Nekromanti The One Ring - Tankar och husregler

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
Jag har nu spelat "The One Ring" tre spelmöten (i en grupp som spelat ytterligare ett par möten innan jag hoppade in) och överlag är jag väldigt förtjust i spelet och dess mekanismer och finesser. Jag gillar hur det är uppbyggt kring kartan men resor och slag för att se hur väl man klarar sig. Överlag ett rätt trevligt system för ett rätt episkt hjältespel.

Efter kvällens möte började vi dock diskutera de brister vi kände fanns och vad vi hade för idéer att lösa dem. Här är de husregler vi kände kunde vara vettiga, och jag vill gärna hör vad andra har haft för tankar om spelet, om ni har hittat på några egna husregler och vad ni tycker om nedanstående husregler (strunt samma om vi har olika spelstilar och därför olika behov, men motivera gärna VARFÖR ni tycker en husregel inte funkar för ER):

Called shot
Istället för att säga innan att man vill göra ett "called shot" så får man efter man slagit (om man lycka och får minst en gandalfruna) välja att låta attacken ha varit ett "called shot".

Istället för att vapnet bestämmer vad ett "called shot" resulterar i så får man välja vilket man vill av de allternativ som finns, så länge det är rimligt.

"Called shot" kan också vara att man träffar en specifik kroppsdel med rimliga konsekvenser av detta.

Battle Dice
Battle Dice kan användas till vad som helst som involverar tärnignar under striden, inklusive sitt armor roll för att undvika skada.

Får man "dubbelsexor" på ett slag i strid så får man en extra battle die att använda.

Attack Dice
När man ska slå ett attackslag får man välja att slå färre sexsidiga tärningar än man får, och för varje tärning man tar bort från slaget får man +1 på Parry, eller 1 extra armor die under rundan.

Man kan ta bort en sexsidig tärning från attackslaget för att få göra en extra attack mot en annan fiende (med samma avdrag).
 

Mäster

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
76
Det skulle vara intressant att höra orsaken till att ni finner behov sv dessa husregler. Jag tror nämligen det kan vara svårt att bedöma dem utan att förstå varför ni tycker de behövs. Det ser ut som att de är konstruerade för att karaktärerna både ska kunna styra striden i större utsträckning samt ta mindre skada. The One Ring är ett spel där karaktärerna ska balansera på gränsen till överlevnad ständigt därför tror jag det kan rubba spelets ursprungstanke där armor direkt byts mot uthållighet.

Berätta gärna som sagt vad som är bakgrunden till era nya regelförslag.

Mäster Johan
Boningen.org
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
Det bottnar väl lite gran i att att striderna, trotts att vi försöker gå in och beskriva vad vi gör och försöker, tenderar att bli ganska statiska. Man väljer stance, och den kör man på mest hela striden (av olika anledningar) och så kör man vanliga attacker bara (av vilka de flesta åstadkommer ganska lite, om ens något).

Förhoppningen kändes som att den var att få in mer taktiska beslut i striden, och få saker att hända mer. Betänk att även fiender kan använda sig av sånna här saker. Så sköldar lär krossas till höger och vänster.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Aha. Kul att du gjorde en tråd av det här!

Du har ju sammanfattat reglerna vi talade om precis varför vi kom att diskutera det hela: lite fler meningsfulla val under strid som vid ett par tillfällen blivit lite statisk. Det har varit lite lätt att hamna i ett läge då två sidor nöter ned varann. Lite mer val kan göra det varierat och taktiskt, och om båda sidor blir lite farligare kanske striden av naturliga skäl blir lite kortare.

Vi har nu spelat några gånger och i det här spelet hade jag (som spelledare) en idé om att försöka spela "by the book". Jag ville gärna hålla på reglerna lite bara för sakens skull, att testa dem så som de stod skrivna. Nu har det börjat luckras upp, och vi har helt enkelt kommit till den vad det verkar oundvikliga fasen då man börjar söka efter sina egna husregler. (Den i sin tur brukar följas av en fas då man är nöjd med spelsätt och regler, och inte ändrar så mycket - om man inte bytt spel dessförinnan. Allt endast enligt egen erfarenhet). Så ett skäl till dessa regler är nog också att göra spelet till vårt. Att bo in det lite.

Vi får se vad vi landar i!
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,211
Jag undrar lite om hur man bäst kan skära ner på systemet så mycket som möjligt och ändå få det spelbart på grund av spelets ganska tajta design. Det är ett välsvarvat hantverk. Frågan är bara hur mycket man kan skära bort utan att det förlorar sin lyster.

Exempelvis så har jag fortfarande inte riktigt greppat systemet för resande. Och när det används så har det mest känts väldigt formellt och regeltuggande utan att det aldrig riktigt flyter ihop med övriga spelet på ett tillfredsställande vis. Skulle det funka att bara dumpa det rakt av och improvisera resor?
 
Top