[The One Ring] Ruins of the lost realm - SL-tråd

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Elendilstenen finns kvar till slutet av tredje åldern, just i Eriador dessutom.
Ja, och att Arnors andra två stenar sjunkit till havets botten behöver nog inte alls vara allmänkunskap. Eller ens hur många de var till att börja med. Men i övrigt tänker jag att det är en sak att få en palantir att visa en grejer på andra platser, annan att få den att rikta sig mot andra stenar. Sauron har bara kunnat öva på det första. Det är först när Saruman börjar använda Orthanc-stenen som han inser han kan nyttja dem till annat.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Jag har övervägt att slänga in flodfolket från MERP bort i de nordligare delarna av floden Lhûn. De är inte många kvar, kanske ett fåtal hundra utspridda i byar längs med floden. De håller sig mest för sig själv, men handlar en del med dvärgarna i Ered Luin.
Också tänkt på dem som ett bra tillägg även om jag inte vet vad jag ska ha dem till. Men levde inte de längs Baranduins nedre lopp i Merp?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Också tänkt på dem som ett bra tillägg även om jag inte vet vad jag ska ha dem till. Men levde inte de längs Baranduins nedre lopp i Merp?
De lever vid och färdas på både Lhun och Baranduin är jag tämligen säker på.
 

Birkebeineren

Veteran
Joined
9 Feb 2016
Messages
42
Rivermen (Flodfolk?) hittas i MERP-modulerna Rangers of the North, Lost Realm of Cardolan och Rouges of the Borderland. Troligen även fler. Lever längs både Lhûn och Baranduin.

Borde passa bra som inspiration till små människobosättningar i ett Eriador som TÅ 2965 ändå inte är helt folktomt. Nära Lindon och Ered Luin där alver och dvärgar kan tänkas ge ett visst samhällsbevarande skydd.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Rivermen (Flodfolk?) hittas i MERP-modulerna Rangers of the North, Lost Realm of Cardolan och Rouges of the Borderland. Troligen även fler. Lever längs både Lhûn och Baranduin.

Borde passa bra som inspiration till små människobosättningar i ett Eriador som TÅ 2965 ändå inte är helt folktomt. Nära Lindon och Ered Luin där alver och dvärgar kan tänkas ge ett visst samhällsbevarande skydd.
Även i de "nyare" modulerna om Arnor. Arnor - The People och Arnor - The Land.
Kan med fördel användas som guider som hjälper RP att ta sig upp eller nedför någon av nämnda floder om de vill ta sig fram de vägarna istället för landvägen. Söderut så lär det vara den absolut snabbaste vägen att färdas.
 

Birkebeineren

Veteran
Joined
9 Feb 2016
Messages
42
Intressant idé!
Dels kan ju detta göras sant om man så vill det, eller så är allt en lögn som herren av Harmelt hittat på för att få fler dvärgar att återvända till Ered Luin då de blir allt färre och allt mindre ädelmetaller hämtas upp ur deras gruvor.
En bra förklaring. Kan fungera lika bra år 2953 som 2965. Harmelt skulle kunna göras till en dvärgbosättning tillhörande klanen Firebeards (Eldskägg?), den som tillsamman med klanen Broadbeams (Bredbalkar?) har sitt ursprung i Ered Luin. Ringen lär inte finnas på riktigt (tre togs av Sauron, fyra förstördes av drakar) men ryktet om att den återfunnits kan vara äkta. Eller påhittat av herren till Harmelt? Både Firebeards och Broadbeams lever i bergen enligt Tolkien, tillsammans med Durins klan Longbeards (Långskägg?), även om The One Ring inte säger något om just dvärgklanerna vad jag vet.
 

NSM

ROTN
Joined
3 Jan 2019
Messages
79
Upplivar den här tråden igen så här på det nya året. Jag leder en kampanj utifrån det Tharbad som beskrivs i boken. Varje spelmöte ska vara ett eget äventyr pga potentiellt väldigt olika spelare som kan vara med vid olika tillfällen. Lite west marches-stuk. Premissen är att det ligger en Oath-stone med kraft att binda mäns eder begravd under Garth Tauron men att den håller på att friläggas när fortet används som stenbrott. Sällskapets uppgift är att skydda stenen från att falla i orätta händer.

Vi har inte kommit så långt ännu att spelarna har börjat komma med konkreta egna infall och jag har lite idébrist såhär i början till såpass korta äventyr som behövs. Är det nån som har idéer, tips om bra oneshots eller liknande som skulle kunna klämmas in under de här förutsättningarna? Alla potentiella problem med Gurnow, svarta numenoreanska spioner, southrons och annat är sånt som kan komma att vävas in. Använder Agna som patron.
 
Top