The Last of Us - diskussionstråd

Har sett de sista två avsnitten i säsong 2 nu.

Det näst sista följer mallen för ett flashback-avsnitt som blivit rätt typiskt i tv-serier. Lite segt tycker jag tyvärr överlag. Hade nog fördragit att få se tillbakablickarna pö om pö i de övriga avsnitten. Payoffen är dock mästerlig!

Det sista avsnittet var en del lågt och mycket högt. Fotot är nog snyggare än vad det någonsin varit tidigare! De känslosammare scenerna levererar! Tematiken fortsätter att fördjupas. Det finns så många lager kring de moralfilosofiska resonemangen kring hämnd, jag kan nog faktiskt på rak arm inte komma på många historier som går lika djupt angående detta.

En del skönhetsfläckar finns. Folk dyker upp vid precis rätt (och fel) tillfälle vilket känns löjligt lägligt, framförallt eftersom det samtidigt ska säljas in att vi befinner oss i en kaotisk krigszon. Ellis lilla avstickare när båten spolades in på land kändes helt onödig och borde klippts bort. Jag gillade inte cliffhanger-slutet. Många serier gör sådär och det känns nästan lite förolämpande. Som om de är skraja att man inte ska titta vidare annars. Sen en liten nitpick men varför blir Ellis tjej bandagerad på utsidan av byxan?! Jag är ingen läkare men jag förstår inte vad ett sådant bandage alls skulle göra för nytta?

Nåväl, det är inte genomgående problem i säsongen utan små enskildheter. Allt som allt mycket bra! Är man intresserad av filosofisk tematik kring hämnd kan jag inte tänka mig att man skulle ogilla detta. Om det inte är något som intresserar en är det nog inget måste att se, även om mycket annat bra finns här också.

Har sett de sista två avsnitten i säsong 2 nu.

Det näst sista följer mallen för ett flashback-avsnitt som blivit rätt typiskt i tv-serier. Lite segt tycker jag tyvärr överlag. Hade nog fördragit att få se tillbakablickarna pö om pö i de övriga avsnitten. Payoffen är dock mästerlig!

Det sista avsnittet var en del lågt och mycket högt. Fotot är nog snyggare än vad det någonsin varit tidigare! De känslosammare scenerna levererar! Tematiken fortsätter att fördjupas. Det finns så många lager kring de moralfilosofiska resonemangen kring hämnd, jag kan nog faktiskt på rak arm inte komma på många historier som går lika djupt angående detta.

En del skönhetsfläckar finns. Folk dyker upp vid precis rätt (och fel) tillfälle vilket känns löjligt lägligt, framförallt eftersom det samtidigt ska säljas in att vi befinner oss i en kaotisk krigszon. Ellis lilla avstickare när båten spolades in på land kändes helt onödig och borde klippts bort. Jag gillade inte cliffhanger-slutet. Många serier gör sådär och det känns nästan lite förolämpande. Som om de är skraja att man inte ska titta vidare annars. Sen en liten nitpick men varför blir Ellis tjej bandagerad på utsidan av byxan?! Jag är ingen läkare men jag förstår inte vad ett sådant bandage alls skulle göra för nytta?

Nåväl, det är inte genomgående problem i säsongen utan små enskildheter. Allt som allt mycket bra! Är man intresserad av filosofisk tematik kring hämnd kan jag inte tänka mig att man skulle ogilla detta. Om det inte är något som intresserar en är det nog inget måste att se, även om mycket annat bra finns här också.
Jag är intresserad av tematik kring hämnd och de filosofiska aspekterna som serien försöker behandla. Tycker fortfarande att säsong 1 och spel nr 1 är så jävla bra. Men säsong 2 och spel nr 2 är för mig inte alls speciellt bra att hantera just den tematiken, det blir mer pretentiöst än ambitiöst och jag är väldigt besviken. Jag är inte speciellt upprörd längre då min besvikelse över händelseförloppen i säsong 2(och säsong 3 med största sannolikhet) redan bearbetats av mig då jag spelade spel nr 2. Last of Us part 2 är precis som säsong 2, vackra att titta på men inte speciellt bra på mycket annat. Min personliga åsikt självklart…

Dock är min uppfattning att många som just är intresserade av tematiken i serien, faktiskt inte alls tycker att säsong 2 gör det på ett speciellt bra sätt.

Jag är intresserad av tematik kring hämnd och de filosofiska aspekterna som serien försöker behandla. Tycker fortfarande att säsong 1 och spel nr 1 är så jävla bra. Men säsong 2 och spel nr 2 är för mig inte alls speciellt bra att hantera just den tematiken, det blir mer pretentiöst än ambitiöst och jag är väldigt besviken.
Av nyfikenhet (och gärna utan att spoila säsong 3 om det går), vari ligger det pretentiösa?

Vi tycker ju ganska lika om analysen i ettan, att Joel hade varit som den där ledaren vars bror fött om han satts i samma sits och att personlig hämnd därmed inte ur ett utilitaristiskt inte kan vara bra. Det säsong 2 gör bra är att man diskuterar samma fråga inte bara genom utilitarism kontra individualitet, utan även interpersonella relationer. Dels hur Joel bara genom att vara den han är påverkar Ellie angående hans dåliga sidor. Även om Ellie fördömer hans agerande gör hon själv samma och det hintas tydligt om att hon förmodligen inte hade gjort så om det inte vore för hans inflytande. Detta är något jag själv som pappa tyckte var väldigt relaterbart. Man lovar sig själv att inte göra samma misstag som sin egen pappa, men shit det är så mycket lättare än vad man kan föreställa sig att göra just det. Sen att detta ställs mot Ellies nya relation och hur hon riskerar att bli en ”Joel” för den familjen i negativ mening. Samtidigt som både Joel och Ellies relation samt Ellies nya relation målas upp så fint, det gör det så otroligt mångbottnat och nästan helt utan pekpinnar. Det är jäkligt skickligt tycker jag!

Nåja, det var min lilla utläggning. Det finns fler grejer jag gillar alldeles bortsett från tematiken, men det är tematiken som lyfter säsongen från att vara spännande dussinunderhållning till något riktigt bra och intressant. Sen menar jag absolut inte att alla behöver gilla den eller tycka den är intressant, each to their own 🙂

Ellis lilla avstickare när båten spolades in på land kändes helt onödig och borde klippts bort.
Det måste ju ha varit något mer tänkt med den scenen som tagits bort, jag tänkte precis samma sak.

Det måste ju ha varit något mer tänkt med den scenen som tagits bort, jag tänkte precis samma sak.
Ja precis, eller att det är något som kommer få en payoff i nästa säsong. Men även om så sker var det inte snyggt hanterat här.

Nu har även jag tittat ikapp fram till näst sista avsnittet.

Vad jag framför allt funderar på är vad som skiljer den här serien från den mest kända zombie-serien, The Walking Dead. Jag tycker att The Last of Us oftast är mer nyanserad. Det handlar inte bara om att fly längs motorvägarna, utan i högre grad om de enskilda karaktärerna och deras relationer (jag vet förstås att det finns karaktärsporträtt även i The Walking Dead, men de är i mina ögon mer stereotypa). Såg det tillbakablickande, lugna avsnittet igår. Det avviker från resten, men jag gillar att skaparna vågade ta det steget för att fördjupa karaktärerna. Backstoryn kring vilka zombierna är tycker jag också är mer intressant här. Av det jag har sett hittills.

Jag har aldrig spelat spelet The Last of Us, men jag noterar förstås att en del scener och premisser har en spelig karaktär. Någon enstaka gång har det stört mig, men det är bara en anmärkning i marginalen. Att göra en dramaserie av ett spel funkar bra eftersom skådisarna och storyn genomgående är bra. Fotot är också snyggt gjort. Det gröna inslaget ser ut som i spelet (?), men ger ändå en fin visuell kontrast. Allt är inte action.

Om det finns mer att hämta i en tredje säsong kan jag inte riktigt avgöra ännu, men min känsla är att storyn börjar nämna sig vägs ände. Relationen mellan Joe och Ellie är så pass central att jag har svårt att se franchisen utan den. Det går naturligtvis att fortsätta ändå, men blir det då inte mest en zombie-serie i stil med The Walking Dead? Poängen med The Last of Us är åtminstone för mig att det är en serie med en helt egen premiss.

Last edited:
Av nyfikenhet (och gärna utan att spoila säsong 3 om det går), vari ligger det pretentiösa?

Vi tycker ju ganska lika om analysen i ettan, att Joel hade varit som den där ledaren vars bror fött om han satts i samma sits och att personlig hämnd därmed inte ur ett utilitaristiskt inte kan vara bra. Det säsong 2 gör bra är att man diskuterar samma fråga inte bara genom utilitarism kontra individualitet, utan även interpersonella relationer. Dels hur Joel bara genom att vara den han är påverkar Ellie angående hans dåliga sidor. Även om Ellie fördömer hans agerande gör hon själv samma och det hintas tydligt om att hon förmodligen inte hade gjort så om det inte vore för hans inflytande. Detta är något jag själv som pappa tyckte var väldigt relaterbart. Man lovar sig själv att inte göra samma misstag som sin egen pappa, men shit det är så mycket lättare än vad man kan föreställa sig att göra just det. Sen att detta ställs mot Ellies nya relation och hur hon riskerar att bli en ”Joel” för den familjen i negativ mening. Samtidigt som både Joel och Ellies relation samt Ellies nya relation målas upp så fint, det gör det så otroligt mångbottnat och nästan helt utan pekpinnar. Det är jäkligt skickligt tycker jag!

Nåja, det var min lilla utläggning. Det finns fler grejer jag gillar alldeles bortsett från tematiken, men det är tematiken som lyfter säsongen från att vara spännande dussinunderhållning till något riktigt bra och intressant. Sen menar jag absolut inte att alla behöver gilla den eller tycka den är intressant, each to their own 🙂
Hela tematiken med hämnd ur ett filosofiskt perspektiv blir svårt att diskutera utan att spoila säsong 3. Jag har spelat båda spelen, det första fler gånger än vad jag kan räkna till och det andra en gång på ps4 och en och en halv gång på ps5/ps5-pro. När väl säsong 3 har släppts och du själv ser vad som kommer hända där så kan vi diskutera vad jag tycker är pretentiöst. Detta då jag har svårt att se säsong 2 stå på egna ben med tanke på att säsong 2 och 3 är baserade på spel nr 2.

Ser fram mot att se hur du tycker om säsong 2 när säsong 3 har släppts!

Hela tematiken med hämnd ur ett filosofiskt perspektiv blir svårt att diskutera utan att spoila säsong 3. Jag har spelat båda spelen, det första fler gånger än vad jag kan räkna till och det andra en gång på ps4 och en och en halv gång på ps5/ps5-pro. När väl säsong 3 har släppts och du själv ser vad som kommer hända där så kan vi diskutera vad jag tycker är pretentiöst. Detta då jag har svårt att se säsong 2 stå på egna ben med tanke på att nöden säsong 2 och 3 är baserade på spel nr 2.

Ser fram mot att se hur du tycker om säsong 2 när säsong 3 har släppts!
Absolut. Det ska bli jättekul att diskutera, ser verkligen fram emot nästa säsong och att få prata om den :)

Back