Nekromanti The Rapier (RPG) [Värjan]

The Rapier

Veteran
Joined
2 Sep 2012
Messages
38
Location
Stockholm
(Nu när detta rollspel [eller rullspel] äntligen klart [i alla fall 95 %] sammanfattar jag tidigare inlägg i ett större för er som är intresserade.)

Det är ett rollspel som aspirerar på att vara realistiskt och utspelas i historisk miljö - närmare bestämt i Spanien under tidigt 1600-tal.

Under några år har jag funderat på att själv konstruera ett rollspel. Det har varit en lång och långsam process. Till slut fastnade jag för:

1) Historisk miljö - 1600-tal - med politiska och religiösa konflikter. Mellan en ny och gammal värld. Med pirater, med inkvisitorer, med musketörer. Jag är inspirerad av bl.a. Arturo Perez-Revertes böcker om kapten Alatriste. Jag uppskattar stridsscenerna i Joe Abercrombies böcker - särskilt i "Best Served Cold". Dumas minns man sen barndomen och någonstans i bakhuvudet finns d'Artagnan och Richelieu. Det är något med denna tid som särskilt inspirerar mig. Det är religiösa oroligheter (30-åriga-kriget), politiska orolighet (engelska inbördeskriget) och framväxande kolonier.
2) Mörk och grym realism (men det skall vara lättspelat!)
3) Det skall inte handla om att samla erfarenhetspoäng utan om att överleva och uppleva.
4) Ingen magi och inga övernaturliga krafter.
5) Fokus på klassiska skala-löken-äventyr i historisk miljö med politiska och religiösa parametrar. Spelarna agerar i lokalsamhället - men kan känna av historiska förlopp.

Idén bakom första äventyret är att kasta in spelarna i en historia som handlar om ett korrupt och sönderfallande landägande aristokratiskt system med nya konkurrerande framväxande grupper i Spanien.
Spelarna skall försöka hantera en politisk/religiös konflikt - främst att inkvisitionen letar efter de som inte är riktiga kristna (i alla fall inte enligt dem)... Alltså maktkamp, våld och även en släng kärlek, men självklart dueller för heder får inte kränkas - speciellt med mycket vin inblandat.

Reglerna har fått inspiration från många olika håll (ex. Khelataar, Wastelands), men är mest ett eget hopkok.

Här är länkarna:

Till rollspelet och

till första äventyret , enbart för rollspelsledaren och

här är en introduktion till äventyret för spelarna.

Om ni vill komma in i rätt stämning så tipsar jag om miniserien The Devils Whore.

Här är även Alatriste (funkar inte riktigt som film) för er som kan spanska.



Tack för mig!
 

The Rapier

Veteran
Joined
2 Sep 2012
Messages
38
Location
Stockholm
Under den senaste veckan har omfattande ändringar gjorts. Ovanstående länk fungerar fortfarande.

Det är främst tillägg, men även ändringar av stridssystemet. Det har förenklats, men även gjorts mer 'realistiskt' och med fler valmöjligheter.
 
Top