Nekromanti The Rapier - snart ett nytt RPG

The Rapier

Veteran
Joined
2 Sep 2012
Messages
38
Location
Stockholm
Under några år har jag funderat på att själv konstruera ett rollspel. Det har varit en lång och långsam process. Till slut fastnade jag för:

1) Historisk miljö - 1600-tal - med politiska och religiösa konflikter. Med en ny och gammal värld. Med pirater, med inkvisatörer, med musketörer. Jag är inspirerad av bl.a. Arturo Perez-Revertes böcker om kapten Alatriste.
2) Mörk och grym realism (men det skall vara lättspelat!)
3) Det skall inte handla om att samla erfarenhetspoäng utan om att överleva.
4) Ingen magi och inga övernaturliga krafter.

Ge mig gärna feedback - min sida är http://therapier-rpg.blogspot.se/ (Mycket är skissartat fortfarande och av någon märklig anledning började jag skriva på engelska - vilket gör att det säkert är en del språkliga misstag.)

Jag har inte riktigt fått ner allt där ännu, men lär komma inom kort. Min plan är att samla ett gäng och testspela någon gång i höst...

Ja, första inlägget! Kolla gärna in.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Hur tänker du kring grundegenskaper/färdigheter - varför har du bådadera?

Och finns det någon anledning att välja att slåss med benen?
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Det var länge sen man såg ett rollspel som siktade på att bli "the most realistic ever". :gremsmile:

Det ser lite väl detaljistiskt ut för min smak, men 1600-tal är lite av min favorit-era.

Färdighetsurvalet var lite udda. Rätt få till antalet och med specialiseringar som philosophy och fine cooking. Jag antar att man i många fall slår för grundegenskaper som komplement.
 

The Rapier

Veteran
Joined
2 Sep 2012
Messages
38
Location
Stockholm
Jag har tänkt att grundegenskaperna (det jag kallar EGO) skall spela större betydelse även i spelet än vanligtvis. Exempelvis så skall smyga inte vara en separat färdighet utan utgå från AGILITY (smidighet).

Slåss med benen lär inte bli så aktuellt, men tanken är att någon säkert vill bli bra på att sparkas, slå fälleben eller liknande. Min tanke är att efterlikna hur det är i verkligheten - att likt i boxning så slår du i serier (höger - vänster - höger etc.), men du är olika bra på händer (om du inte är dubbelhänt - vilket är möjligt).

Jag skall försöka lägga ut mitt system för strid/combat ikväll.

Tack för kommentarerna!
 

The Rapier

Veteran
Joined
2 Sep 2012
Messages
38
Location
Stockholm
Ond bråd död said:
Det var länge sen man såg ett rollspel som siktade på att bli "the most realistic ever". :gremsmile:

Det ser lite väl detaljistiskt ut för min smak, men 1600-tal är lite av min favorit-era.

Färdighetsurvalet var lite udda. Rätt få till antalet och med specialiseringar som philosophy och fine cooking. Jag antar att man i många fall slår för grundegenskaper som komplement.
Ja, instämmer, jag är inte riktigt klar med mina tankar om Soft Abilities ännu, men de härstammar från karaktärens tidigare liv. Tanken är att det skall vara så få färdigheter som möjligt. Därav ingen färdighet i matlagning för jag förutsätter att alla klarar det (nästan i alla fall), men att det krävs mer om det skulle vara ett yrke. Jag hoppas du förstår vad jag menar.

Jag vill inte göra det för komplext, men 'alla' möjligheter skall på något sätt täckas... :gremcrazy:

Jag vill skapa en mörk historisk miljö som handlar om överlevnad (och som betonar spelarens intelligens - taktik snarare än tur och hack'n'slash.)

/Värjan
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Coolt! Kan du kombinera det här med ett inte allt för komplext regelsystem så låter det väldigt lovande.

Lycka till!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Kul. Det låter som en rolig grundidé.

Har du fler exempel på inspirationskällor?

/M
 

The Rapier

Veteran
Joined
2 Sep 2012
Messages
38
Location
Stockholm
Magnus Seter said:
Kul. Det låter som en rolig grundidé.

Har du fler exempel på inspirationskällor?

/M
Ja, det är ett gäng. Jag uppskattade stridsscenerna i Joe Abercrombies böcker - särskilt i "Best Served Cold". Dumas minns man sen barndomen och någonstans i bakhuvudet finns d'Artagnan och Richelieu.

Det är något med denna tid som särskilt inspirerar mig. Det är religiösa oroligheter (30-åriga-kriget), politiska orolighet (engelska inbördeskriget) och framväxande kolonier.

Tack - ikväll lägger jag ut delar av mitt stridssystem och hoppas på feedback. Jag hoppas på enkel realism.

/Värjan
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
The Rapier said:
3) Det skall inte handla om att samla erfarenhetspoäng utan om att överleva.
Utveckla! Vad är hotet mot ens överlevnad? Jag antar att du inte tänkt dig Robinson i 1600-talet =)
 

The Rapier

Veteran
Joined
2 Sep 2012
Messages
38
Location
Stockholm
Möller said:
The Rapier said:
3) Det skall inte handla om att samla erfarenhetspoäng utan om att överleva.
Utveckla! Vad är hotet mot ens överlevnad? Jag antar att du inte tänkt dig Robinson i 1600-talet =)
Ja, min tanke är att om du har otur att bli träffad i strid (och det penetrerar din rustning) är det nästan alltid allvarligt (speciellt på vissa träffytor ex. nacken). Du väljer därför att starta med en karaktär som faktiskt inte behöver harva mot någon typ av enkla offer - utan likt i verkligheten är alla strider en utmaning (men klart vissa motståndare kommer vara starkare och andra svagare) och livsfarliga. En svagare motståndare kan besegra en starkare genom att använda en annan taktik för att faktiskt ha en chans (ex. trötta ut och kontra).

Det kommer vara ett element av att samla erfarenhet, men du kan gå in i spelet med en livsfarlig fd. conquistador från start.

Jag vet inte riktigt om jag har förklarat tydligt, men kvällskvisten börjar bli svag och böja sig till sängen... Fortsätter imorgon! Tack för intresset.

/Värjan
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Okej, så strid är dödligt. Sånt kan vara trevligt.

Men då blir min följdfråga, vad gör man i The Rapier?
 

The Rapier

Veteran
Joined
2 Sep 2012
Messages
38
Location
Stockholm
Möller said:
Okej, så strid är dödligt. Sånt kan vara trevligt.

Men då blir min följdfråga, vad gör man i The Rapier?
:gremlaugh:

Bra fråga! Mitt fokus blir nog klassiska skala-löken-äventyr i historisk miljö med politiska och religiös parametrar. Jag håller på och filar på ett äventyr, men är inte riktigt redo att lägga ut det ännu - men spelarna skall agera i lokalsamhället - men känna av (och delvis påverka) historiska förlopp. Idén bakom första äventyret är att kasta in spelarna i en historia som handlar om ett korrupt och sönderfallande landägande aristokratiskt system med nya konkurrerande framväxande grupper i Spanien. Spelarna skall försöka hantera en politisk/religiös konflikt - främst att inkvisitionen letar efter marranos (judisk kristna konvertiter) som inte är riktiga kristna... Alltså maktkamp, våld och även en släng kärlek (vem vill rädda den vackra marrano-flickan?), men självklart dueller för heder får inte kränkas - speciellt med mycket vin inblandat.

/ Värjan
 

The Rapier

Veteran
Joined
2 Sep 2012
Messages
38
Location
Stockholm
Hej alla!

Nu har jag kommit en bit längre. Mitt största problem just nu att mitt huvud är snabbare än mina fingrar. Språket och tydligheten brister.

Dock skulle det roligt att få lite feedback utifrån ex. mitt stridssystem.

Ser verkligen fram emot att provspela snart! Om någon är intresserad och bor i Stockholm så kan jag dra ihop en grupp. Jag har tillgång till en hyfsad lokal i alla fall.

/Värjan
 
Top