvinner kol, järn och guld och bygga metallverkstäder som gör guldtackor och vapen åt soldaterna. Man måste dessutom utvidga sitt rike, så att man kommer åt naturresurserna, genom att bygga nya soldatposteringar, men inte utvidga det så mycket att ens soldater inte räcker till. Till byggverksamheten behövs sten och brädor, något man får genom att bygga stenhuggare eller stengruvor samt skogshuggare, skogsplanterare och sågverk. Alla ens arbetare behöver dessutom verktyg som verktygssmeden kan göra.

I början av spelet så innehåller ens slott så mycket saker från början att man inte behöver bry sig särskilt om att hushålla med förråden utan det gäller mest att expandera snabbare än motståndaren. För varje bana blir dock ens startförråd knappare och knappare och motståndaren ges dessutom ofta en strategisk fördel genom att få sitt slott placerat invid rika mineraltillgångar.

Sista banan, där jag kört fast, har man inte mycket att börja med. Slottet placeras i en liten dal mellan berg som inte innehåller annat än spår av kol, järn och guld. Det finns ingen skog och ingen sten och ens startförråd räcker bara till några enda byggnader. När man har 6 brädor och 2 stenar kvar (tror jag) så träder man in i ett undantagstillstånd då det bara är tillåtet att bygga stenhuggare, skogshuggare och sågverk eftersom ens resurser är på väg att ta slut. Det gäller alltså att expandera sitt rike så att man når de önskade resurserna (skog och sten) men utan att man inträder i undantagstillståndet innan man nått fram. Ens startresurser räcker till att bygga tre vaktstugor innan undantagstillståndet vilket är tillräckligt för att nå både skog och sten (vilka finns i ungefär sydvästlig riktning från slottet). Sedan kan man bygga sina tillåtna stenhuggare, skogshuggare och sågverk. Problemet för mig är att när jag väl har gjort det, och både sten och brädor rullar in i en stadig ström, så upphävs aldrig undantagstillståndet. Jag får alltså inte bygga ut mitt rike så att jag kan bygga gruvor, bondgårdar och smeder utan ganska snart - efter en timme ungefär - så tilldöms motståndaren segern eftersom han är så överlägsen.

Någon som har spelat sista banan och vet vad jag gör för fel? Lösenordet till sista banan är för övrigt <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">passive</font></td></tr></table>, något som man också lätt hittar på webben.

Dewil
 
Top