Nekromanti The Portent fråga

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Hej hopp,

Jag har planer på att skriva ihop något om Portent till ett kommande nummer. Det är ju nämligen tänkt att det även ska gå att rollspela i The Portent världen. Jag har tonvis med material till själva världen som ligger och samlar damm. Därför undrar jag vad folk vill se, om någon vill se mer över huvud taget. Så kom med förslag på vad ni vill se först så får vi se om det dyker upp i ett kommande nummer. T ex kartor, varelser osv.

Peter
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Re: The Portent fråga [ANT]

Nu har jag bara läst lite av serien, men där dök bland annat ett par små stridslystna vättar upp. Och alla såna småttingar med attityd tillräckligt för att göra rent hus i halva Bronx ger mig bra vibbar. De passade väldigt bra in i serien.

Annars kanske en bild på dagen efter stormen, när den yrande snön nästan lagt sig och morgondiset håller på att ge upp för en blek sol...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Så kom med förslag på vad ni vill se först så får vi se om det dyker upp i ett kommande nummer. T ex kartor, varelser osv.
Kartor och monsterbeskrivningar i sig kan vara rätt innehållslösa. Det viktigaste tror jag är textstycken som inspirerar till äventyrsscenarion, intriger och konflikter. Alltså; att beskriva olika områden och besvara på frågorna "varför skulle jag vilja bege mig hit?" "Vad finns det att akta sig för här?" "Vad präglar området?" "Vad för sorts uppdrag kan leda en äventyrare hit?" "Vilka sorts talanger är särskilt viktiga att ha här?" "Vilka brister är särskilt olyckliga att ha här?" "Vilka dikterar ordningen i området?", det kan göra att man får massor av idéer och förslag medan man läser. Att bara visa en karta och skriva någon faktatext om klimat, växtlighet och världens bakgrundshistoria, det ger inte alls lika mycket. Sådana texter kan iofs också vara läsvärda, men de är inte på långa vägar lika nödvändiga som just inspirationsmaterialet.

Man behöver inte utgå från just områden, dock. Man kan utgå från folkslag eller olika fraktioner (länder, religioner, gäng, förbund, broderskap, enskilda personer med mycket makt) också, till exempel. Vilken uppdelning man gör, det beror lite på hur världen ser ut.

En sak som är nästan lika viktig är frågor om vilka man ska gestalta. Vilka personer blir äventyrare i den här världen? Finns det några olika typer som är vanligare än andra? Hur betraktas de i världen, vad för ett sorts liv lever de, och tja... Just dessa frågor blir nog inte så intressanta i just portent, men lite förslag på typiska äventyrararketyper skulle man nog gärna vilja se.
 

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Bra förslag! Jag tackar =). Eftersom jag inte är anhängar av något speciellt system, och tyvärr är ointresserad av regler i allmänhet, vilket system skulle ni vilja se? Inget? D6? D20? Nåt annat? BYOS (Bring Your Own System)? osv.

P
 

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Re: The Portent fråga [ANT]

Vättar? Menar du kanske Grymhack och Gorbag från förra numret? Annars tror jag inte jag haft med några vättar vad jag vet :p
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Eftersom jag inte är anhängar av något speciellt system, och tyvärr är ointresserad av regler i allmänhet, vilket system skulle ni vilja se? Inget?
Ja, strunta i det, du. Jag menar, jag tror att dina vättar spelmässigt är rätt synonyma med Trudvangs skogstroll, Erebs svartalfer, DnD's goblins, osv. Koncentrera dig på det som är speciellt och inspirerande med din värld och dina varelser istället, och utnyttja det faktum att andra spel på många håll har gjort grovgörat åt dig.

Du kan få vissa problem när det gäller magi och andra specialförmågor, om man ska få gestalta magiker och om magin i The Portent inte riktigt låter sig översättas till alla andra regelsystem. Där kan det behövas lite mer ingående beskrivningar. Du behöver inte hitta på några regler, men det kan vara en fördel om du anger riktlinjer för magianvändande. Hur starka besvärjelser en nybörjarmagiker kan bemästra, hur magiutövande fungerar, hur lång tid det tar, vilka förberedelser som krävs, och vilka risker det är förknippat med, osv. Utifrån det kan läsarna skriva vissa regelmodifikationer till sina respektive system om de känner för det, eller nöja sig med att låta magiker få vara spelledarpersoner och fiender.
 

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Hmmm, bra tänkt. Just magi iofs kommer ha en tillbakadragen roll och när den väl finns med så är den mer... "slumpmässig" och av det episka slaget. Lite som när Neo upptäcker i den första Matrixfilmen att han kan stoppa kulor. Bra kommentar med att koncentrera sig på det som är speciellt. Om någon är intresserad av att vara bollplank får han/hon gärna höra av sig.

P
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Vättar? Menar du kanske Grymhack och Gorbag från förra numret?

"Mörkret flyr, och det borde du också göra, nattvarelse!"
"Nattvarelse!!! Visst - släng alla svartalfer och troll i en och samma hög bara! Just snyggt!"

(Enligt Grymhack är de själva svartalfer.) Det här är fö ett typexempel på sånt som man tittar efter när man som rollspelare söker efter "världsinfo" - ordväxlingen berättar flera saker:
* Det finns svartalfer i Portent-världen
* Det finns troll
* "Nattvarelser" (som i sig säger något om när de brukar vara aktiva) är en mer eller mindre vanlig allmänterm för såna kreatur bland människorna
* Svartalferna ser sig själva som förmer än trollen

Det brukar alltså vara bra att börja med att bara gå igenom det som har publicerats hittills, med sådana glasögon på sig, så ser man ungefär vad folk kan tänkas ha plockat upp och gjort sig en uppfattning om så här långt.

--
Åke
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Jag håller med Rising. Utgå från något som direkt gör en sugen på att spela i Portent-världen. Jag föreslår en beskrivning av ett vindpinat och insnöat slott uppe i bergen, med ensliga tornspiror, djupa källarvalv där mörka hemligheter döljer sig, en mer eller mindre vansinnig slottsherre, upprorsstämning bland bönderna i byn nedanför slottet, märkliga ritualer och ceremonier, gamla arkiv och profetior, och så vidare. Eventuellt kan man ha små korta notiser som beskriver folkslag och sådant med ett par meningar var.

Borgen kan ligga vid en vandringsled över bergen så att främlingar har vägarna förbi med jämna mellanrum. Rollpersonerna kan vara medlemmar av slottsherrens familj, tjänare i slottet, lokala bybor eller nyanlända vandrare.

Med det här upplägget kan man enkelt ge uppslag till både äventyr och rollpersoner, så att den som vill snabbt kan slänga ihop ett litet Portentäventyr tillsammans med valfritt enkelt regelsystem för att testa.

Fast du har säkert mycket bättre idéer, för jag har ju ingen koll på vad som passar i Portents värld, egentligen. :gremsmile:

Sedan tycker jag att en karta visst kan vara en bra idé. Det är rätt trist att basera beskrivningen på en världskarta, som Rising sa, men en snabb karta över omkringliggande länder, utan särskilt mycket beskrivning alls (fantasieggande namn räcker rätt långt, jämför kartan över Trudvang i Jorges bestiarium), kan göra mycket för stämningen.

(Själv hade jag nog slängt in ett litet miniregelsystem också, i stil med de i dogmaspelen här på rollspel.nu, men det är ju mindre viktigt.)


/Dimfrost
 

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Hehe, du var på god väg att skriva en hel artikel där =). Låter som om det är vägen att gå i alla fall, det finns ju en hel del platser och miljöer att använda. Tack!

P
 
Top