Nekromanti The One Ring, sugen på att dra igång en kampanj.

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
352
Vilka här spelar/har spelat The One Ring?

Ett stort sug har infunnit sig hos undertecknad efter att satt in mig lite i systemet. Det verkar osedvanligt välgjort och kul! Har ni lite tips på vad man ska tänka på innan start. Vilken typ av grupp passar det till/passar det inte till? Vilka tillbehörsmoduler känns essentiella redan från the get go, vilka bör man tvärtom vänta med? Regelalternativ som förbättrade eran upplevelse? Vilka av äventyrsmodulerna som släppts hitintills är bäst?

Ja, som ni förstår vill jag veta så mycket som möjligt:)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Hittills har vi spelat "as is", utom att vi inte fick spela hobbitar. Vår spelledare är lite Tolkien-purist, och tycker inte att hobbitar hör hemma öster om Dimmiga bergen efter att Bilbo gått tillbaks hem och innan Brödraskapet går under dem igen. Jag håller inte riktigt med, inte från tolkienism-synvinkel utan från stämningssynvinkel: hobbitar hör hemma i en Tolkiensk saga, och om Tolkien säger något annat så har Tolkien fel. Men eftersom spelledaren har rätt så är det bara att gilla läget, och Petunia Took får stanna hemma.

Min erfarenhet är att en grupp i The One Ring blir väldigt lätt stereotyp. Man blir sin culture och man blir sin calling. Det blir inte ens ett antal permutationer av dvärg-wanderer och dvärg-scout etc – båda är dvärgar, typ. På samma sätt blir det inte ett antal permutationer av vilding-scout och alv-scout – båda är scouter, typ. Man bör ha olika callings som täcker upp de olika rollerna under resor, och man bör ha olika culture/calling-kombos så att det blir distinkta rollpersoner.

Däremot, när man väl börjar spela så blir det väldigt tolkienskt! När hela gruppen är dödströtta av strid, och ens rohirrim kallar dem att samlas under det gröna hästbaneret med en rohansk krigssång så att alla fattar mot och får ork att fortsätta, jävlar vad tolkienskt det känns!
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
352
Grymt! Berätta mer, berätta mer! Kör ni de färdiga äventyren? Kör ni med alla supplement eller håller ni er till wildland-regionen?
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Vår grupp bestod av en tjock lat manlig dvärg, som mest ville läsa böcker och framförallt inte vandra, En manlig Hobbit Krigare, en kvinnlig beoringskrigare som var förälskad i vår woodlands spejare.

Vi körde de skrivna äventyren, och hade grymt roligt, många av undersystemen bland annat det där att man vill att det ska gå bra för en kamrat hjälpte oss till bra rollspel. Vi saknade nog en del kompetenser men de kändes Tolkien och det var roligt.

Spela det
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Två regeltekniska grejer som jag tycker är bra att ha koll på när man börjar:

Man bör se till att ha minst två pluppar i färdigheter som man hoppas på att faktiskt få användning för i bland. Vid tre pluppar börjar det kännas som att man faktiskt kan något.

Se till att alla spelarna förstår hur karaktärsdrag och egenheter funkar. De är en viktigt del av spelet och det blir lätt lite tråkigt om ens karaktärsdrag är allt för lika ellet om man inte riktigt greppar vad de innebär.
 

shugal

Veteran
Joined
27 May 2009
Messages
34
Location
Örebro
Det är ett bra rollspel med en mycket bra stämning, förutsatt att en gillar Tolkien och hans värld förstås. En klar fördel gentemot t ex Dungens & Dragons och Forgotten Realms är ju att det redan finns bra svenska översättningar för allt i Midgård. Det skapar en mer nordisk och mörkt-på-riktigt känsla. Att ha åtminstone en spelare som är Tolkien-fantast är bra (det hade vi och han bidrog med mycket fina berättelser om svunna tider).

Vi spelade introduktionsäventyret i regelboken och jag tyckte att det funkade bra. Det var spännande och är ett bra exempel på hur Cubicle7 lyckats skapa ett spel troget Tolkien men samtidigt något nytt (det utgår ju från en dikt i boken om Tom Bombadill).

Vilka supplement du ska köpa är svårt att föreslå eftersom jag inte vet om du gillar längre kampanjer eller hellre vill ha lite kortare äventyr. Båda typerna finns att tillgå. Jag skulle köpa regelboken, samla ihop gänget och testa första äventyret. Då får du en känsla för sällskapet (rollpersonerna) och vad du vill utveckla/fördjupa (trådar i deras bakgrunder, drivkrafter etc) och vilka vägar de önskar vandra.

Ett bonustips: Stämningen ökar mycket om spelarna införskaffar de för rollspelet speciella tärningarna - då känner en nästan hur Gandalf och Sauron vakar över varje slag! ;)
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
352
Tack för era inlägg, skitkul att läsa. Min tanke var att dra igenom äventyret i boken (the marsh bells), sedan införskaffa lake Town-sourcebook och heart of the wild. Med den extra loren som bas kör vi sedan igenom äventyren i tales of the wild. Låter det som en stabil uppbygnad?
 
Top