The One Ring - äntligen en monsterbok

Mikl

Swordsman
Det är GenCon och nyheterna duggar tätt.

Av de här nya sakerna som är på gång ser jag helt klart mest fram mot Creatures Strange and Foul. Nu är väl TOR inte det mest stridsfokuserade rollspelet men jag har ändå saknat variation på motståndare när det väl blir fajt, och brukar skruva lite på versionerna från böckerna för att åstadkomma detta.

En modul om Rohan och Gondor sitter helt rätt även om jag har kvar Rohan-boken från 1st ed.

Jag såg Tomas på Ligan klargöra i en tråd på Enworld att man inte behöver köpa den reviderade grundboken om man redan har TOR2 och om det stämmer är jag nöjd.

Ah, tänkte precis starta en sådan här tråd.

Av de här nya sakerna som är på gång ser jag helt klart mest fram mot Creatures Strange and Foul. Nu är väl TOR inte det mest stridsfokuserade rollspelet men jag har ändå saknat variation på motståndare när det väl blir fajt, och brukar skruva lite på versionerna från böckerna för att åstadkomma detta.

En modul om Rohan och Gondor sitter helt rätt även om jag har kvar Rohan-boken från 1st ed.

Tycker nog precis tvärtom om. TOR är inte ett spel eller en spelvärld som behöver massor av udda varelser. För mig duger urvalet i regelboken gott och sedan kan mer unika varelser fogs in aktuellt kampanjmaterial. (Möjligen skulle en monsterbok med äventyrsuppslag kunna vara något, alltså då menar jag 3-4 sidor per varelse, men det tror jag inte det blir.)

Sedan hoppas jag att Rohan och Gondor-boken är rejält spelbar, ge mig en kampanj att dra igång med min grupp, inte bara halvfärdiga uppslag som i Realms of the Three Rings.

Vad som vore coolt vore ett 'Morgoths Malefactarium' för att skapa egna styggelser (a la väktaren, Shelob etc) från den första tidålderns mörker.

TOR är inte ett spel eller en spelvärld som behöver massor av udda varelser.

Jag kan förstå den utgångspunkten också. Särskilt eftersom ganska stort fokus är på rollpersonernas "inre fiender" i form av shadow paths och allt som hör därtill. Jag menar ju inte heller att jag vill ha en monsterbok i stil med vad som finns till D&D med beholders, gelatinous cubes och liknande freaks.

Det kan dock kännas lite enahanda när rollpersonerna ska slåss mot "orc soldiers" för åttonde gången. Jag skulle gärna se olika varianter av både orchiska och mänskliga fiender (för att slippa göra det jobbet själv varje gång). Distinkt olika typer av spöken och vålnader är också i linje med vad som förekommer i böckerna. Det finns udda väsen som dyker upp bara en gång, som gamla pilträdsgubben och väktaren i vattnet. Till detta tillkommer saker som liksom nämns bara i förbifarten, som jättar.

Culture gaming är kul med en grupp som är intresserad men jag tycker man ska se upp med risken att källmaterialet blir mer begränsande än inspirerande. Tolkien själv verkade ju inte hålla igen när han fick feeling.

Jag skulle gärna se olika varianter av både orchiska och mänskliga fiender (för att slippa göra det jobbet själv varje gång). Distinkt olika typer av spöken och vålnader är också i linje med vad som förekommer i böckerna. Det finns udda väsen som dyker upp bara en gång, som gamla pilträdsgubben och väktaren i vattnet. Till detta tillkommer saker som liksom nämns bara i förbifarten, som jättar.
Jo, medhåll. Men jag ser hellre sådant integrerat i kampanjer och äventyr, jag kommer antagligen inte använda en renodlad monsterbok "fritt". Nu låter jag mer negativ än vad jag är. Jag har inget emot en och kommer säkert köpa den, men hade inte prioriterat en.)

Jag hänger lite i TOR-discorden och kan säga att det finns en hel del personer där som gärna vill ha en monsterbok för att lättare kunna skapa egna äventyr och kampanjer i stället för att bara spela ”officiellt” material.

Tror ni vill komma se återanvändning/referenser till de monster/väsen som dök upp i gamla Sagan om Ringen rollspelet?

Jag hänger lite i TOR-discorden och kan säga att det finns en hel del personer där som gärna vill ha en monsterbok för att lättare kunna skapa egna äventyr och kampanjer i stället för att bara spela ”officiellt” material.
Ja, jag hänger ju också lite där och sett den åsikten. Och monsterböcker är ju generellt populära. Likså jag vet att jag nuförtiden är i minoritet som föredrar att köpa färdiga officiella äventyr framför byggstenar för att skapa eget. Men det är en annan diskussion.*

* Det vill säga, jag har inget emot att skapa själv - det är en sorts kul - och då kan byggstenar givetvis vara ett komplement. Men kompletta äventyr ger trots allt  så mycket gratis att när jag köper saker ser jag gärna att de kräver minimalt eget arbete. Jag menar, jag har precis skrivit ett eget case file till Blade Runner med hjälp att Asset Pack. Det var superkul och blev bra, men det tog också 4 månader.

Last edited:
Tror ni vill komma se återanvändning/referenser till de monster/väsen som dök upp i gamla Sagan om Ringen rollspelet?
MERP? Möjligen. Det hämtade trots allt mycket inspiration från källmaterial på den fronten.

Back