Nekromanti The Lord of the Rings TCG

Matt Evans

Veteran
Joined
23 Mar 2003
Messages
89
Decipher har nu presenterat namnen på ett antal nya expansioner efter den nionde(!)

Alltså är följande expansioner enligt nedan:
1. The Fellowship of the Ring (Nov 6, 2001)
2. Mines of Moria (Mars 6, 2002)
3. Realms of the Elf-lords (Juni 19, 2002)
4. The Two Towers (Nov 6, 2002)
5. Battle of Helm's Deep (Mars 12, 2003)
6. Ents of Fangorn (Juli 2, 2003)
7. The Return of the King (Nov 2003)
8. Siege of Gondor (Mars 2004)
9. Mount Doom (Juli 2004)
Och de nya expansionerna:
10. Shadows (Nov 2004)
11. Black Rider (Mars 2005)
12. Bloodlines (Juli 2005)
13. The Hunters (Nov 2005)
14. Rise of Saruman (Mars 2006)
15. Treachery and Deceit (Juli 2006)
16. The Great Eye (Nov 2006)
17. Shelob's Lair (Mars 2007)
18. Age's End (Juli 2007)

// Matt Evans

Källa: http://www.decipher.com/content/2003/05/052003lotrfuture.html
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Ultrakapitalism

Ja... det där stank verkligen. Snacka om att våldta ett spel, och för att inte tala om bok (snart finns det lika många olika sorts LotR-produkter som ord i boken).

Är det bara jag som tycker att spel ofta blir ospelbara efter ett par expansioner? En eller kanske på sin höjd två kan fungera och liksom "hotta" upp spelet lite i fall man ledsnat. Men med fler än det så har spelets regler ofta blivit så inkonsekventa och obalanserade att det är, ja minst sagt ospelbart.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Ultrakapitalism

"Är det bara jag som tycker att spel ofta blir ospelbara efter ett par expansioner? En eller kanske på sin höjd två kan fungera och liksom "hotta" upp spelet lite i fall man ledsnat. Men med fler än det så har spelets regler ofta blivit så inkonsekventa och obalanserade att det är, ja minst sagt ospelbart."

Njaoo... Det beror på, jag tycker det är roligt när det kommer nya kort. Det är kul att spela Magic med någon nu för tiden, eftersom man inte känner igen någon av hans kort, och han inte känner igen några av mina.

Men ska man spela proffesionellt så kan det bugga ut litet, spelar man med alla kort så blir ju faktiskt lekarna bara bättre och bättre och matcherna blir mer och mer slumpiga.

Det är roligt när det kommer nya sätt att spela på, dock. Jag minns alla nya sorters sätt att bygga lekar på som kom iom Ice Age till Magic, och det var skitkul.

Så det har inte så mycket med antalet expansioner i sig att göra, utan mer på hur de är utformade.

/Rising
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Magic [OT]

"Det är kul att spela Magic med någon nu för tiden, eftersom man inte känner igen någon av hans kort, och han inte känner igen några av mina."

Känner verkligen igen det där. Själv lade jag av med mitt seriösa magic-spelande för många år sedan men senast igår spelade jag med en kompis genom online-klienten apprentice. Han skickade mig en lek han gjort och tog en annan själv, och nr vi väl började spela insåg jag hur vilsen och förlorad jag verkligen var.

"Så det har inte så mycket med antalet expansioner i sig att göra, utan mer på hur de är utformade."

Ja, men med expansioner menade jag att man just expanderar originalspelet, vilket inte riktigt är fallet i Magic. Där är ju varje samling av nya serier ett "nytt" Magic, liksom. Man blandar ju inte kort från Beta, 4th edition, Ice Age, Odyssey och Onsluaght. Fast det är klart; man kan ju om man vill, men det är definitivt inte meningen som det är till många andra spel, som jag alltså ofta inte tycker att de funkar i.

Dessutom är det inte så värst många nya koncept som införts i Magic om man tänker på hur många "expansioner" som kommit. Det har hållit sig väldigt konsekvent hela vägen.

Nu vet jag ju inte hur expansionerna ser i till LotR-spelet. Det kan ju vara skött på ett snyggt sätt. Någon får gärna upplysa mig angående detta.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Magic [OT]

"Där är ju varje samling av nya serier ett "nytt" Magic, liksom. Man blandar ju inte kort från Beta, 4th edition, Ice Age, Odyssey och Onsluaght"

Det är väl endast turneringsspelare som lirar så? Type 1 eller vad det heter. Jag fattade aldrig det där, jag lirar med alla kort som jag gillar, och har några nyare kort som samsas med grunderna i mina gamla lekar. Jag köper en booster ibland och tycker det är rätt festligt vad de hittar på för nya grejer. Rätt ofta hittar man ett kort som passar utomordentligt i någon lekidé som man haft för länge sedan.

Det är ju då det blir ballast att spela.

"Dessutom är det inte så värst många nya koncept som införts i Magic om man tänker på hur många "expansioner" som kommit. Det har hållit sig väldigt konsekvent hela vägen."

Tja, jag tänker inte bara på de stora omväldigande sakerna som Necropotence, utan även smågrejer. Alla kort som kan användas i en ny lekidé. Sedan tycker jag bara att det är bra att blåvitt känns som blåvitt, oavsett om man lirar en stasis-lek, en cumulative upkeep-lek eller något annat nipprigt. Det finns små variationer och nyanser som skiljer dem åt ändå.

/Riz
 

Matt Evans

Veteran
Joined
23 Mar 2003
Messages
89
Re: Ultrakapitalism

En intressant del är att de kommer i senare expansioner (efter Mount Doom) ha med sådant som inte finns i filmen, bl.a. Tom Bombadill(!?) Hur nu det skall gå ihop med alla bilder som är från filmen där han inte ens är med.

// Matt
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Magic [OT]

"Det är väl endast turneringsspelare som lirar så?"

Nej, de flesta seriösa spelare som spelat länge kör också så faktiskt (inte jämt, men ofta) av vad jag erfarat men skillnaden är att vid turneringar så är det en regel.

"Jag fattade aldrig det där, jag lirar med alla kort som jag gillar, och har några nyare kort som samsas med grunderna i mina gamla lekar."

Man kan göra så sjukligt överdrivna äcklelmygelbra lekar om man blandar vilka kort som helst så att spelarnas skicklighet vid själva spelandet tappar betydelse och det blir enbart turen som avgör. Och när man har så otroligt mycket bra kort att välja bland så är det hur enkelt som helst att hitta riktigt oövervinneliga slaktarkombon. När det är färre kort såblir det mer sport både vid själva spelandet och lekkonstruerandet. Faktiskt.

Dessutom blir det inflation av vissa kort. Vissa kort kommer att vara med i varenda seriös lek. T.ex. så kommer varje blått deck att innehålla: 4 Time walk och 4 Counter Spell och en massa andra kort jag inte kommer på nu.

"Det är ju då det blir ballast att spela."

Möjligheterna och variationen blir enorm så det blir helt klart intressantare lekar. Men det blir tyvärr så att den som lägger ut mest pengar på sitt deck blir bäst.

Jag skulle kunna ta ett litet exempel på varför vissa serier inte är bra att blanda:

En ny serie som heter Scourge har temat "dyra men äckelfetbra kort". Se själv. Tanken är att spelet ska kunna få riktiga vändningar några rundor in i spelet då man börjar få nog med mana till sina superspells. Början är relativt händelselös eller har åtminstone mindre betydelse än förut. Pondera sedan att man börjar blanda in kort som Mana Flare, Dark Ritual och kort som t.o.m. låter dig slänga spells utan att betala mana alls samt bra startcreatures. Och en Traumatize (släng halva en spelares library i en graveyard) och något kort som låter dig lägga ut kort från graveyard direkt in i spel. Och en Mirari, som för 3 colorless mana tillåter dig att kopiera en av dina überdyra instants eller sorceries som ligger i stacken. Kaos, säger jag.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Magic [OT]

"Dessutom blir det inflation av vissa kort. Vissa kort kommer att vara med i varenda seriös lek. T.ex. så kommer varje blått deck att innehålla: 4 Time walk och 4 Counter Spell och en massa andra kort jag inte kommer på nu."

Nja, okej, jag kör med att restrictade kort är restrictade. Så 4 Time Wak kan man glömma, men 4 Counterspell tycker jag är givet i blått. Annars tror jag 4 Ivory Towers och en full hand skulle vara ganska så övermäktigt.

"Men det blir tyvärr så att den som lägger ut mest pengar på sitt deck blir bäst."

En bra husregel är; alla fula brackor som har hutlöst mycket stålar får man sparka in ansiktet på oavsett hur det går i matchen. Då jämnas det ut något. :^)

"Kaos, säger jag."

Jag tycker det låter rätt roligt. Och det finns ju alltid möjligheter att vingklippa en lek. Med en en landförstörarlek kan man ju ganska säkert krossa en Mana Flare-lek. Men visst, det blir mer och mer ojämnt och en strid på marginalerna.

/Riz
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Magic [OT] [tillägg]

"Nja, okej, jag kör med att restrictade kort är restrictade."

Jaja, glömde bort att Time Walk var restriced men det finns ändå en stor mängd andra kort som skulle vara måsten att ha med i varje färg. Den stora mängden olika kort skulle liksom dra ner på variationen, konstirg nog.

" [...] men 4 Counterspell tycker jag är givet i blått.

Betänk hur en massa Counterspells skulle fungera mot en typ som kör med massor av dyra kort från den tidigare nämnda serien Scourge. Väldigt bra. Blått i allmänhet skulle bli väldigt bra eftersom de kan "countra" med hur många kort som helst om man går igenom alla serier som finns - Daze, Mana Leak, Forbid, Power Sink, Abjure, Dissipate, Foil, I Don't Think so, Denied! (hehe, varför skulle unglued förbjudas?) och självklart Counterspell för att bara nämna några (faktiskt - förutom att det finns fler counter-instants finns det enchantments och creatures som kan det också). Sedan kan man ju undra varför vissa av dessa som kommer från andra serier än där Counterspell finns är både dyrare och
sämre än just Counterspell. Balansering eftersom att en vanlig Counterspell skulle vara för bra, kanske? Jag skulle tro det. Jag tror inte heller det är utan anledning som Scourge bara har tre rätt kassa spells som kan countra (Dispersal Shield, Hindering Touch och Decree of Silence, två instants respektive en snordyr enchantment (6UU)), och ingen av dem är lika enkla eller villkorslösa som gamla hederliga Counterspell, vars kort enbart säger "Counter target spell".

"Och det finns ju alltid möjligheter att vingklippa en lek."

Ja. Typ ett mer eller mindre single-purpose-deck. Skoj att spela med en sådan ens. Eller åtminstone så skulle man vara tvungen att ha 19 side-boards som alla har sina unika användningsområden. De roligaste matcherna skulle bli då motståndarna missbedömmer varandras lekar och båda alltså väljer fel side-boards. Typ.

[tillägg]
Jag pratade just med min vän som är betydligt mer insatt i Magic än mig. Han sade att i Type1 (alla serier tillåtna) kan matcherna ibland vara över efter 3-5 rundor och oftast innan 10. Det hör mer till ovanligheterna att de räcker längre än så. Det är väl en smaksak om man vill spela så.Jag till det inte, åtminstone.
[/tillägg]
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Magic [OT] [tillägg]

"Jaja, glömde bort att Time Walk var restriced men det finns ändå en stor mängd andra kort som skulle vara måsten att ha med i varje färg. Den stora mängden olika kort skulle liksom dra ner på variationen, konstirg nog."

Okej, själv tycker jag att det inte gör något att det finns fyra Disenchant i varje vit lek, eller fyra lightning bolt i varje röd lek. Det är så självklart häftiga kort, liksom.

"Blått i allmänhet skulle bli väldigt bra eftersom de kan "countra" med hur många kort som helst om man går igenom alla serier som finns"

Fast det funkar faktiskt inte så bra att kontra allt. Jag kör alltid fyra Counterspells, fyra Power Sink, fyra hmm... den där andra countern som fanns förr, och ett par extra småcounters, men allt kan man faktiskt inte kontra. Vid ungefär 15-16 counters så tappar man nyttan av dem. Mana Leak såg dock riktigt bra ut.

"Sedan kan man ju undra varför vissa av dessa som kommer från andra serier än där Counterspell finns är både dyrare och
sämre än just Counterspell. Balansering eftersom att en vanlig Counterspell skulle vara för bra, kanske?"


Ja, det är som Demonic tutor (skall finnas med i varje svart lek) och Vampiric Tutor (bara kanske skall med).

"Jag pratade just med min vän som är betydligt mer insatt i Magic än mig. Han sade att i Type1 (alla serier tillåtna) kan matcherna ibland vara över efter 3-5 rundor och oftast innan 10."

Okej, men det beror nog mest på att de är powerspelare. Jag har aldrig ens velat bli en sådan. Jag är en glad hobbyspelare bara. De flesta kortspel är roligast om man inte har hur mycket kort som helst. Guardians blev till exempel svintrist så fort jag köpte mycket kort till det, och Pokemon var ett annat bottennapp. Netrunner är förmodligen värst; ett skitroligt spel från start, men som blir trist så fort man har köpt ungefär åtta-nio boosters.

/Rising
som har många ideer på hur man skulle kunna göra ett riktigt roligt CCG-kortspel. som både skulle vara kul direkt ur asken och när man gjorde sina egna lekar.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Magic [OT] [tillägg]

"Okej, själv tycker jag att det inte gör något att det finns fyra Disenchant i varje vit lek, eller fyra lightning bolt i varje röd lek." & "Ja, det är som Demonic tutor (skall finnas med i varje svart lek) och Vampiric Tutor (bara kanske skall med)."

Jag har den åsikten att jag inte gillar kort som alltid förekommer i alla lekar med rätt färg. Det tar bort spänningen med kortet och gör det förutsägbart.

"Vid ungefär 15-16 counters så tappar man nyttan av dem."

Jo, självklart. Anledningen att jag nämnde så många var för att försöka poängtera anledningen att det finns counterspells av olika kaliber. Ja, för balansering alltså.

"Okej, men det beror nog mest på att de är powerspelare. Jag har aldrig ens velat bli en sådan."

Jag ser faktiskt på Magic som en sport; det finns turneringar och tävlingar med riktiga priser och det går att bli en märkbart mycket skicklig utövare. Precis som i t.ex. fotboll. Och Magic finns det både glada amatörer och proffs. Ja, precis som i fotboll men även alla andra sporter för den delen. Nåja, är man ett proffs vill man oftast vinna och förutom genom träning gör man detta genom att förbättra ens förutsättningar med bra fotbollsskor, bättre cyklar eller genom att använda de värsta korten man får tag på, beroende på sport. Gör man inte det är man dömd att bli nertrampad av sina konkurenter. Skulle Ronaldo vägra använda sina fotbollsskor vid matcher så skulle hans förutsättningar försämras ganska avsevärt.

Vid det här laget har jag dock glömt varför jag drog denna analogi över huvudet taget vilket gör den ganska poänglös... ehm... men så är det! Ät den rå!

En annan analogi jag kom på är att om man tillåter proffsen använda vilka kort det vill i Magic skulle vara som att börja tillåta doping i sporter. Resultaten förbättras för alla och allt blir extremare men utövarnas egna skicklighet överskuggas av dopingmedlens påverkan. Eller nå.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Magicformat [OT]

I turneringar finns det ett antal olika format. Till att börja med finns det de turneringar dit man tar med sin egen lek, som ska innehålla minst 60 kort plus en sideboard på antingen 0 eller 15 kort. Sideboarden är till för att modifiera leken mellan omgångar - en match är oftast bäst av tre omgångar. Följande constructed-format finns:
Vintage/Type 1: Alla "riktiga" kort är tillåtna (alltså inte Portal- eller Unglued-kort eller speciella promotionkort) utom de som kräver händighet (t ex Chaos Orb) eller som har med insats att göra. Vissa är dock "restricted", alltså begränsade till ett per lek, eftersom de är jävelbra (t ex Moxar, de flesta tutors, Ancestral Recall, Necropotence, o s v).
Type 1.5: Som Type 1, fast alla kort som där är restricted är i stället förbjudna.
Extended/Type 1.x: Kort från expansionerna Tempest, Urza's Saga, Mercadian Masques, Invasion, Odyssey och Onslaught, sub-expansionerna till dessa (t ex Planeshift och Apocalypse till Invasion) samt grundsetten till dessa (än så länge 6th och 7th ed). Nya kort läggs till allt eftersom de kommer, och vart tredje år roteras tre expansioner ut (så 2005 kommer Tempest, Urza's Saga och Mercadian Masques att rotera ut tillsammans med 6th ed). Vissa kort är bannade i Extended.
Standard/Type 2: Det senaste grundsettet (7th ed för tillfället), de två senaste stora expansionerna (Odyssey och Onslaught f.n.) och subexpansionerna till dessa (Torment, Judgment, Legions och snart Scourge). En storexpansion med tillhörande subexpansioner roterar ut varje år samtidigt som en ny storexpansion roterar in.
Block: Den senaste storexpansionen med tillhörande subexpansioner (f.n. Onslaught, Legions och snart Scourge) - notera att grundsettet inte ingår.
I samtliga fall gäller att så länge kortet finns med i en legal expansion får man lika gärna använda samma kort från en annan expansion - du får gärna spela med en Counterspell från Revised trots att du spelar i en Standardturnering (det är dock texten på den nyaste som gäller).

Sedan finns det turneringar där man bygger sin egen lek av kort man får på platsen, totalt minst 40 kort plus överblivna kort i sideboard (man får lägga till extra basland). Även dessa finns i tre olika varianter som eventuellt kan blandas i samma turnering:
Sealed Deck: Man får en "starter" (60 kort plus 20 basland) och två boosters - generellt sett en starter för en storexpansion och en booster från varje subexpansion som hör till - och får helt enkelt göra det bästa av situationen.
Booster Draft: Åtta spelare sitter runt ett bord med tre boosters var (generellt sett en av varje set i en expansionscykel, t ex Invasion - Planeshift - Apocalypse). När draften börjar öppnar man sin första booster, väljer ut ett kort, och skickar resten vidare till spelaren bredvid. Proceduren upprepas tills korten i den boostern tagit slut, varpå man öppnar nästa booster och upprepar proceduren, fast skickar korten åt andra hållet. Slutligen går man åt första hållet med den tredje boostern. På det viset har man mer inflytande på vilka kort man får än i Sealed Deck, och kan försöka ta kort som passar ihop, och försöka lista ut vad motståndarna spelar ("Hmm, jag får inga bra röda kort från snubben bredvid. Han spelar nog rött.")
Rochester Draft: Återigen, åtta spelare runt ett bord med tre boostrar var. Skillnaden är att man tar bara en booster i taget (i stället för en var), och lägger korten öppet på bordet så att alla ser vad de andra tar. Mycket långsamt, så den används rätt sällan.

Det här gäller som sagt var bara för officiella turneringar. Hur man spelar hemma runt köksbordet bryr sig inte WOTC om.
 

Erik_UBBT

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
61
Location
Partille
Re: Ultrakapitalism

Det har varit tal om att Decipheranställda ska klä ut sig och fotograferas... :gremsmile:
Redan nu förekommer vissa (digitala) modifikationer, har t.ex. för mig att bilden till Frying Pan inte är hämtad direkt från filmen.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Bilder

Det fanns ju faktiskt teckningar i (rollspels) grundreglerna, och de var ju inte så hemskt dåliga.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Och så rollspelet.

Moria
Boxed with maps, a 32-page book, and a 96-page book. Details the ancient realm of the dwarf-lords. An old-fashioned subterranean adventure with lots of twists, traps, and caverns. The fellowship will be tested at every turn as they journey through the twisted underground mazes of Moria. MSRP: $34.95

May 2003

Den skall ju redan vara ute, och det verkar vara det närmaste färdigt äventyr de tänker släppa på ett bra tag. Någon som har kikat i den och sett om det är nått att ha?

Kul med äventyr som kommer i box. :)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,555
Location
Fallen Umber
Re: Magic [OT] [tillägg]

Okej, men det beror nog mest på att de är powerspelare. Jag har aldrig ens velat bli en sådan. Jag är en glad hobbyspelare bara. De flesta kortspel är roligast om man inte har hur mycket kort som helst. Guardians blev till exempel svintrist så fort jag köpte mycket kort till det, och Pokemon var ett annat bottennapp. Netrunner är förmodligen värst; ett skitroligt spel från start, men som blir trist så fort man har köpt ungefär åtta-nio boosters.
De flesta som spelar Magic på tävlingsnivå brukar nog inte spela så mycket Constructed för skojs skull (utan mest som träning inför turneringar), men Limited är en annan sak. Att spela boosterdraft i lag, tre mot tre, är väldigt kul, och man slipper hela problemet med att man kan få för mycket kort. Nackdelen är naturligtvis att det kostar pengar, men om man orkar kan man komma undan detta genom att plocka ihop sina egna boosters (det finns en användbar packgenerator på svenskamagic.com).

(Ett annat spel som jag tycker blev trist när man köpte för mycket kort var Kult. Nr jag hade köpt tre starters kunde jag bygga en kombolek som vann runda 3-4 varje gång...)


/Dimfrost
 
Top