Nekromanti The Lord of the Rings från 1978 [Normkritik]

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag såg den tecknade Lord of the Rings av Ralph Bakshi från 1978. Alltså denna!

Jag tänkte därför göra en liten recension av dem men kommer använda mig av normtestet som Mattias Lejbrink tagit fram (http://www.enormkritik.se/).

Filmen såg jag ofta som liten då vi hade den på VHS och man kan väl säga att den inte åldrats med värdighet. Men vad den handlar om tänker jag inte gå in på. Den följer böckerna någorlunda korrekt och slutar vi slaget om Helms Klyfta. Har man missat böckerna eller PJ's filmer så får man gå och dra något gammalt över sig eller läsa in sig på wikipedia.

Kön
Här håller de sig Tolkien så det är en snoppfest utan dess like. Men det finns kvinnor. Galadriel är hispig och dillar om maktens ring och ger hjälten (Frodo) ledtrådar om vad som komma skall. I Edoras blir även Eowyn presenterad men hon har ingen dialog - däremot står hon där och ser lite... tja menlös ut. Men till skillnad från The Hobbit finns det trots allt varelser av det täcka könet med.

1 poäng.

Etnisk tillhörighet

Här blir man överraskad för här kassar filmen in full pott. Den är så etniskt blandat att man tror att en nervös hem och skolaförening har skrivit manuset i rädsla för att bli anklagade för diskrimination. Och visst blir man förvånad! Inte minst att utbygdsjägaren Aragorn är en av nordamerikas urbefolkning. Han är som plockad från ett reservat, ge honom fjädrar och en tomahawk och det skulle vara som från en tecknad western. Sedan har vi Boromir som är den vite mannen i historien. Men här visas det upp en bitter fantasyviking med pälskalsonger, stort skägg och hjälm med horn (något som är något udda från en högkultur som Gondor). Sedan har vi självklart hobbitar vilka ser ut som väna disneybarn, en dvärg med burrigt skägg, alven Legolas som är alv och så massor med orcher. Dessa är svarta, stora självlysande tänder och ögon och går klädda i säckväv. Balrogen finns även med, om man nu kan säga att det är en etnisk tillhörighet, men han ser ut att vara någon typ av furrie!

2 poäng

Funktionsnedsättning
Det finns faktiskt ett antal funktionsnedsättningar i filmen. För det första har vi ringvålnaderna som krälar och haltar omkring med reumatiska leder, klumpfot och nästintill blinda. De får kravla sig efter marken eller lukta sig fram. Det är nästan synd om dem att Sauron skickar ut några som borde ha varit sjukförsäkrade. Man för förutsätta att Sauron är politiskt långt åt höger och anser att folk ska jobba tills de stupar.

Den som är mest central är Samwise Gamge. I den tecknade filmen har de valt att porträttera honom som en figur med antingen downs syndrom eller någon annan typ av störning. Han står ut från alla karaktärer men är ändå accepterad i gemenskapen även om man förstår att han är endast med eftersom han är "vän" med Frodo. Däremot blir det lite obehagligt på sina ställen då det känns fel att ha med honom på ett så farligt uppdrag.

Gollum bör också tas upp. Lider av grava anorektiska problem, missbruk till ringen som gör att han inte kan tänka på annat och massor med allergiska reaktioner till blandanat alvrep. Inser nu att Frodo tvingas resa genom klippig och farlig terräng tillsammans med två individer som borde vara berättigad till personlig assistent och kanske färdtjänst.

Poäng 2

Sexuell läggning
Här är det svårt att säga eftersom sex i allmänhet är rätt så främmande från Tolkien. Inte ens vanligt hetropök verkar vara något som trånas efter. Det finns ju självklart bandet mellan Frodo och Sam men med tanke på Sams mentala nivå så finns det en obehaglig känsla av att Frodo kanske utnyttjar Sam.

Det finns även en scen där Grima Ormtunga (som ser ut som en kortväxt mafiosotyp med tunn mustasch, svart mantel och röda ögon) stryker slemmigt över kung Theoden och man får en känsla att han kanske utnyttjar den skäggiga hästherren för att smaka av det adliga ståndet... men det är så pass långdraget att jag inte räknar med det.

Enterna dyker ju också upp och eftersom de har tappat entiskorna kan man ju förutsätta att det kanske förekommer någon typ av homoakt där nån stoppar in kvisten i ett kvisthål bara för att komma till skott. Men som sagt... inget som visas.

Poäng 1 (för Frodo och Sams relation)

Ålder
Här är det ytterligare full pott igen. Unga hober (i deras mått mätt) umgås med flertusenåriga trollkarlsgubbar, alver, medelåders män och liknande. Det finns förvisso inga barn men hoberna ser ut och beter sig på många sätt som sådana.

Poäng 2

Slutsumma 8 poäng. Således kan man säga att Bakshis sagan om ringenfilm trots allt är rätt så normbrytande.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Man för förutsätta att Sauron är politiskt långt åt höger och anser att folk ska jobba tills de stupar.
Det är ju mer eller mindre etablerat, Sauron är nån form av korporativist typ. Word of God:

As for Sauron's motives, Tolkien noted that "it had been his virtue (and therefore also the cause of his fall ...) that he loved order and coordination, and disliked all confusion and wasteful friction." Thus "it was the apparent will and power of Melkor to effect his designs quickly and masterfully that had first attracted Sauron to him."[18] This shows one of the great paradoxes of Sauron: he wanted order and industry, but followed Melkor's destructive and chaotic path to obtain it.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Filmen är gjord med rotoscope, det vill säga att de filmade rubbet med skådisar och sen kalkerade av gubbarna. Bakshi ville få till verkligare rörelser. Tyvärr tog pengarna slut, och man fick slarva. Det märks mest framåt slutet av filmen då man mest mara färglagt de i svartvitt filmade rohan- och orchstatisterna.

När det gäller hoberna så spelades de av barn. Utom Sam, som spelades av en dvärg. Varför Bakshi valde det gjorde det valet vet jag inte, men Sam rör sig annorlunda och ser mycket äldre ut än de andre hoberna. Galadriel lär ha spelats av en playmate, enligt legenden. Hon ser i alla fall ut som en Playboy-brud.

Bakshi ville att Aragon skulle se ut och kännas som Clint Eastwood. Det funkade ....sådär. :gremwink: Men han har i alla fall John Hurts coola röst.
Och Legolas röst är Anthony Daniels, dvs C-3PO!
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Det här är en rolig jämförelse mellan den gamla och nya filmen.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/tn0JSZTr_j4"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/tn0JSZTr_j4" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Arfert said:
Filmen är gjord med rotoscope, det vill säga att de filmade rubbet med skådisar och sen kalkerade av gubbarna.
Gjorde de verkligen det med hela filmen? Jag har fått för mig att det endast gällde masscenerna. Dessutom har jag för mig att de även köpte in gamla ryska historiska filmer att använda som grund för de fältslagsscener som förekommer.

/Anders
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Organ said:
Arfert said:
Filmen är gjord med rotoscope, det vill säga att de filmade rubbet med skådisar och sen kalkerade av gubbarna.
Gjorde de verkligen det med hela filmen? Jag har fått för mig att det endast gällde masscenerna. Dessutom har jag för mig att de även köpte in gamla ryska historiska filmer att använda som grund för de fältslagsscener som förekommer.

/Anders
Hela filmen. Syns ju tydligt när man tittar på hur folk rör sig.

Och jag tror inte ryssarna gjorde filmer med orcher. :gremsmile:
I slutet av filmen, Helms klyfta, slutade man att rotoscopa, man bara kolorerade svartvita filmen i stort sett. Utom huvudpersonerna. Man ser maskerna och säckväven på Orch-statisterna...
 
Top