Nekromanti The Oldest Killer

Giblin

Veteran
Joined
12 Jul 2005
Messages
44
Detta inlägg innehåller spoilers för O:FR-äventyret The Oldest Killer. Läs det inte om du inte spelat äventyret!

Hej!

Hade snart tänkt att dra ihop min spelgrupp för att testa introduktionsäventyret som följer med O:FR, nämligen "The Oldest Killer". Efter att ha läst igenom äventyret några gånger har jag nu stött på ett problem som jag inte kan finna en vettig lösning på. Kanske kan någon som redan spelat äventyret hjälpa mig lite?

Spelarnas motivation

Först och främst. Spelarna sitter på en pub (i en främmande stad) när en polis plötsligt kommer in och ber dem om hjälp... Inte bara är detta ett solklart exempel på ett av rollspelsvärldens största tabun (ni sitter i en bar när en man plötsligt kommer fram till er med ett uppdrag), jag ser inte alls hur spelarna skall bli motiverade nog för att vilja hjälpa polisen?

För att lösa detta har jag beslutat att äventyret istället börjar i fängelset. Rollpersonerna har av olika triviala anledningar hamnat i en cell över natten. När Larry Barnaby sedan inser att han inte har några poliser att skicka till skottlossningen erbjuder han i ren desperation rollpersonerna friheten tillbaka om de hjälper honom att utforska vad som skett. Jag valde denna start för att den ger rollpersonerna något tillbaka, och man undviker den klassiska klichén på puben.

Efter mötet med vapensmugglaren

Det verkliga problemet är vad som sker efter att rollpersonerna pratat med Bill Anderson. I äventyret antas det att rollpersonerna helt utan anledning skall besluta sig för att följa oljespåret som leder dem vidare i äventyret, men jag ser inte vad det är som skulle motivera dem till detta? Och vad tar Larry Barnaby vägen, han nämns inte efter mötet med Bill, men ändå får spelarna låna en polisbil av honom (en bil han uppenbarligen inte hade när de befann sig på puben/stationen)?

Jag tycker att starten av äventyret innehåller alldeles för få anledningar och alldeles för många antaganden för att göra spelarna motiverade nog att vilja fortsätta framåt. Är det någon som upplevt samma problem, och kanske kommit på en smart lösning?
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Jag tyckte givetvis att det var lite vitsigt att det började på ett värdshus precis som klassiska äventyr, lite ironi helt enkelt. Jag har spelat Oldest killer säkert 10 gånger och spelarna har aldrig sagt att de inte var intresserade av att hjälpa Barnaby (ja, jag vet att heter det samma som i morden i Midsommer, också ett försök till ironi). Barnaby är ju väldigt feg vilket gör att man snabbt kan fasa ut honom ur handlingen.
När det gäller oljefläcken så finns det ju senare en koppling till oljan på Veteran hemmet. Här har jag någon gång fått hjälpa spelarna att hitta oljepölen genom att de kliver i den.
Tanken är ju att spelarna ska kastas in handlingen utan att riktigt veta vad det handlar om. Detta är en tvist som vi tycker mycket om, men vill man ha mer på fötterna om OFR innan så kan man läsa på siten eller Fenix.

Hoppas det hjälper er komma igång.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Tja,

jag har inte kört det än, men i min spelgrupp (oavsett vad vi spelar) brukar motivation för att söka äventyret aldrig saknas, annars skulle dom väl spela "fia med knuff" och inte rollspel?

Det brukar alltid vara ett par som driver på framåt extra mycket, men det räcker oftast med mycket lite för att dom skall greppa tag och hålla fast i det.
 

Giblin

Veteran
Joined
12 Jul 2005
Messages
44
Jag tog väl början på lite för stort allvar i så fall :gremtongue:

Att oljan leder till veteranhemmet förstår jag, men jag är orolig för att mina spelare verkligen kommer vilja följa spåret från smugglarhuset. Varför vill de fortsätta hjälpa Barnaby? Även om de redan i detta äventyr skulle ingå i någon av O:FR-organisationerna så finns det ändå inget som tyder på att händelsen skulle vara av övernaturlig natur.

Jag funderar på om gamlingarna skall ta något från rollpersonerna, eller att de får nys om deras planer att spränga forskningsstationen. På så sätt blir det intressant för dem att riskera sina liv för att komma sanningen på spåret.

Totte said:
Tja,

jag har inte kört det än, men i min spelgrupp (oavsett vad vi spelar) brukar motivation för att söka äventyret aldrig saknas, annars skulle dom väl spela "fia med knuff" och inte rollspel?

Det brukar alltid vara ett par som driver på framåt extra mycket, men det räcker oftast med mycket lite för att dom skall greppa tag och hålla fast i det.
De kommer säkerligen att komma på rätt spår om man hintar på rätt sätt med oljespåret, men det måste finnas ett mål i slutet för att det inte bara skall kännas som att de följer en räls utlagd av spelledaren. Personligen tycker jag att den motiveringen kommer för sent i äventyret, och fösöker tidigarelägga det hela en aning.

I stort tycker jag dock att det är ett fint äventyr, och uppskattar arbetet som lagts ner på att göra veteranhemmet så detaljerat och fyllt med intressanta detaljer. Så i slutändan kommer det nog bli finemang ändå.
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
En variant som jag kört är att man går direkt på Veteran hemmet. Spelarna sammankallas blir medlemmar av ett kompani och skickas iväg att specifikt undersöka hemmet. Det sparar en del tid också för den första delen tenderar att dra ut på tiden.
Början är annars mer som en introgrej, spelarna lär känna varandra och det blir lite action.
 

Giblin

Veteran
Joined
12 Jul 2005
Messages
44
Har suttit och stakat upp äventyret i olika scener, och har märkt att detta får en att se det hela på ett helt annat sätt. I mitt fall tänker jag nog låta Barnaby åka tillbaka till polisstationen kvällen de anländer till The Royal Fox Inn (han kommer hävda att han "måste" vakta polisstationen tills de andra poliserna återvänder). Verkar spelarna inte vilja fortsätta utan honom får han helt enkelt erbjuda dem en smärre belöning om de lyckas ta fast mördaren/mördarna.

Edit: Varför vill de förstöra forskningsstationen egentligen? Vad är det Gladys vill uppnå? Och är det jag som letar dåligt, eller står det inte var lappen som förklarar anfallet mot forskningsstationen finns någonstans? Vid beskrivningen av fyren står det att den ligger "under bordet", men inte var detta bord i så fall skulle befinna sig?
 

wege

Veteran
Joined
5 Apr 2009
Messages
51
Location
Falkenberg
När jag kört äventyret så ligger den lappen i källaren, search med svårighetsgrad 10 i kontoret om de kommer dit.
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
I mitt fall så försvann barnaby på ett naturligt sätt. Karaktärerna var trötta på att han var totalt usel och feg och skickade iväg honom efter kalabaliken i smugglarhuset för att larma mynidgheterna om händelserna i just smugglarhuset.

Vad gäller att få karaktärerna på hugget så valde jag en liten annan variant. Karaktärerna hade samtliga fått ett brev om att Secret Intelligence Service / MI6 var intresserade av att värva dem till någon form av agent-organisation (inget om O:FR nämns här). Om de är intresserade (vem är inte det!?) så ombeds de möta en av organisationens rekryterare på värdshuset vid en viss tidpunkt. Karaktärerna infinner sig men det visar sig att rekryteraren har fått förhinder. Barnaby stormar in och äventyret är ett faktum (och flera spelare / karaktärer misstänker att det hela kanske är ett test för att se om de är lämpliga operatives...)
 
Top