NYHET The One Ring Bestiary etc. på väg mot rekord?

Ja, sannolikt är det en del av förklaringen.
Tänker också det säger ännu mer om DoDs mycket starka varumärke här, alldeles bortsett från att det är ett bra spel och på svenska. Nu är inte siffrorna med i tabellen men även tex Väsen och Svärdets sång har haft svenska som val i flera kampanjer de senaste åren och de ligger på ungefär samma låga andelar svenska backare (och i absoluta tal drar de färre svenska backare än vad TOR-kampanjerna gjort).

Tänker också det säger ännu mer om DoDs mycket starka varumärke här, alldeles bortsett från att det är ett bra spel och på svenska. Nu är inte siffrorna med i tabellen men även tex Väsen och Svärdets sång har haft svenska som val i flera kampanjer de senaste åren och de ligger på ungefär samma låga andelar svenska backare (och i absoluta tal drar de färre svenska backare än vad TOR-kampanjerna gjort).
Svärdes sång lanserades väl i en knepig tidsperiod när det var lite oklart vilket svenskt fantasyrollspel man egentligen skulle satsa på? Jag inhandlade det först ett par år senare och insåg inte förrän då dess storhet.

Svärdes sång lanserades väl i en knepig tidsperiod när det var lite oklart vilket svenskt fantasyrollspel man egentligen skulle satsa på? Jag inhandlade det först ett par år senare och insåg inte förrän då dess storhet.
Jo, absolut. Det finns alltid omständigheter kring enskilda spel. Jag ville mest påtala att språket, i mina ögon, har ett lägre förklaringsvärde -- därmed jämförelserna med några andra bevisligen som helhet populära spel.

När det gäller TOR tror jag att regelsystemet gör en hel del. Jag upplever att i princip alla talar väl om det regelsystemet, i jämförelse med till exempel År noll-motorn som brukar få både ris och ros.

När det gäller TOR tror jag att regelsystemet gör en hel del. Jag upplever att i princip alla talar väl om det regelsystemet, i jämförelse med till exempel År noll-motorn som brukar få både ris och ros.
Jo, så kan det vara. Det är ju särskilt bra på att fånga en känsla av Midgård, även om grundmekaniken är ganska enkel.

Ser fint ut. Jag kommer inte backa det, eftersom ”äventyret” på sedvanligt liga-maneér är ”äventyrsplatser” snarare än ett äkta äventyr.

Farsoten med ”äventyrsplatser” och ”äventyrsfrön” fortsätter…
Har det kommit några 2e-böcker med "äkta äventyr" i stil med 1ed? Gillade särskilt de i Tales from Wilderlands. (Körde dock med There & Back Again-reglerna som är enkla och har bra "Hobbit"-stämning.)

Har det kommit några 2e-böcker med "äkta äventyr" i stil med 1ed? Gillade särskilt de i Tales from Wilderlands. (Körde dock med There & Back Again-reglerna som är enkla och har bra "Hobbit"-stämning.)
Ja. Tales from the Lone Lands och Hands of the White Wizard (även om densenare är ett lite säreget upplägg).

Jo, men man får ju anpassa sig till samtiden 😁. (Jag tycker ärligt att TORs landmärken för det mesta håller hög nivå. Det är kampanjförslagen - i exempelvis Ruins och Three Rings - som hade behövt lite högre upplösning för att kunna köras "direkt ur boken". Mer som i Darkening of Mirkwood. Hade de varit på den nivå hade man verkligen fått till en kombination som tilltalat båda preferenserna.)

Men @Platon har du spanat in Tales from the Lone Lands? Det är ju en färdig kampanj, även om den har en del för SL att fylla ut i också.
Jag tycker oxo de håller hög nivå. Om jag vill ha lite landmärken med hög nivå har jag väl några hundra spridda på ligans olika produkter. Problemet är att jag inte vill ha landmärken, platser, frön eller något sådant fucking någonsin. Jag vill ha ett riktigt äventyr god dammit var kommer denna sinnesjuka ifrån! Det är som en mardröm där man istället för regler får "frön till regler" eller lite "spridda regel-dungar" som man sedan själv kan bygga vidare på. Varför vaknar jag aldrig från denna mardröm!! :alien: :cool: :poop:

faktiskt inte kollat in den, är den bra? Och berätta om white wizard som jag har men inte läst - varför är den säregen?

faktiskt inte kollat in den, är den bra?
Jag gillade den mycket. Den är kanske fortfarande för lös kanterna för din smak men den har en röd tråd med en naturlig dramaturgisk kurva. Som SL kan man fortfarande behöva plocka lite med materialet men det är inte någon större utmaning, i och med att det är tydligt vad som faktiskt är bärande.

Och berätta om white wizard som jag har men inte läst - varför är den säregen?
För att den bygger på att man är tjänare åt Saruman och dessutom har ett långt tidsspann. Som sagt tror jag den spelas bäst med RP gjorda för kampanjen och att SL behöver tänka ut en modelm för att hantera tidshopp på flera år ibland (om man nu inte vill trycka in annat där, men det faller ju utanför ramen).

Last edited:
Jag tycker ärligt att TORs landmärken för det mesta håller hög nivå.

Vad innebär ett landmärke i TOR? Baserat på tråden tolkar jag det som en äventyrsplats. Ingår det något mer än själva platsbeskrivningen?

Back