[The One Ring] Ruins of the lost realm - SL-tråd

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Gör som @Beastslayer föreslår.

Än så länge tycker jag de svarta numenoranerna är det mest intressanta hotet. Jag skulle dock ändra det till något mindre militärt och mer spionlikt. Kanske låta det vara ett mindre skepp? Jag gillar också tanken på att de söker palantir-kunskap. Kanhända har det intresset aktiverats av att Saruman (och möjligen Denethor?) börjat bruka sina? Det borde gå att bygga på och knyta ihop fler äventyrsplatser via en sådan intrig.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Tror vi får använda spoilers här, för det finns folk här som ev kommer spela saker som vi snackar om här. Kanske räcker med rubriken?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag gillar detta, jag ska använda det i min ME-kampanj, som ett spår som rollpersonerna kan följa om de vill.

I Ruins of the Lost Realm nämns en stad, Lond Dear, aldrig hört talas om tidigare. Är det ett ToR2-påhitt?
...jag nämner det, för det verkar vara en naturlig plats där dessa spioner skulle kunna ha upptäckts...
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Gör som @Beastslayer föreslår.

Än så länge tycker jag de svarta numenoranerna är det mest intressanta hotet. Jag skulle dock ändra det till något mindre militärt och mer spionlikt. Kanske låta det vara ett mindre skepp? Jag gillar också tanken på att de söker palantir-kunskap. Kanhända har det intresset aktiverats av att Saruman (och möjligen Denethor?) börjat bruka sina? Det borde gå att bygga på och knyta ihop fler äventyrsplatser via en sådan intrig.
Jag håller helt med!
Palantirkunskap samt kunskapen om vart Rivendell ligger, så de kan passa den bollen vidare till Sauron. Jag är rätt förbannat trött nu så jag kan minnas saker helt fel! Men jag tänkte placera ut spioner lite överallt i Eriador. Tharbad framförallt, en stad jag har tänkt göra till någon Midgårda motsvarighet till Berlin. Saruman har spioner där, Gandalf likaså (rollpersonerna?) och så de svarta numenoranerna självfallet!
Jag känner mig dock även sugen på att dra in Dunlänningarna i det hela, men har inte riktigt funderat på exakt hur ännu.

@zo0ok Lond Daer är inte ett TOR2 påhitt. Den har nämnts i Tolkiens verk. Ja, det är främst där de har en stark närvaro och deras skepp ligger ju ankrat inte långt därifrån.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Lond Daer är inte ett TOR2 påhitt. Den har nämnts i Tolkiens verk.
Precis. Som en hamn numenoranerna byggde i andra åldern. Att den specifikt skulle överlevt till tredje sägs dock aldrig (och den är ju inte med på kartorna). Även Merp använder den på sött och vis fast kallar den nya bosättningen som finns i den tidslinjen Suduri).

Och ja, de borde rimligen ha spioner som smyger runt på alla platser där det bor folk. Någon av dem skulle initialt t.o.m. kunna agera uppdragsgivare med ett bra svepskäl.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Precis. Som en hamn numenoranerna byggde i andra åldern. Att den specifikt skulle överlevt till tredje sägs dock aldrig (och den är ju inte med på kartorna). Även Merp använder den på sött och vis fast kallar den nya bosättningen som finns i den tidslinjen Suduri).
Den har faktiskt varit med på en del kartor. Jag minns inte exakt vilka dock. Men jag är tämligen säker på att jag sett den på någon eller några, inte enbart MERPs.

Och ja, de borde rimligen ha spioner som smyger runt på alla platser där det bor folk. Någon av dem skulle initialt t.o.m. kunna agera uppdragsgivare med ett bra svepskäl.
Det är en sneaky idé! Finns många frön på uppdrag RP skulle kunna bli ivägskickade på utan att de vet att det ligger en djupare plan bakom.
Jag tror man får skapa en spindel och dess nät och sätta upp vilka målsättningar och vilka agendor de olika nätverken av spioner har för att få en bra bild av hela konspirationen. Men om man vill göra detta till kärnan i sin kampanj kan man ju låta dessa spioner skicka iväg RP på mer klassiska "leta skatter" äventyr eftersom de söker info om Imladris och Palantiren, men letar ledtrådar.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Det skulle vara intressant om en av de svarta numenoranerna nästlar sig in hos RP som ju kan tänkas ha en koppling till Rivendell/Imladris och följer med dem dit efter att ha vunnit deras förtroende. Sedan försvinner hen och de inser sitt misstag och måste jaga ikapp personen ifråga innan hen kan rapportera Rivendell/Imladris position till sina ledare eller någon annan i cirkeln av spioner.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,845
Location
Off grid
Det här är ju lite problemet med den tid spelet utspelar sig.

Lond Daer tappade i betydelse i samband med att Arnor bildades och var troligen bara ruiner redan vid Cardolans fall. Så visst kan det finnas viss befolkning kvar i området och kanske särskilt runt ruinerna av Lond Daer och Tharbad. Men att de skulle vara så många att de svarta Numenoranerna / Piraterna skulle intressera sig för dem/skicka skepp är lite långsökt. Att de skulle var mer lämpade än dunlänningar eller eriadoraner som spioner verkar också konstigt.

Likaså information om Palantirerna. De har ju varit förlorade sen tusen år tillbaks och ligger på havets botten, vilket Sauron säkert redan vet genom Häxmästarens försorg (?). Söker han information så kan han ju istället använda sin egen palantir som han vid det här laget haft i nästan 1000 år. Eller skicka spionerna till Minas Tirith eller Orthanc som har sina bevarade och kanske skrivna källor eller kloka personer man kan fråga. Att han med Numenoranska spioner ska hitta nåt vid Tharbad, Amon Sûl, Annúminas eller Fornost så långt senare är nog osannolikt. Och att de skulle kunna finna Vattnadal (som på magisk väg gäckat både Nazgûler och andra agenter för Sauron i 2000 år) är ett riktigt långskott.

För en kampanj som är förlagd nånstans från 1408 -1980 hade det funkat betydligt bättre.
//EvilSpook
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Den har faktiskt varit med på en del kartor. Jag minns inte exakt vilka dock. Men jag är tämligen säker på att jag sett den på någon eller några, inte enbart MERPs.
Jo, den är med på kartan i Unfinished tales tex. Men har för mig att den saknas i trilogins karta. Kan ha fel. Kvittar ju lika å andra sidan.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Det här är ju lite problemet med den tid spelet utspelar sig.

Lond Daer tappade i betydelse i samband med att Arnor bildades och var troligen bara ruiner redan vid Cardolans fall. Så visst kan det finnas viss befolkning kvar i området och kanske särskilt runt ruinerna av Lond Daer och Tharbad. Men att de skulle vara så många att de svarta Numenoranerna / Piraterna skulle intressera sig för dem/skicka skepp är lite långsökt. Att de skulle var mer lämpade än dunlänningar eller eriadoraner som spioner verkar också konstigt.

Likaså information om Palantirerna. De har ju varit förlorade sen tusen år tillbaks och ligger på havets botten, vilket Sauron säkert redan vet genom Häxmästarens försorg (?). Söker han information så kan han ju istället använda sin egen palantir som han vid det här laget haft i nästan 1000 år. Eller skicka spionerna till Minas Tirith eller Orthanc som har sina bevarade och kanske skrivna källor eller kloka personer man kan fråga. Att han med Numenoranska spioner ska hitta nåt vid Tharbad, Amon Sûl, Annúminas eller Fornost så långt senare är nog osannolikt. Och att de skulle kunna finna Vattnadal (som på magisk väg gäckat både Nazgûler och andra agenter för Sauron i 2000 år) är ett riktigt långskott.

För en kampanj som är förlagd nånstans från 1408 -1980 hade det funkat betydligt bättre.
//EvilSpook
Nyfiken fråga, har du läst boken vi utgår ifrån?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Nope. Inte ännu.

//EvilSpook

Edit: Skrev jag nåt ovanligt korkat?
I avsnittet om Lond Dear stod lite om svarta numenorean-spioner. Det var väl därför vi diskuterade det.

Jag kollade bara på några få "gamla" kartor där Lond Dear inte fanns, det var därför jag undrade om ToR2 hittat på Lond Dear.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag provar att hålla denna tråden vid liv istället för att skapa en annan.

Året är 2953 och rollpersonerna rollpersonerna träffar en blandad grupp representanter för de fria folken någonstans i närheten av Rivendell för att utbyta information, nyheter och rykten.

Jag gillar idén med att skepp siktats utanför Lond Dear och att svarta numenorer misstänks spionera.
Jag tror att Saruman utropade sig till Lord of Isengard 2953 (minns inte exakt vilken rollspelsbok jag läste det i).
Thengol har blivit Kung i Rohan, efter att den gamle kungen dog.

Men jag har lite kreativ torka, och så är jag rädd att gå alltför mycket emot lore... har ni förslag på fler rykten/nyheter?
Jag vill gärna att det kan bli lite kreativ dialog i spelet om dessa nyheter, och att rollpersonerna blir speciellt nyfikna på något som de väljer att följa upp.

Tharbad? Moria? Bree? Blue Mountain Dwarves? Gondor/Osgiliath?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Jag provar att hålla denna tråden vid liv istället för att skapa en annan.

Året är 2953 och rollpersonerna rollpersonerna träffar en blandad grupp representanter för de fria folken någonstans i närheten av Rivendell för att utbyta information, nyheter och rykten.

Jag gillar idén med att skepp siktats utanför Lond Dear och att svarta numenorer misstänks spionera.
Jag tror att Saruman utropade sig till Lord of Isengard 2953 (minns inte exakt vilken rollspelsbok jag läste det i).
Thengol har blivit Kung i Rohan, efter att den gamle kungen dog.

Men jag har lite kreativ torka, och så är jag rädd att gå alltför mycket emot lore... har ni förslag på fler rykten/nyheter?
Jag vill gärna att det kan bli lite kreativ dialog i spelet om dessa nyheter, och att rollpersonerna blir speciellt nyfikna på något som de väljer att följa upp.

Tharbad? Moria? Bree? Blue Mountain Dwarves? Gondor/Osgiliath?
Thengel blir mycket riktigt konung av Rohan 2953. Han är 48 år gammal när han kröns.
-Tharbad är en rövarkula i stort sett, det kan gå rykten om att en ny kapten tagit makten över staden och ämnar återbygga staden, vilket såklart bara är bullshit. Han/hon vill bara locka dit dumt folk som vill hjälpa till och råna dem på deras ägodelar.
-Rykten om att dvärgarna i Ered Luin kan ha hittat något, alternativt att de i stort sett övergett sina bosättningar där. Rykten eller sanning?
-Mount Gram ryktas ha en ny konung och om man lyssnar på rykten på värdshusen i Bree så sägs det att det kryllar av orcher i bergsfästet igen.
-Trädfolket av Eryn Vorn, den svarta skogen, sägs ha plundrat en rad mindre bosättningar och tagit fångar som de släpat med sig tillbaka hem. En belöning är utlyst till den som kan föra hem de som tagits.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Jag ska skriva lite mer tankar när jag är hemma igen och läst ut boken, men kanske behövs en delegation till drottningen i Lond Daer. Hennes bosättning blir både det första offret och hindret vid ett angrepp. Kan hon förmås att skicka ut sina riddare på patrull är mycket vunnet. Men hon är så klart inte lätt att övertala och kräver att RPna bevisar sig med allehanda tjänster.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Jag har övervägt att slänga in flodfolket från MERP bort i de nordligare delarna av floden Lhûn. De är inte många kvar, kanske ett fåtal hundra utspridda i byar längs med floden. De håller sig mest för sig själv, men handlar en del med dvärgarna i Ered Luin.
Det kan dyka upp ett par kanoter från detta folk med rykten från norra Eriador som vill sälja bäverskinn och fint hantverk. Fördelen är att de kan bära kanoterna mellan floderna samt färdas på mindre bifloder och på så sätt kanske färdas så långt bort som till Tharbad och Lond Daer. Kanske blir de bestulna på allt de äger och har och satta att arbeta och bygga upp någon förfallen byggnad eller någon del av muren. Någon Rp kan känna igen dem, alternativt att de blir kontaktade av en av dem som inte blev tillfångatagen och som lyckats hålla sig väck från banditerna i staden. Kommer RP hjälpa dem?
 
Last edited:

Birkebeineren

Veteran
Joined
9 Feb 2016
Messages
42
Men jag har lite kreativ torka, och så är jag rädd att gå alltför mycket emot lore... har ni förslag på fler rykten/nyheter?
Jag vill gärna att det kan bli lite kreativ dialog i spelet om dessa nyheter, och att rollpersonerna blir speciellt nyfikna på något som de väljer att följa upp.

Tharbad? Moria? Bree? Blue Mountain Dwarves? Gondor/Osgiliath?
År 2953 har Vita rådet sitt sista sammanträde. Kanske har rykten från mötet spridits? Sanna eller falska?

Tillägg: Under mötet diskuterades Härskarringen (Saruman ljuger om att den är försvunnen i havet). Lite svårt att använda just Härskarringen i spel, men det finns andra ringar... Har kanske en av dvärgarnas sju förlorade ringar lokaliserats någonstans i Eriador?
 
Last edited:
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Har kanske en av dvärgarnas sju förlorade ringar lokaliserats någonstans i Eriador?
Intressant idé!
Dels kan ju detta göras sant om man så vill det, eller så är allt en lögn som herren av Harmelt hittat på för att få fler dvärgar att återvända till Ered Luin då de blir allt färre och allt mindre ädelmetaller hämtas upp ur deras gruvor.
 
Top