Nekromanti The Searchers (Förföljaren)

don Larsson

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
67
Location
Örebro
Jag såg denna film för några veckor sedan, och jag undrar helt enkelt om några andra sett den, och i så fall: vad tycker man den?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
Jag gillar den skarpt! Enligt mig är den en av de bästa i genren. Fast förstaplatsen tycker jag innehas av "Ride the High Country" http://us.imdb.com/Title?0056412

/Anders (som är sur för att det knappt görs western-filmer längre) /images/icons/mad.gif
 

don Larsson

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
67
Location
Örebro
Jag tycker att den är ganska obehaglig i sitt sätt att skildra comancherna som stridslystna vildar och hämnsynslösa människoslaktare. Den känns väldigt partisk (eller kanske mer onyanserad). Vidare anser jag att tiden hoppar framåt fem år, utan att det på något sätt beskrivs enligt traditionella Hollywoodnormer. Man får reda på att tiden gått, tack vare att karaktärerna säger det, inte på något annat sätt. En intressant grej är dock Fords stilgrepp som han inleder och avslutar med. Filmat från mörkret inifrån ut mot den ljusa omgivande naturen. Det slutar på samma sätt, där Ethan Edwards väljer friheten ute på prärien framför att låsa sig vid det trånga hemmet. En liknande bildkomposition förekommer också ett par gånger i filmen också, t.ex. när Edwards kommer tillbaka till den utbrända gården och när han och Martin Pawley söker skydd i en grotta. Den är ingen film som jag känner att jag behöver se igen, på ett bra tag åtminstone...
 
Joined
17 May 2000
Messages
122
Location
Östermalm Stockholm
"Jag tycker att den är ganska obehaglig i sitt sätt att skildra comancherna som stridslystna vildar och hämnsynslösa människoslaktare. Den känns väldigt partisk (eller kanske mer onyanserad)".

Visst! Jag skulle till och med kalla den RASISTISK. Men med 1950-talsfilmer tvingas man bortse från sådant. Mexikaner, indianer, kinseser och negrer skildras på ett mycket sterotypt och lite fördomsfullt sätt.

Men vi ska komma ihåg att comancher ur de vitas synvinkel var blodtörstiga vildar. De var till exempel en av de få stammar som torterade ihjäl sina fångar. Detta kunde ske i massorgiér som är belagda historiskt.

Det jag gillar med "Förföljarna" är stämningen. Handlingen är sterotyp omän underhållande men den känns mer västernmässig än kanske någon annan film jag någonsin har sett.

Filmningen är också vacker och välgjord men den är filmad huvudsakligen i Monument Valley i norra Arizona/södra Utah fast den utspelar sig i hjärtat av Texas som har en helt annan natur: gräss/buskstäpp med enstaka skogsdungar och inte den ockrafärgade klippöken som skildras i filmen.

Klichéer -- det är filmen full av men det är det som ger stämningen. "Dansar med vargar" är dock en bättre västern men av en helt annan stil. Jag älskar dessa gamla västernklassiker på ett nästan barnsligt vis!

När man talar (skriver) som västern så kan det nämnas att TV-serien "Dr Quinn" som jag tycker är TOPPEN kommer i repris ända från början på söndag kl. 16.00 på TV4. /images/icons/laugh.gif
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
Det är en film med John Wayne i huvudrollen, regiserad av ingen mindre än western-mästaren John Ford själv.

"The Duke" kommer hem från inbördeskrigets fasor inställd på en lugn tillvaro på sin brors ranch bara för att finna den nedbränd av indianer. Han ger sig sedan ut på jakt efter den enda överlevande, sin brorsdotter som indianerna tog med sig som krigsbyte. Problemet är att jakten pågår i flera år och risken(?) att hon (enligt Waynes rollfigurs svart-vita synsett) skall bli mer och mer "indianifierad" bara ökar ju längre tid som går.

Mer info finnes på: http://us.imdb.com/Title?0049730#comment

/Anders
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Re: Många nya filmer på gång:)

OT, men ändå... Det är en massa nya västernfilmer på gång - och en del av dem ser riktigt lovande ut... Redan nästa år bör de börja dyka upp, och ännu fler kommer året därpå. Våra personliga förhandsfavoriter är "Blueberry" och "Land of Destiny". Mer om det kommer i nästa nyhetsbrev.

/a & t
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Re: Blueberry

Jepp. Filmen baseras på album 5 och 6 (Jakten genom öknen och Spökskytten med guldkulorna), men har skrivits om en del. Giraud har varit inkopplad under förarbetet. Vincent Cassel spelar löjtnant Mike S. Blueberry, bland övriga skådespelare finns bland annat Michael Madsen, Juliette Lewis och Eddie Izzard.

/a & t
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,051
Location
Ereb Altor
Re: Blueberry

"Filmen baseras på album 5 och 6 (Jakten genom öknen och Spökskytten med guldkulorna)"

Inte mina favoritalbum. Hade hellre sett något om sydstatsskatten. Men, men...

Får vi se Madsen som bounty huntern Cole kanske? Men vem är Vincent Cassel?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
Vincent Cassel

>Men vem är Vincent Cassel?

Han spelade killen med en arm i "Vargarnas pakt". Han var även med i "De blodröda floderna" (eller vad den nu hette) som karatesparkande polis.

/Anders
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Blueberry

Var inte Blueberrys utseende ursprunligen inspirerat av en känd fransk skådis? Kan det ha varit Jean-Paul Belmondo?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
Re: Tack (nt)

Dessutom upptäckte jag igår att han även var med i "Jean D´arc" (eller hur 17 det nu stavas).

/Anders
 
Top