Nekromanti The Game.

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Okej, ikväll går The Game. Eftersom jag sett den kom jag att tänka på en sak... Jo, alltså, det som filmen handlar om måste ju gå att göra ett extremt bra äventyr av. Att han inte vet varför det händer massa mystiska och actionspäckade saker. Vad kan man ge världens rikaste man, jo, ett actionäventyr. Den är riktigt bra - och jag tror att det skulle gå att göra ett toppäventyr om spelarna inte sett filmen.

Finns det några mer filmer som man kan använda på ett sånt sätt för att skapa ett spännade och lite anorlunda äventyr? Jag har nämnligen brist på bra idéer, och de senaste äventyren blir ofta "Ni möter lite folk - som ni måste döda" eller "Ja, det här uppdraget går ut på att döda alla onda".

Någon idé till en SL som har varit SL i flera år, helt oavbrutet, och som nu har brist på idéer. Kanske någon film jag skulle kunna se eller så?

Mac - Se The Game! (den blir riktigt bra efter en timme)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
OT-orgie

Har du sett Cube?

/Hans vapen är blodade, hans fötter slitna. Hans ögon har sett sällsamma ting. En Äventyrare.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jo du..

Några stackare som vaknar upp i en skrämmande och främmande... ja... byggnad. Alla rum är fyrkantiga med "dörrar" i golv tak och varje vägg. Men vissa rum är... otrevliga. Riktigt bra. Den enda riktigt spännande film jag sett på länge.

Och ni vet senatorn i Rom som avslutade varje mening med
"För övrigt anser jag att Kartago bör jämnas med marken"?
Jo, i slutet av varje OT-inlägg tänker jag säga:

Detta hadde passat bra in på ett OT-forum

Mohahaha!



/Hans vapen är blodade, hans fötter slitna. Hans ögon har sett sällsamma ting. En Äventyrare.
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Jo du..

Är detta så mycket OT då? Jag tycker det handlar om idéer till spelledare vilket det också gör. Verkligen inte OT. Jag får väl ta och se Cube då, om du tycker att det är en bra film!

Mac - som har The Gladiator nu (kom å tänka på det när du sa rom)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ja men NU blir det OT!

Har gladiator kommit på video? Alla mina kompisar tjatar på mig att jag ska se den medans den går på bio...

/Hans ansikte är ärrat av ordkrig och personangrepp. En Soldat
 

Confusion

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
182
Re: Ja men NU blir det OT! [OT]

Nu glömde du skriva "Detta hadde passat bra in på ett OT-forum" juh...:)



/Henning
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ahhh!

Så jag kan räkna med ditt stöd? /images/icons/wink.gif


"Detta hade passat bra in på..." Äh.. Jag vet inte ens om det är Super-OT längre?

/Hans ansikte är ärrat av ordkrig och personangrepp. En Soldat.
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Gladiator

Nej, inte på video men på vcd (video cd). Tar fan 1,4 gb på datorn (ja, jag var tvungen att lägga in den)..! Men den är grymt bra det är den!

Mac - vill också ha ett OT forum!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Gladiator

Jag får väl se den då.

Mac - vill också ha ett OT forum!

Men [color:orange]Mmm</font color=orange> och Azagthot säger nej. /images/icons/frown.gif

/Hans ansikte är ärrat av ordkrig och personangrepp. En Soldat.
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Re: Gladiator

När det gäller filmer kan jag väl bara säga så här mycket: Vilken film kan inte bli ett rollspelsäventyr? Man kan ju titta på dokumentärer om frimärkssamling i Mongoliet och få uppslag. Senaste filmerna jag såg som gav inspiration var dock Jumanji och Shooting Faeries. (Obs att jag såg dem nyligen.)

Sen när det gäller idéer i övrigt så mailar jag gärna min käcka 10 sidors Word dokument med kampanjidéer till den som vill. Den är dock på engelska för den som ogillar det.

Daniel Schenström
RealWarduke@hotmail.com
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Dokument

Du, det dokumentet skulle jag inte ha något emot!
Du kan alltid posta det till:
arvidos@usa.net

/Hans ansikte är ärrat av ordkrig och personangrepp. En Soldat.
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Dokument

Posta det istället här, som en bifogad fil!

Mac - vill också ha inspiration
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Gladiator

Men gör ett förbaskat OT-forum själva då! SÅ svårt är det inte.

Glöm heller inte bort mina "h", ett föll bort...

/Azagthoth
 

darkmoor

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
178
Location
Innertavle(Umeå), Sverige
Har för mig att David Fincher har gjort den filmen, se några andra av hans filmer, typ seven och Fight club så får man fler ideer.

[color:blue]Darkmoor</font color=blue> som blir utmattad när han blöder
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Det centrala problemet med att göra äventyr av filmer är att filmer oftast har _en_ protagonist, medan rollspelsäventyr nästan alltid kräver flera.

Hur krystat blir egentligen The Game-rollspelet om fyra personer blir utsatta för det/har köpt samma spel etc? Dessutom går det nog inte riktigt att skapa samma situationer för flera personer. För att ge exempel från filmen: om det är fyra personer som spelar The Game kan t ex två av dem jaga Deborah Kara Unger medan de andra två bekvämt fortsätter äta på restaurangen, fyra personer har nog lättare att ta sig ur en skenande taxi än en etc etc.

Faran med att basera äventyr alltför direkt på filmer är att det blir railroadat och tråkigt eftersom situationer som passar för att skapa spänning för en person inte skapar spänning för fyra.

mvh
Örnie
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Det är väl inte själva handlingen man ska basera äventyret på, utan på idén eller stämningen (varför man kan basera ett äventyr på såväl musik och bilder, som på film och böcker).

- Zire
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Fast stämningen och handlingen är ju inte alltid så lätta att skilja åt. I The Game skulle jag vilja säga att en hel del av stämningen beror på att handlingen ser ut som den gör.

mvh
Örnie
 

Stranger

Veteran
Joined
31 Jul 2000
Messages
115
Location
Uppsala, Schweden
Om du tycker The Game är en bra inspiration till äventyr, se De Misstänkta, om du inte har fått ut något äventyr av den så har du iallafall sett en jädrans bra film.Lite andra bra äventyrs filmer är Luc Bessons Nikita och Leon.

Ha det bra från Strangern
 
Top