Nekromanti The Island of Doctor Moreau

Lord Avallach

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
142
Location
Uppsala
Här är lite regler för Livsmanipulation som jag tänkte använda i vår spelgrupp. Det hela är ännu ofärdigt men det skulle vara skoj om någon hade några synpunkter - hjälper för att slipa vidare. Inspiration kommer från thalamur, nekromantiregelerna samt från lite olika trådar här på forumet

/Folke
 

Attachments

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Wow! Har bara skummat igenom än så länge. Men sånt här diggar jag järnet! Har försökt åstadkomma något liknande själv, men inte lyckats alls lika bra! Bra jobbat!
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Vad jag tycker (spoilers mina spelare)

Kul att någon har tagit upp manteln igen och faktiskt gjort något av den här typen av effekter - antar att de "olika trådar" du kollat är de gamla diskussionerna om biomanti, som jag fotfarande kallar det. Jag kör på det i mitt Mundana, men låter det hela skötas efter mitt godtycke, speciellt som det inte är något som spelarna kommer att begagna.

Det jag rent spontant kan säga är att jag har lite svårt för konceptet livsmönster som ett [meta]fysiskt objekt - enligt mig borde det benämna den grundläggande strukturen i det biotropiska fältet och snarast fungera som ett biotropiskt "sant namn" för varelsetypen, inte något som plockas ut och sätts in någon annan stans (du får ursäkta om jag missförstått vad du menar i texten - rätta mig då). I mitt Mundana brukar de alkemiska processerna också utföras med hjälp av biomanti för att verkställa själva förändringarna - det är alltså en kombination av alkemi och speciella biotropiska effekter (även om det finns minst ett exempel - den jargiska skriften Alchemia Corpori et Vitae, som använts av en magiokunnig alkemist i kampanjen - på biomanti utövad utan magisk hjälp. Den är väsentligt svagare, dock). I Alver II kommer det t.ex. troligen komma en effekt för att förändra växters utseende och kanske ännu mer växtrelaterade biotropieffekter, ifall du vill vara beredd i förväg.

Sedan tycker jag att det ska vara möjligt att modifiera levande varelser utan Volshaka, även om mineralets effekter gör processen mångdubbelt enklare/effektivare/potentare, med i texten nämnda bieffekter.

Effekten Manipulera tycker jag borde följa samma mall som för vandöda, och ändra ett attribut med Ob1T6 per magnitud, annars känns den ganska menlös (speciellt som livsmanipulationen ju innebär en massa extraarbete som nekromantin inte kräver).

Regler för att applicera en annan typ av hud (fjäll, kraftigt skinn och annat naturligt pansar) från redan levande borde finnas förutom den generella (tyckte inte den passade helt i någon av de möjligheter som finns).

Sedan skulle det också vara bra med några kommentarer om hur den skapade varelsens beteende blir, ifall jag inte bara missat att det står någonstans, och framför allt möjligheten att påverka varelsens sinne med livsmanipulation. De två mänskliga modifierade varelserna som jag låtit förekomma i kampanjen var troligen thalaskiska problemelement som meddelst lobotomi och påföljande biotropisk manipulation blivit lydiga tjänare åt en thalaskisk medborgare.

I övrigt är det bara irrelevanta detaljer som stör mig här och där, och de har nog att göra med personliga preferenser.

Det blev ett ganska långt inlägg, men jag hoppas att några konstruktiva grejjer kom med i alla fall.

Över huvud taget tycker jag det är ett bra system (frånsett att det inte är färdigt än, då ;)); tabellerna kommer jag nog att återvända till som inspiration för min egen biomanti, och när du blivit klar kanske jag till och med kan låta mina mutanter bli regelstyrda :gremwink:
 

Lord Avallach

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
142
Location
Uppsala
Re: Vad jag tycker (spoilers mina spelare)

Det jag rent spontant kan säga är att jag har lite svårt för konceptet livsmönster som ett [meta]fysiskt objekt - enligt mig borde det benämna den grundläggande strukturen i det biotropiska fältet och snarast fungera som ett biotropiskt "sant namn" för varelsetypen, inte något som plockas ut och sätts in någon annan stans (du får ursäkta om jag missförstått vad du menar i texten - rätta mig då).
Jag tänkte mig det som mönster av biotopisk energi, en manifestation av en varelses väsen (jag har inte funderat så mycket på hur det yttrar sig men jag tänkte mig det lite vagt som virvlande ljus i glasburkar.... Jag vet att det låter lite som att man drar ut och stoppar in, men jag menade det mer som en manifesterad 'karta' över varelsen, en karta vars kraft man kan använda för att göra ändringar i själva 'terrängen'

Effekten Manipulera tycker jag borde följa samma mall som för vandöda, och ändra ett attribut med Ob1T6 per magnitud, annars känns den ganska menlös
Jag stod och vägde på hur mycket varje magnitud skulle ge, men det slutade med att det skulle vara en mindre ändring och tänkte mig Livsmanipulation som något man gör på sikt och man ska kombinera med avel

Regler för att applicera en annan typ av hud (fjäll, kraftigt skinn och annat naturligt pansar) från redan levande borde finnas förutom den generella (tyckte inte den passade helt i någon av de möjligheter som finns).
I fusiongrejen hud så menade jag ytan från en annan varelse, oavsett om den är fjällig, slemmig eller vad nu. Kanks eska förtydliga

Sedan skulle det också vara bra med några kommentarer om hur den skapade varelsens beteende blir, ifall jag inte bara missat att det står någonstans, och framför allt möjligheten att påverka varelsens sinne med livsmanipulation.
Det skulle det verkligen. Ska definitivt ta med i nästa ansträngning. Har en hel del lösa trådar med själar (och deras rang) som måste tas tag i oxå

Tack för kommentarerna!

/Folke
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Vad jag tycker (spoilers mina spelare)

Jag tänkte mig det som mönster av biotopisk energi, en manifestation av en varelses väsen (jag har inte funderat så mycket på hur det yttrar sig men jag tänkte mig det lite vagt som virvlande ljus i glasburkar.... Jag vet att det låter lite som att man drar ut och stoppar in, men jag menade det mer som en manifesterad 'karta' över varelsen, en karta vars kraft man kan använda för att göra ändringar i själva 'terrängen'
Bara för att förtydliga: det var just det här jag hade svårt med. Som kanske märks bygger mitt system på att du med magi muterar det biotropiska fältet, vilket enbart kräver kunskap, biotropi och troligen en hel del alkemisk utrustning och reagenter. Min hjärna har helt enkelt svårt att föreställa sig det hela, helt enkelt, för konceptet sönderplockat är ju bara ett slags grov, magisk retroviral genmodifiering, vilket ju existerar i verkligheten. Det blir faktiskt bättre om jag tänker på det som biomagiska genprover...

Jag stod och vägde på hur mycket varje magnitud skulle ge, men det slutade med att det skulle vara en mindre ändring och tänkte mig Livsmanipulation som något man gör på sikt och man ska kombinera med avel
Vilket förklarar saken; min version är generellt snabbare för att kunna få användning på levande individer, men den använder också magi i högre grad.

Det skulle det verkligen. Ska definitivt ta med i nästa ansträngning. Har en hel del lösa trådar med själar (och deras rang) som måste tas tag i oxå
Ja, du har väl koll på att misslorna numer har själar av rang 4, vilket förklarar deras minnesdelningsförmågor? (och betyder att de placerar sig i samma liga som drakar, sagittaurer och kanskekamorfer, som typ är de enda andra varelserna med själar över rang 3...)

Gör gärna något utkast på en biomantisk belial (eller lisch? ;)), artificiell demonhybridisering och liknande saker också om du känner på det - vore intressant att se vad som i så fall blir av det.
 

Lord Avallach

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
142
Location
Uppsala
Re: Vad jag tycker (spoilers mina spelare)

Jag gick och funderade lite på demonhybridisering till den kampanj som aldrig blev av. Tänkte mig att det teoretiskt borde på om man följer samma princip som lischtillverkning vilket är ett bra exempel på väsenstranformation. Först måste man ha tag på sitt sanna namn som demon/halvdemon, sedan krävs en ordentligt källa till demonisk kraft samt en katalysator som satte igång det hela. Gällande källan till demonisk kraft så tänkte jag mig att deet gick att göra på två sätt; 1) Ren daimotropi i mängder 2) Kannibalisera en demon. Jag tänkte att i det första fallet så skulle man kunna bli en demon helt och fullt (bye bye mundana, med tanke på vad det magiska fältet gör med demoner. Skulle man däremot 'stjäla' en befintlig demons essens så tänkte jag mig att man kunde inspireras av moddarna för demoniska belialer i VoM

Angående biolischar så hade jag med något liknande i ett äventyr jag spellede där rollpersonerna åkte till Svarta tornen i Sunari. Det visade sig att den coloniske ståthållaren som en gång bott där var en livsmanipulatör av rang (vilket förklarade kuradimonstren) vid namn Veraxiel. Veraxiel hade kommit på ett sätt att binda sitt essens (sitt livsmönster..) och själ till de biotropiska kraftflödena i världen. Han hade dock blivi dräpt av magiker från Legio Colonan men hans livsmönster fanns ju kvar i världen vilket gjorde att inte helt var borta. Det han gjorde var att besätta levande varelser och manifestera sin kropp i deras (tänk dig huvud som sticker ut ur bröstkorgen, en arm genom ryggen osv.). Han kunde förvrida människor bara genom att vidröra dem och var allmänt nasty, särskilt som han bara behövde besätta nästa kropp när han dog utan att behöva oroa sig för qadoshförlust. Han arbetade sig igenom ett halvt legokompani innan de fick stopp på honom. HAde dock inga regeltankar för hur han bar sig åt dock...

/Folke
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Vad jag tycker (spoilers mina spelare)

Eftersom det här är spoilermärkt kan jag ju appropå demoner säga att en av mina spelare håller på att röra sig åt det hållet - han är en av ytterst få personer vars livsmönster är kompatibelt med en uråldrig och ytterligt esoterisk semo-/ikonotropisk artefakt som tycks vara skapad just för att tillverka demonhybrider på ett sådant sätt att han kan genomgå en fullkomlig apodaimos. Artefakten verkar genom att lagra söndersliten demonessens (en behandling motsvarande den för att tillverka elementarvandöda) och sedan slunga in den i ett biotropiskt fält med obehagliga följder för alla den prövats på utom RP:n, som hittils enbart drabbats av onaturlig magerhet, mörkersyn, och de halvt medvetna resterna av en inte riktigt tillräckligt söndersliten demon någonstans i bakhuvudet. Fast med tanke på att initieringsprocessen nu är fullbordad kommer lite nya förmågor att börja dyka upp snart... (frågan är ju också hur en demon som faktiskt har sitt ursprung i Mundana skulle hantera dess magiska fält... vi får väl se hur det hela utvecklas ^^). Det jag pratade om att ta med i reglerna var antingen belialen rakt av, fast med en levande varelse som offer istället, eller en hybrid gjord mer på elementarvandöd-sättet.

Fast då kanske det måste ju också finnas en fördel gentemot att helt enkelt frammana demonen och låta den besätta någon på vanligt sätt... det kanske blir effektivare med lite magisk/alkemisk hjälp?

Texten om biolischen (jag avskyr det namnet...) gav mig äntligen svaret på varifrån deras kraftkälla kommer - att jag missat något så uppenbart :gremtongue: . Ett plus är ju också att de då kan bli påverkade av störningar i det magiska fältet, vilket jag måste ha med någonstans. Särskilt roligt tycker jag det är att du också placerar biomantin/livsmanipulerandet senaste storhetstid i det Coloniska imperiet :gremwink:

Det är förresten jätteroligt att få spekulera lite magiteori igen och på ett nytt sätt, jättebra tråd, helt enkelt :gremlaugh:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Haha det här var det roligaste jag läst på forumet på länge, tack tack för det :gremwink:

Reglerna var faktiskt ganska bra men skulle behöva några småändringar. Och om jag förstod det rätt var det ett första utkast? För det skulle vara kul om det blev mer utav det?
Det var riktigt bra men tyvär inget jag kommer använda direkt, men det gav lite extra inspiration.
Om jag dock någon gång får en spelare som skulle vilja hålla på med det där kanske jag dock använder reglerna.
Men som det är nu så är det bara SLPs som håller på med livsmanipulation så jag håller det ganska abstrakt.

/poseur håller tummen upp
 
Top