Nekromanti The girl I left behind me

Joined
17 May 2000
Messages
122
Location
Östermalm Stockholm
Kavalleriet är ju en ganska vanligt förekommande företeelse i Western. Sjunde kavalleriet är väl det mest kända regementet i västern. De flesta västernintresserade har säker någon gång hört talas om sjunde kavalleriets regementssång “The girl I left behind me”. Många har säkert också hört den sjungas på klassiska John Wayne-filmer men om man vill använda den i en westernkampanj kanske det kan vara bra att känna till texten. Här kommer den versionen som sjöngs då soldaterna red iväg mot Little Big Horn i juni 1876 och lämnade sina flickvänner bakom sig… för att aldrig återvända men det är en annan historia…


THE GIRL I LEFT BEHIND ME

The hour was sad I left the maid,
A ling'ring farewell taking;
Ber sighs and tears my steps delay'd–
I thought her heart was breaking.
In hurried words her name I bless'd,
I breathed the vows that bind me,
And to my heart in auguish press’d
The girl I left behind me.

Then to the East we bore away,
To win a name in story,
And there, where dawns the sun of day,
There dawn'd our sun of glory:
Both blaz'd in noon on Alma's height,
When in the post assign'd me
I shar’d the glory of that fight,
Sweet girl I left behind me.

Full many a name our banners bore
Of former deeds of daring,
But they were of the days of yore,
In which we had no sharing;
But now our laurels freshly won
With the old ones shall entwin'd be,
Still worthy of our sires each son,
Sweet girl I left behind me.

The hope of final victory
Within my bosom burning,
Is mingling with sweet thoughts of thee
And of my fond returning.
But should I ne'er return again,
Still worth thy love thou'lt find me;
Dishonor's breath shall never stain
The name I’ll leave behind me.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Var e hon nu? [nt]

?

Yassilus den store
--
Bättre en ball katt i kanalen än en kall balle i analen (ursäkta)
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Syftet = ???

<I>Vad är syftet med detta inlägg igentligen?</I>

Läste du första stycket?
<I>De flesta västernintresserade har säker någon gång hört talas om sjunde kavalleriets regementssång “The girl I left behind me”. Många har säkert också hört den sjungas på klassiska John Wayne-filmer men om man vill använda den i en westernkampanj kanske det kan vara bra att känna till texten.</I>

Verkar ganska tydligt, tycker jag.  Inget av mina spelgäng har nog provat att <I>sjunga</I> nåt under rollspelande, men det beror nog mer på spelarnas röster än på kampanjernas utformning. (-:

--
Åke
 

DragonSpawn

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
18
Location
Ugrosh, Trevidan
Inte riktigt så

MacCoy har inte avlagt ett syfte med texten. Är det info om kavalleristerna eller kanske ett bevis på att han vet hur man rippar sång ur en film. Hade det börjat med "Här är lite trevlig info om kavelleriet:" eller kanske "Här är en trevlig sångtext jag hittade i en John Wayne film:". De expemplen hade gett ett syfte åt texten i fråga. "Efter att ha läst massvis med funderingar över det amerikanska kavalleriet så har jag tagit mig tiden att dela med mig av lite kunskap inom detta område" Det är ett bra expempel på ett syfte. Som om man sitter i historie lektionen och får ett häfte om den amerikanska western slängd på bordet utan att läraren yttrar sig alls. Då undrar man ju förstås varför man fick denna text eller du hade kanske bara läst det och sett glad ut?

Do it the Dragon way and have a friggin nice day

Where ever Evil prevails you will see the Dragon fighting to save the day
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
Re: Inte riktigt så

Är det info om kavalleristerna eller kanske ett bevis på att han vet hur man rippar sång ur en film.

Jag skulle nog klassa McCoys inlägg som "Trevlig och stämmningshöjande information"

Ditt gnällande däremot....

/Jon - när katten själv får välja
 

DragonSpawn

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
18
Location
Ugrosh, Trevidan
Gnällande?

Det är ju verkligen inget gnällande. Jag undrade vad det specifika syftet med threaden var. Och Rosen kommenterade detta och jag kommenterade hans svar. Jag har rätt att uttrycka mina åsikter och funderingar utan att folk ska börja tycka att man gnäller. Om du ogillar mina inlägg så kan vi ju ta och diskutera det. Det är ju framför allt det som Diskussions forum är till för eller hur?

Jag respekterar din åsikt och allt jag begär tillbaka är att du respekterar min.

Where ever Evil prevails you will see the Dragon fighting to save the day
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Gnällande?

Om du ogillar mina inlägg så kan vi ju ta och diskutera det. Det är ju framför allt det som Diskussions forum är till för eller hur?

Låt mig protestera. Våra forum är inte till för att diskutera huruvida någon gillar ett inlägg eller inte. Läs i reglerna och FAQn. Saxar en kort bit ur reglerna:

Alla inlägg ska även följa ämnet som diskuteras i forumet, och det ska diskuteras i det mest passande forumet.

Vi har inte något forum som passar för en sådan diskussion. Däremot skulle man kunna diskutera någonting sådant via funktionen "privata meddelanden" som finns i forumsystemet. Eller e-post.

/Azagthoth
 
Joined
17 May 2000
Messages
122
Location
Östermalm Stockholm
Re: Syftet? = Stämningshöjare!

Syftet med inlägget var endast en stämningshöjare till en eventuell kavallerikampanj. Jag har spellett en kavallerikampanj en gång och satt just och läste igenom olika material jag använts till den då jag hade på datorn och hade inget bättre att göra! Fast ni som klagat kanske hellre bara gillar speltekniska frågor här och information?
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
Re: Syftet? = Stämningshöjare!

Mer stämningshöjande grejor!! Just musik från gamla westerntiden är jag väldigt intresserad av då jag använder musik mycket i mitt spelledande.

Lite tips på soundtracks till westernfilmer(Allt från Barpianister till Morriconevisslande) hade varit underbart.

/Jon - när katten själv får välja
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Re: Gnällande?

Bli inte arg nu.

Det var ju en idé om att göra ett forum där man kan gnälla på varandra bäst man vill. :)

Yassilus den store
--
Now I shall remember...
 

DragonSpawn

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
18
Location
Ugrosh, Trevidan
Forum

Forumet är till för att diskutera olika saker. Jag diskuterade kavelleriet och jag kan inte hjälpa att folk känner för att ändra approach.

Where ever Evil prevails you will see the Dragon fighting to save the day
 
Joined
17 May 2000
Messages
122
Location
Östermalm Stockholm
Re: Kul att någon gillade musik!

Kul att någon gillade musik! Jag gillar gammal västernmusik och modern country & western av bl.a. Johnny Cash och Marty Robbins! Det finns en del västernlåttexter på Western1872, under övrigt tror jag (jag är inte helt säker så du kanske får leta lite).
Den aktuella texten som vållat sådan debatt är hämtad ur en av Elisabeth Custers (general Custers änka) böcker från 1887!Där finns en hel del texter från kavalleriet på 1860 - 80-talet... Alla av naturliga skäl "äkta"!
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med gratis westernmusik från Internet då jag inte laddar hem sådan p.g.a. att det är olagligt och "omoraliskt". Tyvärr! Däremot kan jag lova att det kommer gamla västersånger, skrivna mellan 1830 - 1900 på western1872 - alltså "äkta" gammal västernmusik! Om möjligt med lite historia till om hur låten kom till m.m.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Gnällande?

Det var ju en idé om att göra ett forum där man kan gnälla på varandra bäst man vill. :)

Ett sådant forum får ni hitta någon annanstans. Vi kommer inte att starta upp ett sådant i alla fall.

/Azagthoth
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
Re: Kul att någon gillade musik!

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med gratis westernmusik från Internet då jag inte laddar hem sådan p.g.a. att det är olagligt och "omoraliskt".

Håller med helt och hållet! Jag är en av dom få som inte sitter och laddar ner musik gratis från nätet, utan tycker faktiskt att en bra skiva är värd sina pengar.

Sen kanske jag formulerade mej lite dåligt men det jag var intresserad av var tips på skivor som finns i handeln.

/Jon - när katten själv får välja
 
Joined
17 May 2000
Messages
122
Location
Östermalm Stockholm
Re: Västernskivor

Västernskivor finns det gott om. Några moderna country & westernsångare jag kan rekommendera är Johnny Cash och Marty Robbins. Cash har visserligen mest romantiska kärlekssånger på sina skivor men det finns en hel del västern också så som ”Old Apache Squaw”, ”Don’t take your guns to town”, ”Remember the Alamo”, Johnny Yuma” m.fl. Marty Robbins har spelat in en hel del riktig vilda västernmusik, oftast har han skrivit låtarna själv också och de ger en helt klart bra västernstämning. Oftast handlar de om boskapsdrifter, olyckliga kärleksdraman och ibland lyckliga. Ibland om hårda revolverstrider eller om oskuldsfulla flickor som blir förälskade i laglösa män. Eller som i ”Bill Venero”, om en kofösare som ska rädda sin flickvän från ett band apacher som ska anfalla hennes gård men istället dödar apacherna honom… Och så finns ju de romantiska sånger om Texascowoyen som bli kär i en den söta barflickan i El Paso men är så svartsjuk att han dödar en annan man och måste fly men återvänder till El Paso då han saknar flickan så och blir ihjälskjuten… Många bra västernsånger finns få CD-skrivan ”Gunfigher Ballads and Trail Songs” men även på en hel del andra Marty Robbinsskivor. Om du vill ha smakprov på texterna så gå in på ”sånger”, jag tror det är under ”övrigt” på Western1872!
 

Power-Fredrik

Veteran
Joined
22 Jan 2001
Messages
17
Location
Göteborg
Re: Har jag fel ber jag om ursäkt

Jag läste inte alla poster så nog men det verkar inte som om någon har nämnt Enio Marricone (han skrev muskien till Dollar triliogin). Han måste ju ändå ha gjort den mest stämnings höjande musiken till en Western kväll, jag menar en shoot out med the good, the bad and the ugly i bakgrunden blir alltid lyckad, hur det än går... ;-)


om någon nämnt honom ber jag om ursäkt, annars borde ni skämas, usch!

I've got the POWER!!!
 

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Re: Har jag fel ber jag om ursäkt

Ennio är gud. Den ende.
När vi körde figurspel nu på onsdagkvällen så hade vi den som bakgrund... *suck* störtsköönt!

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!
 
Top